مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

«باشگاه کتاب سمپادی‌ها» ایده‌ای نو برای توسعه فرهنگ ‌کتابخوانی و پرورش استعدادهای نویسندگی

تهران (پانا) - مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ابعاد فعالیت «باشگاه کتاب سمپادی‌ها» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
«باشگاه کتاب سمپادی‌ها» ایده‌ای نو برای توسعه فرهنگ ‌کتابخوانی و پرورش استعدادهای نویسندگی

عباسعلی مظفری در گفت‌و‌گو با پانا اظهار داشت: «یکی از طرح‌های بسیار مهم در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی که در سال تحصیلی جدید در دستور کار قرار گرفته، "باشگاه کتاب سمپادی‌ها" است تا از این طریق، نگاهی نو و متفاوت به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.»

وی افزود: «روند و حوزه فعالیت باشگاه کتاب سمپادی‌ها به این شکل است که در گام اول، کتابخانه‌ها بازسازی و نوسازی شود. دوم اینکه دو کمیته تشکیل می‌شود؛ یکی در انجمن اولیا و مربیان و یکی در شورای دانش‌آموزی؛ سوم اینکه تازه‌های کتاب و آخرین کتاب‌های منتشر شده با هماهنگی وزارت ارشاد، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و ادارات ارشاد در شهرستان‌ها، در اختیار مدارس سمپاد و کتابخانه‌های آنها قرار می‌گیرد.»

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: «امسال حدود ۱۲۸ باشگاه کتاب سمپاد داریم و در هر استان چهار مدرسه سمپاد دارای باشگاه است. به طوری که هم دسترسی دختران و پسران به طور مجزا به این کتابخانه‌ها فراهم شده و هم اینکه مقاطع متوسطه اول و دوم به این باشگاه دسترسی خواهند داشت.»

مظفری اضافه کرد: «یکی از کارهای خوب و موثر باشگاه‌های کتاب سمپاد، دعوت از نویسندگان آثار مختلف است؛ به این معنا که نویسندگان به باشگاه دعوت می‌شوند و به گفت‌وگو و تبادل نظر با دانش‌آموزان می‌پردازند تا آنها را به نویسنده شدن ترغیب کنند. به همین خاطر است که می‌گوییم باشگاه کتاب سمپادی‌ها یک نگاه نو و متفاوت است.»

وی تصریح کرد: «ما در بسیاری از شهرها شاهد حضور نویسندگان ملی و بومی هستیم و حتی نویسندگانی در سطح جهانی در برخی شهرها و استان‌ها داریم. در حوزه سمپاد هم نویسندگان بزرگی فعالیت دارند که این عزیزان به مدارس سمپاد دعوت می‌شوند تا ارتباط چهره به چهره و نزدیک با دانش‌آموزان داشته باشند و با بچه‌ها درباره اصول نویسندگی و چگونه نویسنده شدن صحبت کنند.»

مشاور رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: «همچنین نویسندگانی که به باشگاه کتاب سمپادی‌ها دعوت می‌شوند درباره اصول نگارش و ویرایش، نکات مهم و ارزشمندی را به دانش‌آموزان یادآوری می‌کنند. چون یکی از مشکلات متداول ما در سطح جامعه این است که معمولا در زمینه نگارش و ویرایش متاسفانه ضعف‌ها و اشکالاتی داریم. بنابراین امیدواریم که به مرور زمان و با توسعه فعالیت این باشگاه، بچه‌ها با این اصول آشنا شوند.»

مظفری با اشاره به دیگر فعالیت‌های این باشگاه اظهار داشت: «یکی از زمینه‌های فعالیت باشگاه کتاب سمپادی‌ها نقد کتاب به صورت گروهی است؛ به این صورت که چند کتاب انتخاب می‌شود و دانش‌آموزان در ساعت‌ها و روزهایی که فرصت و فراغت دارند، همراه با یکدیگر این کتاب‌ها را متناسب با علاقه خود می‌خوانند و علاوه بر آشنایی با کتاب‌ها، آن‌ها را نقد و تحلیل می‌کنند.»

وی افزود: «باشگاه کتاب سمپادی‌ها درباره شاخص‌های انتخاب یک کتاب خوب به بچه‌ها مشورت و راهنمایی می‌دهد؛ چون یکی از مهمترین سوالات خانواده‌ها در سطح جامعه این است که کتاب خوب و مفید برای بچه‌ها دارای چه ویژگی‌هایی است. بنابراین باشگاه کتاب به واسطه حضور نویسندگان مطرح تا حد زیادی این مشکل را برای دانش‌آموزان خود حل می‌کند.»

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خاظرنشان کرد: «نکته مهم بعدی است که برخی دانش‌آموزان سمپادی دارای نوشته‌ها و تالیفاتی هستند. بر این اساس، باشگاه کتاب سمپادی‌ها فرصت مناسبی برای نقد، تحلیل، بررسی و تقویت این آثار با کمک نویسندگان بومی و کشوری و با مشارکت گروهی دانش‌آموزان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار