یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا:

از دل آموزش اقتصاد به دانش‌آموز شغل و کسب‌وکار بیرون می‌آید

مراکز کار و دانش و فنی و حرفه‌ای بهترین فرصت برای نهادینه کردن دانش عملی است

تهران (پانا) - یک اقتصاددان معتقد است هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموز می‌تواند از هدررفت نیروی انسانی در بازار کار جلوگیری کند و مهم‌ترین بستر شغل‌یابی درست دانش‌آموزان را درگرو آموزش تحلیلی اقتصاد به آن‌ها عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
از دل آموزش اقتصاد به دانش‌آموز شغل و کسب‌وکار بیرون می‌آید

کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش اقتصاد در دوران دانش‌آموزی عنوان کرد: «بستر مهم آموزش سرمایه‌گذاری به دانش‌آموزان از آموزش اقتصاد شروع می‌شود. اقتصاد هم نباید در قالب تئوری آموزش داده شود و صرفاً به موضوع روابط بازار و عرضه و تقاضا پرداخته شود.»

دانش‌آموز به جای اقتصاد تئوری تحلیل اقتصادی را یاد بگیرد

اطهاری گفت: «دانش‌آموزان باید تحلیل اقتصادی بدانند و این یعنی اقتصاد را درک کنند. اگر چنین شود دانش‌آموزی که فردا روزی وزیر و سیاست‌گذار می‌شود، می‌فهمد که نباید عدالت را بدون سیاست اجتماعی پیدا کند که اگر چنین کند هیچ‌گاه به رشد اقتصادی نخواهد رسید. این یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود یا موضوعاتی مانند مسکن مهر نمونه بارز عدالت بدون آگاهی از سیاست اجتماعی است و می‌بینیم نتیجه‌اش تورم‌زاست.»

از دل آموزش اقتصاد به دانش‌آموز شغل و کسب‌وکار بیرون می‌آید

این اقتصاددان درباره اهمیت مراکز آموزشی مانند هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی انسانی، گفت: «اقتصاد وقتی پویا می‌شود که جامعه دارای دانش بالنده باشد و این بالندگی درگرو این است که این دانش در نیروی انسانی، متجلی و بالنده شود. مراکز کار و دانش و فنی و حرفه‌ای بهترین فرصت برای نهادینه کردن دانش عملی است که از دل آن شغل و کسب‌وکار بیرون می‌آید و همین می‌تواند موتور محرکه رشد اقتصادی باشد.»

پیامد هدایت تحصیلی نادرست، هدررفت نیروی انسانی در بازار کار است

اطهاری درباره نتیجه ارتباط مدارس و صنایع، گفت: «وقتی مدارس با محیط کار ارتباط بگیرند آن دانش‌آموز در مسیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی که قرار بگیرد آگاهانه و نه از روی آزمون‌وخطا، رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کند. در این حالت دانش‌آموز می‌تواند آینده شغلی خودش را از همان دوران مدرسه ترسیم کند و از سوی دیگر در بازار کار هم هدررفت نیروی انسانی نخواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار