از سوی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی صورت گرفت؛

تشریح نظرات و برنامه‌های آموزش‌وپرورش در موضوع تأثیر معدل در کنکور سراسری

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرسال میانگین معدل دانش‌آموزان مقطع دوره دوم متوسطه رو به کاهش است گفت یکی از دلایل این موضوع این است که معدل نقطه تمرکز دانش‌آموزان نیست و دانش‌آموزان با معیارهای دیگری سنجیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۶۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تشریح نظرات و برنامه‌های آموزش‌وپرورش در موضوع تأثیر معدل در کنکور سراسری

محسن زارعی در گردهمایی کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان با اشاره به تغییرات حاصل‌شده در آزمون سراسری توسط مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تغییراتی در آزمون سراسری اتفاق افتاده و خیلی از دانش‌آموزان از جزئیات تغییرات مطلع نیستند و مدیران در خط مقدم آگاهی‌بخشی هستند، هرچند در این ایام، خط مقدم برای آن‌ها گسترده شده و در بخش‌های مختلف باید مبارزه، دفاع و پیشگیری کنند؛ این موضوع باید با تسلط و جزئیات کامل که تا حدودی ممکن است پنهان باشد توضیح داده و دانش‌آموزان از این جزئیات در زمان مناسب مطلع شوند.

دانش‌آموز باید مطابق برنامه درسی کار را پیش ببرد

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع کنکور افزود: موضوع کنکور یک مسئله برای نظام تعلیم‌وتربیت شده بود و این را لمس می‌کنید که دانش‌آموز به‌ویژه در پایه دوازدهم که باید در کلاس درس مستقر باشد و مطابق برنامه درسی کار را پیش ببرد و اهدافی که وضع شده را کسب کند و بعد از آن خروجی آموزش و پرورش رسمی باشد؛ اما این اتفاق سال‌هاست نیفتاده است و این موضوع باید حل می‌شد.

وی افزود: هرسال میانگین معدل دانش‌آموزان مقطع دوره دوم متوسطه رو به کاهش است و یکی از دلایل آن این است که معدل نقطه تمرکز دانش‌آموزان نیست و ما دانش‌آموزان را با معیار دیگری می‌سنجیم و به دانش‌آموز می‌گوییم که مسئله، کتاب و برنامه درسی نظام آموزش و پرورش نیست و آن چیزی که قرار است با آن سنجیده شوید آزمونی تستی که قرار است آینده شما با آن آزمون رقم بخورد و این موضوع برای خانواده و دانش‌آموز مسئله شده است؛ بنابراین به مدرسه منتقل و از مدرسه مطالبه می‌شود که کلاس کنکور بگذارید.

زارعی ادامه داد: همیشه ما از این موضوع ناراحت بوده‌ایم که هزینه و برنامه‌ریزی می‌شود اما مسئله دانش‌آموز موضوع دیگری است و دانش‌آموز به دنبال آن مسئله است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسائل نظام سنجش و پذیرش و مسائل کلان ورود و بررسی کرد که با یک آزمون تستی چهارساعته آیا می‌توان سنجید که دانش‌آموزان برای آینده شغلی چه بکند و برای تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی چه مسیری را باید طی کند؛ سال‌های قبل صرفاً به همین صورت بود و تمام تلاش دانش‌آموزان این بود که یک کرسی را در دانشگاه کسب کنند.

دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده است

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: دروس عمومی حذف نشده است؛ سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سال‌های گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده و الان سهم آن به ۲۶ درصد افزایش‌یافته است و به‌جای آنکه در یک آزمون تستی بسنجیم به‌صورت تشریحی و باتوجه‌به اهداف تعریف شده آن را می‌سنجیم.

وی ادامه داد: زیرگروه‌ها حذف شده است چرا که داوطلبی برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد؛ در مواردی هم تعدادی از دانش‌آموزان بعضی از دروس را برای آزمون کاملاً کنار می‌گذاشتند.
زارعی بیان کرد: مصوبه ۹۱۵ شورای‌عالی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که یک‌بار برای هر درس و برای ترمیم نمرات دروسشان اقدام کنند و اگر از نمره درسی راضی نیستند آن را مجدداً امتحان بدهند و ترمیم کنند.

انتخاب با داوطلب است که چگونه انتخاب رشته کند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی یادآور شد: تغییراتی که بر اساس مصوبه ۸۶۱ اتفاق افتاده این است که برای سال ۱۴۰۲ یعنی سالی که پذیرش آن می‌شود ۱۴۰۲-۱۴۰۳ کنکور دومرتبه برگزار می‌شود و انتخاب رشته آن یک‌مرتبه اتفاق می‌افتد؛ دانش‌آموزی که در دی‌ماه در آزمون سراسری شرکت می‌کند می‌تواند تیرماه هم در آزمون سراسری شرکت کند و یا می‌تواند دی‌ماه را ملاک انتخاب خود قرار دهد و اگر در هر دو آزمون شرکت کرد آزمونی که تراز بالاتری دارد برای او محاسبه می‌شود و اگر در دو گروه آزمایشی شرکت کرد باز هم انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون تیرماه و کارنامه‌های صادر شده در خرداد، سابقه تحصیلی گزارش می‌شود، نه به‌صورت نمره خام بلکه صورت نمره کل و این نمره کل را به‌عنوان سابقه تحصیلی ارائه می‌دهیم و تراز بالاتر آزمون را هم محاسبه می‌کنیم و بدین صورت رتبه داوطلب تعیین می‌شود و انتخاب رشته بر اساس آن انجام می‌گیرد؛ ضمن اینکه نمرات کل داوطلبان در آزمون سراسری هر مرحله تا ۲ سال برای آنها ذخیره می‌شود، در سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی را فقط برای پایه دوازدهم داریم مثل سابق که سهم آن برای پذیرش در دانشگاه از طریق آزمون سراسری ۴۰ درصد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار