فاطمه رجب‌زاده*

خط مقدم جهاد تبیین

مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن.

کد مطلب: ۱۳۴۷۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
خط مقدم جهاد تبیین

اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک داعیه‌ای دارند، یک خواسته‌ای دارند، حرفشان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صد درصد حق با شما است و این کسانی که گوش نمی‌کنند، عمل نمی‌کنند، چنین و چنان هستند»، نه، [کافی نیست]؛ یک وقتهایی هست یک گرهی در ذهن مردم هست، شماها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» که ما عرض کردیم، شامل این موارد می‌شود.

مشکلاتی وجود دارد؛ فرض کنید فلان قشر یک مطالبه‌ای دارد، خب شما نماینده‌ مجلسید، از مصرف کشور و درآمد کشور مطّلعید، می‌دانید که این عملی نیست؛ وقتی میدانید عملی نیست، منتظر نمانید که مثلاً فلان نماینده‌ی اجرائی یا قضائی بیاید بگوید نمیتوانیم؛ نه، شما بگویید نمیشود؛ یعنی هم گوش برای شنیدن حرف مردم، هم زبان برای روشن کردن ذهن مردم داشته باشید. ممکن است در آن جمعی که مقابل شما هستند، دو نفر، سه نفر، ده نفر جماعتی هم بگویند «برو بابا! این هم [کاری نکرد]»! بگویند؛ شماها بایست [به وظیفه‌ی خودتان عمل کنید]. مردمی بودن یعنی این؛ اینکه می‌گوییم «مردمی»، مردمی، فقط این نیست که ما مثلاً فرض کنید که همین طور مدام شعار طرف‌داری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ «کمک»، هم شنیدن حرف آنها است، هم اجرا کردن خواسته‌ آنها است در صورت امکان، هم روشن کردن ذهن آنها است در صورت وجود اشکال و عدم امکان.»

رهبر انقلاب در فرصت های مختلف ، جهاد تبیین را توضیح داده اند. این جملات که نشان از نگاهی عمیق به ریشه برخی مشکلات در نحوه برقراری ارتباطی صادقانه با مردم دارد، می تواند نقشه راهی روشن برای مدیران در جایگاه های دولتی ، قضایی و قانونگذاری باشد. آنچه این کلمات در قالب توصیه های رهبری برای درک جهاد تبیین به ذهن منتقل می کند بسیار روشن ، دقیق و تحسین برانگیز است و افرادی که باید این توصیه ها را بپذیرند و به میدان عمل بیاورند هم با نام و جایگاهی مشخص در این کشور زندگی می کنند. این کلمات تاکید بر شفافیت و صداقت در ارتباط با مردم دارد ، اجابت خواسته مردم در صورت امکان و توضیح وارائه دلیل برای آن ها در صورت نبود امکان تحقق یک خواسته . این ها یعنی دروغ نگفتن، گزارش عملکرد ساختگی به مردم ندادن، یعنی پرهیز از کلی گویی در بیان اقدامات انجام شده ، مردم را در جریان امور قرار دادن؛ مطلع کردن مردم از خدماتی که با منابع بیت المال باید ارائه شود و آگاه کردن مردم از مشکلاتی که باعث شده اقدامی که باید ، انجام نگیرد یا با تاخیر مواجه شود.

بخشی از این وظایف در امر اطلاع رسانی تکلیفی است که بر دوش نیروهای سازمانی یک مجموعه گذاشته می شود. در کنار ارتباط مدیران با مردم ، زوایایی از عملکرد و اقدامات انجام شده یا نشده یک سازمان باید توسط نیروهای آموزش دیده، خلاق و برخوردار از مهارت های تولید محتوا به زبان کلمات برگردد وبه شکل های مختلف به دور از بزرگنمایی ، دروغ پردازی و صادقانه و شفاف به مخاطب منتقل شود. درواقع این افراد در خط مقدم بخشی از وظایف مربوط به جهاد تبیین انجام وظیفه می کنند و اگر یک سازمان در اطلاع رسانی و تولید محتوای اصولی و منطبق بر واقعیت ضعف داشته باشد نمی تواند در تبیین عملکرد خود ، موفق عمل کند.

از این رو تقویت نیروهایی با وظایف سازمانی تعریف شده در این زمینه اهمیت بسزایی دارد . در شرایطی که لزوم جهاد تبیین بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، نقش روابط عمومی ها نمود بیشتری یافته و افزایش دانش نیروها در این پست راهگشای سازمان است.

*کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار