مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش:

آغاز مسابقات قرآن دانش آموزان در «نورینو»

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از جزئیات برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
آغاز مسابقات قرآن دانش آموزان در «نورینو»

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، «میکائیل باقری» درباره چگونگی برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم اظهار داشت: همه ساله هفته سوم آذرماه که به عنوان هفته قرآن، عترت و نماز در مدارس نام‌گذاری شده آغازگر فعالیت‌های ارزشمندی در این حوزه است که در مدارس انجام می‌شود. برخی از این فعالیت‌ها از اول سال تحصیلی شروع شده که در این هفته به صورت نمادین کارهای تبلیغی و ترویجی مختلفی در حوزه هر یک از فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تفاوت‌هایی بین مسابقات امسال با سال‌های گذشته وجود دارد اینکه مسابقاتی که در مرحله آموزشگاهی هرسال به صورت کتبی و چهار گزینه ای مطرح می‌شد و مدیران و معاونین پرورشی درباره طرح سوال، تکثیر و چاپ آنان به زحمت می‌افتادند، امسال اما این مسابقات در سامانه نورینو به صورت آزمون سراسری و اینترنتی برگزار شد و دیروز سه شنبه اولین روز برگزاری آن بود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دیروز 3شنبه 15 آذرماه، روز اول هفته قرآن، عترت و نماز بود که مسابقات رشته فهم قرآن را
آغاز و به صورت سراسری برگزار شد. بقیه مسابقات نیز از شنبه هفته آینده برگزار خواهند شد؛ روز شنبه روز نهج‌البلاغه در مدارس نامگذاری شده است که مسابقات نهج‌البلاغه برگزار می‌شود، روز یکشنبه مسابقات صحیفه سجادیه، روز دوشنبه که روز احکام است مسابقات احکام و روز سه شنبه که روز مهدویت است، مسابقات گفتمان مهدوی برگزار می‌شود.

باقری اعلام کرد: علاوه بر این 4 روزکه هر روز به نام یکی از این ارزش‌ها در مدارس است، کارهای محوری، تبلیغی و ترویجی مختلفی هم در این حوزه‌ها انجام می‌شود؛ به عنوان مثال در روز نهج‌البلاغه که مسابقات این بخش برگزار می‌شود، معلمان در مدارس به معرفی داشته‌های نهج‌البلاغه می‌پردازند همچنین از ظرفیت دانش‌آموزانی که در سنوات گذشته در مسابقات حائز رتبه شدند به عنوان سخنران در مراسم آغازین مدارس استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه همزمان با امروز در رشته‌های شفاهی مانند قرائت، اذان و حفظ قرآن نیز در مدارس مسابقات داریم عنوان کرد: برای برگزاری این مسابقات مدیران برنامه‌ریزی می ‌نند که مسابقات آموزشگاهی را برگزار کنند در پایان نیز رتبه‌های دانش آموزان را اعلام می‌کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیران برای معرفی دانش‌آموزانی که امتیاز مشترک کسب کرده‌اند، فرصت دارند تا برای انتخاب نفر اول آموزشگاه، آزمون شفاهی به صورت کنفرانس برگزار و نفرات برتر را معرفی کنند.

باقری با تاکید براینکه همه این موارد در سامانه نورینو برگزار می‌شود گفت: علاوه بر اینکه این سامانه محفل برگزاری مسابقات است یک پرونده الکترونیکی تربیتی است که مجموعه فعالیت‌های دانش آموزان را در حوزه تربیتی جمع آوری می‌کند.

وی خبر داد که پیش بینی می کنیم بین 30 تا 50 هزار محفل انس با قرآن نیز در مدارس سراسر کشور طی این یک هفته با همت مراکز دارالقرآن ها و کارشناسان برگزار شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره نحوه برگزاری مسابقات دوره ابتدایی نیز بیان کرد: زمان برگزاری این مسابقات را در اختیار مدیران قرار دادیم.

باقری اضافه کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های برگزاری مسابقات امسال افزایش تعدادی از رشته‌ها و محتوای مسابقه است؛ در بحث اول در گذشته رشته مداحی را فقط برای پسران داشتیم اما با توجه به علاقه‌مندی و نیاز دختران به این رشته، رشته دعاخوانی را برای دختران ایجاد کردیم امیدواریم امسال با حضور گسترده آنان مواجه باشیم.

وی عنوان کرد: رشته گفتمان مهدوی را نیز امسال به مسابقات اضافه کردیم که درباره مباحث مهدوی است و مسابقات آن به صورت تیمی و گروهی برگزار می شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به محتوای مسابقات نیز اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که سیاست و رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی استفاده از ظرفیت کتب درسی و معلمان است، همه رشته‌های مسابقات را با کتاب‌های درسی منطبق و سعی کردیم با تدوین یک محتوای مکمل، از تمام کتاب‌های درسی استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار