ذوالقدر در دیدار سفیر عراق:

جنایت آمریکا در ترور شهیدسلیمانی نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون‌ها است

تهران (پانا) - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون‌های جهانی است، خواستار تسریع پیگیری پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از طرف عراقی شد.

کد مطلب: ۱۳۳۶۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
جنایت آمریکا در ترور شهیدسلیمانی نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون‌ها است

محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق در تهران، که در محل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن تبریک آغاز به کار دولت جدید عراق و تشکر از ملت و دولت عراق در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی، پیگیری حقوقی و قضائی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و جدیت و سرعت در رسیدگی به آن را مورد تأکید قرار داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن یادآوری و تأکید بر مناسبات برادرانه بین ملت ایران و عراق و روابط راهبردی و تاریخی بین دو کشور، درباره فاجعه ترور شهید قاسم سلیمانی گفت: مسأله واضح است، آمریکا یک مقام عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران را که مهمان رسمی دولت عراق بوده است را به همراه یک شخصیت برجسته عراقی و ۱۰ نفر از همراهان ایشان، ترور کرده و مسئولیت آن را رسماً به عهده گرفته است. این جنایت نقض آشکار حاکمیت ملی عراق، نقض تمامی تعهدات بین المللی و کنوانسیون‌های موجود در مناسبات جهانی است.

ذوالقدر تصریح کرد: انتظار ملت و دولت ایران و همه آزادی‌خواهان جهان آن است که با پیگیری مجدانه دولت عراق و اقدامات مؤثر، رسیدگی به پرونده مذکور، به سرعت به نتیجه برسد. در جمهوری اسلامی ایران اقدامات حقوقی و قضایی مناسبی در این خصوص صورت گرفته است و کیفر خواست آمران و عاملان این جنایت بزرگ به زودی صادر خواهد شد، لیکن از مسئولان و برادرانمان در دولت عراق انتظار داریم که روند رسیدگی به این پرونده را تسریع کنند.

وی در ادامه افزود: در دولت جمهوری اسلامی ایران، اراده جدی برای توسعه روابط به ویژه روابط اقتصادی و تجاری و کمک به بازسازی و اصلاح زیرساخت های عراق وجود دارد و امیدواریم این روابط بیش از گذشته، توسعه یابد و موانع موجود در گسترش روابط اقتصادی به ویژه موانع مالی و بانکی مرتفع شود.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در این دیدار، در خصوص پرونده ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اظهار داشت: بیش از دو سال است که کمیسیون مشترکی بین دو کشور برای پیگیری این پرونده تشکیل شده و رفت و آمد هیئت‌ها در این خصوص ادامه دارد و به نتایج خوبی دست یافته است. اعضای این کمیسیون، متخصصین امور حقوقی و قضائی هستند و اقدامات و بررسی‌های آنان به صورت محرمانه پیگیری و دنبال می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش قوه قضائیه و دستگاههای ذی ربط در عراق، پرونده ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

وی در ادامه این دیدار روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق را استثنائی دانست و افزود: نخست وزیر عراق بر توسعه همه جانبه روابط دو کشور تأکید دارند و در این راستا هیئت های سیاسی و اقتصادی متعددی به ایران سفر کرده و در آینده نزدیک نیز، وزیران نفت و برق عراق به ایران خواهند آمد.

سفیر عراق افزود: تفاهم نامه های متعددی در بخش های دولتی، خصوصی و دانشگاهی بین دو کشور به امضا رسیده که بیانگر گسترده بودن روابط ایران و عراق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار