امانی:

آئین‌نامه اجرایی، جلوه گاه سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در کارگاه آموزشی «آئین‌نامه اجرایی مدارس» گفت هدف از برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی بوسیله روابط عمومی این شورا، اطلاع‌رسانی و تبیین مصوبات شورای عالی و توانمندی سازی مدیران مدارس است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
آئین‌نامه اجرایی، جلوه گاه سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش که در کارگاه آموزشی آئین نامه اجرایی مدارس سخن می گفت، افزود: مدیران مدارس باید شناخت و آشنایی کافی با مصوبات شورای عالی داشته باشند چون مصوبات این شورا ابزار کار آنان و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش است تا بوسیله آنها بتوانند روند آموزش و پرورش را تسهیل کنند.

امانی اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش می خواهد به آن نقطه مطلوبی که ترسیم کرده است، برسد باید نقش و جایگاه ویژه ای را برای مدیران مدارس در نظر بگیرد. آموزش و پرورش از طریق توانمند سازی مدیران می تواند زمینه ارتقاء، کارآیی و اثربخشی مدارس را افزایش دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: بسیای از نقطه اتصالات آموزش و پرورش در مدارس از طریق مدیران کارآمد و اثربخش اتفاق می افتد. مدیر مدرسه به عنوان یک کانال ارتباطی می تواند بسیاری از تجربیات علمی، آموزشی و تربیتی را به درون مدرسه انتقال دهد.

امانی ابراز داشت: معلمان، دانش آموزان و اولیاء آنان، برنامه درسی، محیط پیرامونی و ... همه اجزا مدرسه هستند که نقطه اتصال و ارتباط اینها در مدرسه، مدیر است، همه اینها هدفشان ارتقاء و بهبود روند آموزشی و تربیتی مدرسه است.

وی با اشاره به اینکه مدیر راهبر و سکاندار مدرسه است گفت: مرکز ثقل و گرانیگاه هرم آموزش و پرورش، مدیر مدرسه است، گاهی اوقات مدیر مدرسه باید از خود بپرسد آیا اجزاء، مناسبات و... در مدرسه درست تعریف شده اند؟ آیا بین مدرسه، خانواده ها، محیط پیرامونی، معلم، عوامل اجرایی و... ارتباط موثر و تاثیرگذاری برقرار است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: تحرک و پویایی مدرسه به توانمندی، کارآمدی و اثربخشی ارتباط مدیر با زیر مجموعه خود وابسته است. در این نگاه باید جایگاه سیستمی مدیر مدرسه را شناخت چون اینها از طریق مدیر انگیزه لازم را کسب می کنند.

امانی در ادامه با اشاره به این سئوال که شورای عالی آموزش و پرورش به مدیر مدرسه چه کمکی می تواند بکند؟ ابراز داشت: آئین نامه اجرایی مدرسه یکی از قدیمی ترین تولیدات شورای عالی آموزش و پرورش است که به منظور تسهیل روند آموزش و پرورش و رفع موانع بر سر راه اداره مدرسه تهیه و تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه کلید حل مسائل و مشکلات مدرسه، آئین نامه اجرایی است تصریح کرد: آئین نامه اجرایی مدرسه، جلوه گاه سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است. کانون همه اتفاقات در آموزش و پرورش، مدرسه است.

امانی با اشاره به اینکه لازمه اجرای سند تحول در مدرسه، آئین نامه اجرایی است گفت: اگر آئین نامه اجرایی و ابعاد آن به درستی و عمیق بوسیله دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش درک و فهم شود آن وقت است که باید به اجرای سند تحول بنیادین امیدوار بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: آئین نامه اجرایی مدارس حرف های زیادی برای گفتن دارد. این آئین نامه محلی برای بهبود جایگاه مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشور و شایسته توجه جدی مدیران مدارس برای اجرایی شدن آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار