رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

سینما یک «دانشگاه اجتماعی» است

تهران (پانا) - حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید سینما یک «دانشگاه اجتماعی» است که در انتقال دانش به مردم و تجربه‌ها و دستاوردهای حوزه سلامت به‌خصوص کرونا می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

کد مطلب: ۱۳۳۸۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
سینما یک «دانشگاه اجتماعی» است

‌حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین رویداد «سینما سلامت» در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت جایگاه سینما در انتقال دستاوردهای علمی و خروجی این رویداد بیان کرد: «سینما به عنوان هنر هفتم می‌تواند در انتقال تجربیات علمی به نسل‌ها بسیار راه‌گشا باشد. تجربه‌های ما در کرونا دست کمی از تجربه دفاع مقدس نداشت. به شخصه به دلیل تجربه حضور در جنگ و کمک به مجروحان شیمیایی می‌گویم اگر ما این تجربه‌‌ها را به درستی به جوانانمان منتقل کنیم و آن‌ها بدانند و واقعیت ‌ها را درک کنند، می‌توانند از آن‌ها بهره‌ ببرند.»

وی افزود: «در کرونا نیز بی‌اغراق اوضاع شبیه به یک جنگ بود و بسیاری از مردم ما به ویژه جوانان از دستاوردهای ایران در حوزه مقابله با کرونا هنوز خبر ندارند.»

قناعتی تصریح کرد: «در شرایطی که کرونا ظهور کرد و خیلی از ما حتی فکر نمی‌کردیم از این مهلکه جان سالم به در ببریم، زنده ماندیم و کارهای بزرگی را انجام دادیم. از جمله اینکه در در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ۱۸۰ دستگاه «های تک» را ساختیم که شامل «پت پیش بالینی»، «اسپکت پیش بالینی» و «پت معمولی» است. یا ایران بعد از آمریکا، دومین کشوری است که «روباتیک سرجن» اقدام کرده است. در حوزه واکسن نیز ایران پیشتاز بوده است، همچنین در زمینه کارتی‌سل تراپی و آخرین شیوه درمان سرطان در جهان، ایران سومین کشوری است که به واسطه کمپانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن رسیده است.»

وی ادامه داد: «در کرونا تجربیات بسیار‌ ارزشمندی ثبت شد و کادر درمان، مدت‌ها به واسطه ناشناخته بودن و آسیب‌های ویروس کرونا خانواده‌هایشان را ندیدند و جان فشانی کردند، این تجارب باید به نسل جوان منتقل شود که آدم‌ها چطور در شرایط سخت جوهره وجودی خود را نشان می‌دهند.»

قناعتی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد سینمایی فارابی و ضرورت بازنمایی دستاوردهای پزشکی و‌مسائل حوزه سلامت در سینما عنوان کرد: «ما در زمینه تحقق این همکاری بسیار جدی و همراه هستیم. سینما «دانشگاه اجتماعی» است و دانشگاه‌های مطرح سراسر جهان نظیر هاروارد، استنفورد و… در حال حاضر به سمت بهره‌برداری از ظرفیت‌های هنر سینما می‌روند. دانش باید از محیط دانشگاهی به جامعه منتقل شود. چراکه دانش باعث شکوفایی بشر می‌شود. علم انسان‌ها را صبورتر می‌کند و در دوره کرونا هم دیدیم کسانی که تحصیلات بیشتری داشتند کمتر در معرض آسیب قرار گرفتند و آمارها نشان داد کمتر فوت کردند. علم افزودنی‌ای است که به جامعه قدرت بازدارندگی می‌دهد و این به واسطه ابزارهایی نظیر سینما می‌تواند به جامعه بهتر و بیشتر منتقل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار