محمدرضا قاسمی*

علم و پژوهش لازم و ملزوم یکدیگرند

قم(پانا)- علم و پژوهش لازم و ملزوم یکدیگرند و هر یک موجب قوام و پایداری و بالندگی دیگری است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
علم و پژوهش لازم و ملزوم یکدیگرند

طی روزهای اخیر، آئین تجلیل از دانش آموزان و معلمان برتر پژوهشگر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار و بهانه ای شد برای اینکه چند کلامی هر چند مختصر در باب پژوهش نگاشته شود.

در قرآن کریم به علم اندوزی اشاره های زیادی شده و در اسلام پژوهش، امری بسیار بزرگ شمرده می‌شود. در دین اسلام هرآنچه مهم است بر مبنای پژوهش استوار شده است. در تعالیم دینی، علم و پژوهش چاشنی یکدیگرند.

در آیه شریفه آیه 36 سوره اسراء آمده است: وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ به عِلمٌ إنَّ السَّمعَ والبَصَرَ والفُوادَ کُلُّ اولاعِکَ کانَ عَنهُ مَسئولاً (از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، زیرا گوش و چشم دل مورد بازخواست هستند) این آیه اشاره زیادی به دوری از جهل دارد و برای اینکه جاهل نباشیم بهتر است با علم اندوزی خود را موفق جلوه دهیم.

پژوهش است که می‌تواند از دل مشورت به سادگی و سهولت درآید و با مشورت کردن علاوه بر ایده‌های نو می‌توان به علم اندوزی با پرسش و پژوهش دست یافت.

پژوهش در صنعت هم می تواند کمک زیادی به ما در عرصه های مختلف به ویژه پزشکی، فناوری، پتروشیمی، و حتی در حوزه های ورزشی انجام دهد؛ پژوهش، شکافتن پوسته های جهل و رسیدن به واقعیت‌هاست و دراین میان هر چه تلاش وسیع تر و عمیق تر باشد، نتیجه بیشتر و بهتر است و همانطور که می‌دانیم این نتیجه است که ثمره کار را معلوم می‌کند.

شاید بتوان گفت پژوهش در اخلاق نیز یکی از بهترین جلوه های پژوهش است. اینکه انسان بتواند در هر پست و مقامی که هست خود را و نقاط ضعف و قوتش را بشناسد و در تربیت اجتماعی و در تعامل با دیگران آن را اصلاح کرده و یا تقویت کند، نکته مهمی است.

می توانیم الگو باشیم، تلاش کنیم، کوشش به عمل بیاوریم و با پشتکار پژوهش را به ثمر رسانده و از هرگونه جهل به وادی روشن علم برسیم. با مشورت هم می‌شود به پژوهش رسید و بالعکس و اینکه پژوهش است که زندگی را شیرین و عالمانه می کند و شایسته است که به آن پایبند باشیم.

هرچه تلاش کنیم، توسعه می‌یابیم و هرچه کندروی کنیم دچار پسرفت می‌شویم. ما آینده‌سازان این مرز و بوم با توکل بر خدا و تلاش مستمر به مرزهای دست نیافتنی دست پیدا می‌کنیم، با پشتکار و کوشش غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنیم و با پژوهش، تمامی امور را متقن و محکم به سرانجام می‌رسانیم.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار