دانش‌آموز پژوهشگر برگزیده هفته پژوهش در آموزش و پرورش:

پارک‌های علم و فناوری در سطح دانش‌آموزی احداث شود

تهران (پانا) - دانش‌آموز پژوهشگر برگزیده هفته پژوهش خواستار ایجاد پارک‌های علم و فناوری در سطح دانش‌آموزی شد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
پارک‌های علم و فناوری در سطح دانش‌آموزی احداث شود

علیرضا پوریا ساکن شهرستان جهرم استان فارس و هنرجوی هنرستان آیت‌الله حق‌شناس در رشته لوازم مکانیک اظهار کرد: اثر من برای هفته پژوهش، پژوهشی درباره سیستم تعلیق فرمان و ترمز هیدرولیک و جک هیدرولیک بود، ماکتی از کار را ‌در کارگاه ساختیم و پس از چند ماه پژوهش به ‌نتیجه رسید و برای هفته پژوهش ارائه کردیم.

وی درباره ضرورت ارتباط مسؤولان با پژوهشگران و استفاده از نظرات آن‌ها، بیان کرد: «‌به اعتقاد من غیر از تشویق‌هایی که در هفته پژوهش صورت می‌گیرد، باید از دانش‌آموزان پژوهشگر به‌صورت ویژه حمایت شود و امتیازهای خاصی را برای آن‌ها در نظر بگیرند، مثلاً می‌توانند امتیازی برای کنکور این دانش‌آموزان اختصاص دهند. باید این‌گونه حمایت‌ها صورت بگیرد تا دانش‌آموزان علاقه‌مند شوند و در جشنواره‌های پژوهشی شرکت کنند یا اصلا انگیزه‌ای شود که به پژوهش روی بیاورند.»

این دانش‌آموز پژوهشگر اضافه کرد: مسلماً اگر مدیران دفتر تألیف کتب درسی دغدغه‌های دانش‌آموزان را بدانند بهتر می‌توانند ‌محتواهای مناسب ‌را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. خیلی از سؤالاتی که دانش‌آموزان در کلاس‌های درس می‌پرسند گاهی تبدیل به پژوهش‌های مهم دانش‌آموزی می‌شود و چقدر خوب است که مؤلفان از این اطلاعات پژوهشی در محتواهای درسی استفاده کنند. برای مثال ما در پژوهش خود به «گریل پیچ» رسیدیم که در کتاب‌های درسی نوشته نشده ولی در بازار شماره فنی روی پیچ‌ها براساس گریل تعیین می‌شود و جنس پیچ را معرفی می‌کند؛ ما ‌چنین چیزی در کتب درسی نداریم و گاهی باعث سردرگمی دانش‌آموزان رشته مکانیک می‌شود.

پوریا تأکید کرد: معاونت‌های مالی و پژوهشی آموزش و پرورش باید از کارهای پژوهشی دانش‌آموزان حمایت کنند. ‌خیلی از پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم اگر بخواهیم به جایی برسد مجبوریم به‌صورت شخصی هزینه کنیم، گاهی برخی از دانش‌آموزان توان مالی دارند و هزینه می‌کنند و‌لی برخی هم ندارند و از ادامه کار منصرف می‌شوند. بنابراین اگر مسؤولان بتوانند به‌صورت دقیق بودجه‌هایی را در یک سطحی از پژوهشی به کار دانش‌آموزان اختصاص دهند مطمئناً پژوهش‌های بی‌نظیری انجام خواهند داد.

وی بر ضرورت نظرسنجی از دانش‌آموزان درباره محتوای کتب درسی تأکید کرد و گفت: «مادر خانواده پس از چند بار پخت غذا از بچه‌هایش نظرسنجی می‌کند که کدام غذا مناسب و کدام یک خوشمزه نبوده است؛ درباره کتاب‌ها نیز همین‌طور است. نمی‌توان مدام به دانش‌آموزان گفت این مطلب را گوش دهید، بخوانید، بنویسید و پس دهید. معلمان و سرگروه‌های آموزشی باید علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان را منتقل کنند و در کتاب‌های درسی اضافه شود. مثلاً باید درباره خودروهای برقی در کتاب‌های درسی مکانیک ‌مطالبی اضافه شود، در رشته‌های مختلف می‌توان همین نظرسنجی را از دانش‌آموزان انجام داد.

این دانش‌آموز پژوهشگر با بیان اینکه دانش‌آموزانی که کارهای پژوهشی انجام می‌دهند می‌توانند با معلمان، با سرگروه‌های آموزشی ارتباط بگیرند و این موارد را منتقل کنند، افزود: بالاخره هزینه زیادی صرف چاپ کتاب می‌شود و چه بهتر محتوایی که چاپ می‌شود مورد علاقه دانش‌آموزان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار