مدیرکل میراث‌فرهنگی البرز در گفت‌گو با پانا

طالقان، محور بوم‌گردی استان البرز شناخته شد

کرج (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی استان البرز عنوان کرد شهرستان طالقان در استان البرز توسط وزارت میراث‌فرهنگی به‌عنوان محور بوم‌گردی در البرز شناخته شد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
طالقان، محور بوم‌گردی استان البرز شناخته شد

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «از آنجا که شهرستان طالقان دارای روستاهای زیبا و مکان‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی است، با نگاه ویژه وزیر میراث فرهنگی این شهرستان محور بومگردی استان البرز معرفی شده است. بر همین اساس برنامه‌های ویژه‌ای برای تامین زیر ساخت‌ها و امکانات رفاهی و خدمات گردشگری درشهرستان طالقان اجرا می‌شود.»

وی افزود: « در بحث بومگردی اولین نقطه در استان البرز شهرستان طالقان است که وجود روستاها و مناظر طبیعی مانند رودخانه‌های فصلی و دائمی، سد طالقان و طبیعت این شهرستان بر جذابیت منطقه افزوده است.»

محمدی در ادامه بیان کرد: «اکنون حدود ۱۱ واحد خدمات بومگردی در استان البرز داریم که شمار آنها در چهار سال آینده به ۵۰۰ واحد افزایش می یابد. سد طالقان، بیش از ۸۰ روستای زیبا، رودخانه شاهرود و خانه تاریخی آیت الله طالقانی از مکان‌های دیدنی این شهرستان هستند.»

یکی از قدیمی ترین روستانشینان این منطقه زیبا خاطرنشان کرد: «وظایف گردشگران در قبال این منطقه زیبا این است که چناچه در دوران تعطیلات قصد سفر به این منطقه را دارند، سعی کنند از اقامتگاه‌های بومگردی برای اقامت استفاده کنند تا بدین طریق از صنعت گردشگری و اشتغال‌زایی در منطقه حمایت شود. حتی المقدور، از غذاهای محلی منطقه استفاده شود، زیرا این کار به چند دلیل اهمیت دارد. اول اینکه غذاهای محلی هر منطقه مناسب آب و هوای همان منطقه است و اهالی با توجه به تجربیاتشان و تولید محصولاتی که در منطقه به عمل می آید غذاهای خود را انتخاب می کنند. دوم اینکه، از مردم منطقه مقصد سفر حمایت کرده و به رشد اقتصادی آنها کمک کرده اید. سوم اینکه، تجربیات شما از فرهنگ مردم آن محل غنی می شود.»

وی ادامه داد: «چنانچه قصد طبیعت‌گردی را دارید، حتما وسایل ایمنی مثل کمک‌های اولیه، نقشه، لباس و پوشش مناسب به همراه داشته باشید و در مناطقی که شناختی از آن ندارید بدون وجود راهنمایان محلی به آن منطقه گردش نکنید. برای حفظ طبیعت و محیط زیست، به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف آلومینیومی استفاده کنید؛ کیسه های مخصوص حمل زباله به همراه داشته باشید و زباله‌های خود را، حتی زباله تر را به بهانه تجزیه در طبیعت رها نکنید. از روشن کردن آتش اجتناب کنید و در صورتی که روشن کردید حتما پس از استفاده از آن، آتش را خاموش کنید و از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید. از شکار خودداری کنید و به مناطق و حریم تحت حفاظت سازمان محیط زیست وارد نشوید و با محیط بانان منطقه همکاری کنید.»

وی در پایان بیان کرد: «سالانه هزاران گردشگر برای استفاده از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روانه شهرستان طالقان می شوند.»

دانش آموز خبرنگار :مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار