مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

میراث‌فرهنگی، اصل و ریشه تمدنی گذشتگان و چراغ راه آینده ما است

زنجان (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، میراث‌فرهنگی را اصل، ریشه، هویت و شناسنامه ما بیان کرد و گفت گذشتگان این میراث را ساخته‌اند که هم درس امروز و هم چراغ راه آینده باشد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
میراث‌فرهنگی، اصل و ریشه تمدنی گذشتگان و چراغ راه آینده ما است

سیدسعید صفوی در مراسم تجلیل از دانش‌‌آموزان برگزیده مسابقه سفرنامه‌نویسی از اردوی گردشگری «یک روز در داخل شهر» که با همکاری سازمان دانش‌آموزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: ویژگی هنرستان‌های کارودانش این است که هنرجویان در کنار علم و دانش، مهارت و کار کردن را نیز می‌آموزند.

وی خاطرنشان کرد: شاید ذهنیتی وجود دارد مبنی بر اینکه ورود به هنرستان‌های کارودانش بر مبنای پایین بودن نمره دانش‌آموزان است اما بنده خودم اگر از نو دانش‌آموز شوم، هنرستان کارودانش را به‌عنوان گزینه اول خود برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنم تا مهارت را نیز در کنار علم و دانش یاد بگیرم چرا که کسب مهارت خیلی اهمیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به ویژگی‌ها و زیبایی‌های استان زنجان گفت: امیدواریم با عملیاتی شدن تفاهمنامه بین ادارات کل آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تمام دانش‌آموزان حداقل آشنایی از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون شاید یک‌هزارم ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان مورد بازدید قرار گرفته و توانسته‌ایم برای آن برنامه‌ریزی کنیم، ابراز کرد: دولت به این نتیجه رسیده که میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند پیشران توسعه اقتصادی کشور باشد.

914 میراث تمدنی استان زنجان به ثبت ملی یا جهانی رسیده است

صفوی با بیان اینکه 2 هزار میراث تمدنی در سطح استان شناسایی شده که 914 مورد از آن‌ها به ثبت ملی و جهانی رسیده است، اظهار کرد: هفتمین میراث تمدنی بشر که در ایران وجود دارد و ثبت جهانی نیز شده، گنبد سلطانیه است.

وی با بیان اینکه 4 نوع کلاسه ثبت آثار شامل منقول، غیرمنقول، ملموس و غیرملموس داریم، خاطرنشان کرد: نَقل‌ها و آیین‌ها موضوعاتی است که در کلاسه ناملموس قرار می‌گیرد و 4 عنصر از عناصر ناملموس ایران به ثبت جهانی رسیده که یکی از آن‌ها یلدا یا همان شب چله است و هر منطقه، آیین و سنت و سوم خاص خود را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه تمام این‌ها اصل، هویت، ریشه و شناسنامه ما هستند، تصریح کرد: خشت‌های میراث فرهنگی، خشت‌های تمدنی این سرزمین است که گذشتگان برای ما ساخته‌اند که هم درس امروز برای ما و هم چراغ راه آینده ما باشد.

وی گفت: تلاش مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این است که اصل‌ها و ریشه‌ها را حفظ کرده و در مدارس بر روی آن‌ها کار کنیم.

بلندترین بنای فعلی هزاره سوم دنیا در استان زنجان قرار دارد

صفوی با تاکید بر اینکه گردشگری زنجان هم می‌تواند رونق بگیرد، خاطرنشان کرد: به نقاط مختلف استان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب که سفر کنیم، اقلیم، آب و هوا، جغرافیا و محصولات تولیدی متنوع و متفاوت وجود دارد و در نقطه‌ای از استان که کاشت می‌شود همزمان در نقطه‌ای دیگر برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمام این پدیده‌ها و اماکن در نوع خود بی‌نظیر هستند، بیان کرد: بلندترین بنای فعلی هزاره سوم به نام پایگاه میراث جهانی سلطانیه در استان زنجان واقع شده و تاکنون در هزاره سوم نتوانسته‌اند بنایی با این ارتفاع بسازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه زنجان، خانواده‌محور بوده و زن دارای ارزش و جایگاه است، گفت: 100 سال پیش که زن را جنس ضعیف به حساب می‌آوردند، بنای رختشویخانه در زنجان احداث شده که از لحاظ کارکرد منحصربه‌فردترین بنا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زنجانی‌ها متمدن هستند، اظهار کرد: تک‌دست لباسی که از 2400 سال پیش از بشر به ما رسیده در تَن مردان نمکی زنجان قرار دارد.

پیگیر ثبت روز ملی چاقو هستیم

صفوی با بیان اینکه پیگیر ثبت روز ملی چاقو به‌عنوان یکی از صنایع دستی زنجان هستیم، خاطرنشان کرد: هم باید به خود ببالیم و هم اصل‌ها و ریشه‌ها را بشناسیم و معرفان خوبی برای نقاط دیگر دنیا باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های زنجان در حوزه صنایع دستی گفت: زنجان شهر جهانی ملیله است که ذوق و هنر زنجانی‌های را نشان می‌دهد و زنجان می‌تواند شهر جهانی صنایع دستی فلزی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به وجود 55 رشته فعال صنایع دستی در استان ابراز کرد: علاقه‌مندان با گذراندن حداکثر 10 روز دوره آموزشی می‌توانند پروانه صنایع دستی اخذ کرده و از تسهیلات این حوزه برای فعالیت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی به جای تزریق کارگر به جامعه، کارفرما و کارآفرین تولید می‌کنیم.

سیروس محمدی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه 2 زنجان نیز در این برنامه با اشاره به مزین شدن هنرستان کارودانش به نام شهید باهنر گفت: از هنرجویان و دانش‌آموزان انتظار می‌رود رفتاری که این شهید بزرگوار داشته را سرلوحه و سرمشق زندگی خود قرار دهند.

وی افزود: امیدواریم با سرلوحه قراردادن مسیر شهدا آینده‌ای سرافراز و سربلند در انتظار دانش‌آموزان و آینده‌سازان این کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار