گزارشی از مراسم روز درختکاری در بیرجند

ماجرای یک روز سبز

بیرجند (پانا) - می شود گفت همه آمده بودند برای شروع یک روز سبز و برای تبدیل خراسان جنوبی به استانی که می‌تواند نگین سبز کویر باشد. قرار است همزمان با هفته منابع طبیعی ۸۰۰ هزار اصله نهال مرتعی و جنگلی در استان توزیع شود.

کد مطلب: ۱۳۵۴۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای یک روز سبز

همزمان با سراسرکشور مراسم روز درختکاری در خراسان جنوبی برگزار شد،این مراسم در مرکز استان با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری،رئیس سازمان جهاد کشاورزی،شهردار، فرماندار بیرجند و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در پارک آیت الله بهجت برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به اینکه امسال800 هزار نهال در استان تولید شده، گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار اصله نهال جنگلی و ۳۰۰ هزار اصله نهال مرتعی است که توزیع آن از ۲۲ بهمن‌ در استان آغاز و تاکنون ۱۳۶ هزار اصله توزیع شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: علاوه بر این بخش خصوصی استان نیز نسبت به تولید و کاشت دو میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال مثمر در استان اقدام کرده است.

وی گفت: نهضت جهادی تولید نهال و کاشت درخت از دهه فجر در استان کلید خورده و هدف‌گذاری شده با تامین اعتبارات و همکاری مدیران استان طی سال آینده سه میلیون نهال در استان تولید شود.

نصرآبادی افزود: امروز ایران و جهان با چالش‌های اقلیمی همچون فرسایش خاک، بیابان‌زایی، ریزگرد، فرونشست زمین، سیل و غیره روبروست و نتیجه همه اینها کم توجهی به جنگل‌کاری و درخت بوده است. دنیا به این نتیجه رسیده که برای برون رفت از وضعیت موجود زیست محیطی باید به درختکاری و گسترش فضای سبز و پوشش گیاهی روی آورد که البته ما نیز در ایران از این امر مستثنی نیستیم.

وی افزود: راهکارهای اجرایی در زمینه کاشت و تولید یک میلیارد اصله نهال در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بررسی شد و برای آن مجری طرح تعیین و امسال زیرساخت‌ها مهیا شده و از سال ۱۴۰۲ این طرح در سراسر کشور به مدت چهار سال برای دستیابی به اهداف پیش‌رو اجرایی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۱ پروژه منابع طبیعی با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرابادی افزود: این پروژه‌ها در هشت شهرستان استان و از محل اعتبارات ملی اجرایی شده که ایجاد و تثبیت اشتغال برای سه هزار نفر را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از افتتاح اولین مدرسه همیار طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و افزود: چراغ برات یکی از آیین‌های سنتی منطقه است که آمادگی توزیع ۱۰ هزار نهال را در این روز برای کاشت در آرامستان‌های استان داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در حاشیه این مراسم بخش‌های مختلف طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را تشریح کرد.

مهدی جعفری گفت: قرار است یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال کاشته شود که در چهار بخش تعیین تکلیف شده است ،بخش اول احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی ،بخش دوم زراعت چوب تا فشار مضاعف بر بازار را کمتر کند و نیاز چوبی را تا حدود ۲۰ درصد تامین کند.

وی ادامه داد: بخش سوم مربوط به کنترل گسترش بیابان‌ها و توفان‌های شن و گرد و غبار است و بخش آخر افزایش سرانه فضای سبز است و بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز را به ۱۵ مترمربع برسانیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: سهم خراسان جنوبی از این تعداد درخت، 16 میلیون اصله نهال است که مقدمات و زیرساخت های آن در حال آماده سازی است تا در سال 1402 بتوانیم 3 میلیون اصله نهال تولید کنیم.

شهردار بیرجند نیز در این مراسم گزارشی درباره عملکرد شهرداری برای افزایش سرانه سبز شهر بیرجند ارائه داد.

در این مراسم تعدادی نهال در پارک آیت الله بهجت و بلوار همت مهر شهر بیرجند غرس شد و هر درخت به نام یک شهید نشانه گذاری شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز همزمان با ۱۵ اسفند روز درختکاری با حضور جمعی از مسوولان استان در محوطه استانداری یک اصله نهال غرس کرد.

جواد قناعت در حاشیه این مراسم با اشاره به اقدام دولت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و بخش خصوصی برای اجرای این طرح پای کار آمده‌اند.

وی افزود: کارگروهی به همین منظور تشکیل شده، وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها نیز مشخص شده است. انتظار این است که همه مردم به ویژه جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان پای کار بیایند و در راستای تحقق این طرح ارزشمند گام بردارند.

وی گفت: حیات انسان‌ها به درخت گره خورده است، بنابراین همه ما باید کمک کنیم تا این نهال‌ها کاشته شوند و در حفظ و بقای آنها نیز اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: منابع طبیعی از موضوعات حیاتی به شمار می‌رود و این موضوع برای استان خراسان جنوبی که با تغییرات اقلیمی به سمت بیابان‌زایی و خشکسالی در حرکت بوده، با پدیده گرد و خاک مواجه است و سالانه سیلاب را تجربه می‌کنیم، بسیار حائز اهمیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار