استاد دانشگاه تربیت معلم و مدرس حوزه تعلیم و تربیت در جلسه با مدیران مدارس رودهن:

تلفیق هدفمند دین، جامعه و آموزش رمز موفقیت در تربیت تمام‌ساحتی و تکامل‌یافته دانش‌آموزان است

رودهن(پانا)_ استاد دانشگاه تربیت معلم و مدرس حوزه تعلیم و تربیت، تلفیق و هم‌سوشدن هدفمند، سه عامل دین، جامعه و آموزش را رمز موفقیت در تربیت تمام‌ساحتی و تکامل یافته برای دانش‌آموزان دانست که در غیر اینصورت درگیر تناقضات و مشکلات فراوان، خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۳۳۵۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تلفیق هدفمند دین، جامعه و آموزش رمز موفقیت در تربیت تمام‌ساحتی و تکامل‌یافته دانش‌آموزان است

دکتر احمد قیومی استاد دانشگاه تربیت معلم و مدرس حوزه تعلیم و تربیت در جمع مدیران متوسطه رودهن گفت: نسل جدید و بحرانات این نسل ریشه در بی‌توجهی به عقیده جوانان و روش غلط تربیت آنان دارد، نگاه ما به مسائلى که امروزه در سطح جامعه پیش آمده در حوزه تعلیم و تربیت، این است که چرا این نسل نسبت به اتفاقاتی که می‌افتد طور دیگری عمل می‌کنند، چرا براساس انتظارات ما با به عبارتی مقبول‌تر و آگاهانه‌تر و با عاقبت‌اندیشی عمل نمی‌کنند.

وی با طرح این سوالات در ادامه مطرح کرد: صد و پنجاه سال پیش، سیستم تعلیم و تربیتی وارد کشورهای در حال توسعه‌ شده است و حدود صدسال پیش انسجام بیشتری پیدا کرد و تقریبا تعلیم و تربیت جدید، آنچه را که قبل از این وجود داشته را منسوخ کرد و نتیجه‌اش در پنجاه سال اخیر چیزی شده است که حالا می‌بینیم. اما همین نظام تعلیم و تربیت که به ما تحمیل شده است افراد زیادی را تربیت کرده و در مسیر درست پیشرفت، یادگیری، بالندگی و تعالی قرار داده است.

قیومی افزود: باید نگاهی به سیستم تعلیم و تربیتی خود بیندازیم که در مدارس نتوانستیم آنچه مورد نیاز و توجه دانش‌آموزان است را در اختیارشان قرار دهیم و آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و مسائل آنها را به عنوان مسائل مهم خود تلقی کنیم، دانش‌آموزان را بیگناه‌ترین عنصر این سیستم می‌دانم، دانش‌آموختگان نظام آموزش و پرورش مهارت شناخت و مدیریت جسم و روان و روح خودشان را ندارند، یکی از اشکالات دانش‌آموزان این است که مهارت زندگی و اجتماعی مطلوب و مفیدی را یاد نگرفته‌اند و مدارس از این امر غافل شده‌اند، وقتی نتوانند این مهارت‌های اجتماعی را همراه خود کنند با مشکلات زیادی در جامعه روبه‌رو خواهند شد.

استاد دانشگاه تربیت معلم و مدرس حوزه تعلیم و تربیت، در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: مسئله حقیقی آن است که فرزندان ما در فرایند اجتماعی سردرگم شده اند و مشکل از ما است که به آنها روش صحیح را یاد نداده‌ایم و سعی کردیم در هر مقطع فرزندان را به حوزه‌هایی که خواستند ورود کنند منع کنیم. از جمله مسلئه دیگری که می‌توان اشاره کرد بحث تکنولوژی‌ است که در اختیار آنها است و با توجه به سختی‌های فضای مجازی، باز هم نمی‌توان به این سادگی، با آسیب‌های آن مقابله کرد.

این متخصص تربیت، تصریح کرد: دین، جامعه و آموزش کاملا از هم جدا شده‌اند، آموزش یک مطلب می‌گوید، حوزه اعتقادی و دین چیز دیگری و جامعه موضوع دیگری را پوشش می‌دهد؛ یعنی اگر نگاه کنیم ما بچه‌ها را در یک تناقض عجیب و غریبی قرار داده‌ایم و توقع درست شدن و حرف‌شنوی از آنهارا هم نیز داریم، این مشکل بخاطر این است که این سه مورد ارتباطی اصولی بین‌شان برقرار نشده است. اما وقتی این سه با هم جمع و مرتبط شوند شود و در راستای یک هدف حرکت کنند، مجموع زندگی کامل و درست را به‌وجود می‌آورد و می‌توان در آن زمان انتظار یک تربیت تکامل‌یافته را داشت؛ در واقع این آموزش است که باید معنادار شود.

قیومی خاطرنشان کرد: نقش مدرسه در نظام تربیت این است که باید یک انسان کامل تربیت کند، اگر نگاهی به بچه‌های نسل جدید بیاندازیم متوجه نقص می‌شویم؛ زیرا نسبت به محیطی که زندگی می‌کنند توجهی ندارند به طور واضح محیط زیست برایشان مهم نیست. کسی که این درک را ندارد یک پایه از تربیت مشکل دارد، وقتی نسبت به جامعه‌اش تکلیفی احساس نمی‌کند نمی‌تواند آن انسان مکلف و کامل مورد انتظار باشد.

این مدرس دانشگاه، در خصوص نظام تربیت درست اذعان کرد: اکنون به زمانی رسیده‌ایم که نیاز داریم برگردیم، تا تعلیم و تربیت را از پایه درست یاد بگیریم و آن را به نسل نو منتقل کنیم؛ اگربخواهیم خودمان، دبیران و البته دانش‌آموزان را به عنوان یک انسان کامل توسعه دهیم، باید به سمت شناخت مسائل برویم و بگذاریم دانش‌آموزان، مسائل را خودشان را بیان کنند و مسئله محور را کمرنگ کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار