سرپرست اداره فرهنگی و هنری اداره البرزدر گفت‌وگو با پانا:

شورای دانش‌آموزی‌ نماد مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه است

کرج (پانا) - سرپرست اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان البرز عنوان کرد شورای دانش‌آموزی نماد مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
شورای دانش‌آموزی‌ نماد مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه است

مریم شعبانی، سرپرست اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص برگزاری بیست و پنجمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس در گفت‌‌وگو با پانا عنوان کرد: «شورای دانش آموزی امسال بیست وپنجمین سال خود را برگزار می کند از سال 1376 شوراهای دانش آموزی تشکیل شد و هر ساله دانش آموزان در مدارس در قالب گروه هایی که قرار می گیرند بر اساس ترکیب تعداد دانش آموزان مدارس، اعضایی برای حضور در میادین مختلف آموزشی وپرورشی مدرسه کاندید می شوند که دانش آموزان به آنها رای می دهند و این انتخابات در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم با این تفاوت که در مدارس ابتدایی دانش آموزان پایه سوم به بالا می توانند کاندید شوند و هم در رای‌گیری شرکت کنند.»

وی ادامه داد: «مهمترین شعاری که برای شورای دانش آموزی معمولا ترسیم می شود از اسناد بالادستی وزارتخانه ابلاغ می شود امسال این شعار که با محوریت شورای دانش آموزی نماد مسئولیت پذیری و مشارکت جویی است برگزار خواهد شد در این انتخابات دانش آموزان وارد جامعه ای می شوند که بتوانند برای آینده خودشان موثر باشند. این دانش آموزان در تمامی برنامه های مدرسه تاثیرگذار هستند و آن چیزی که بسیار مهم است این است که در چنین شرایطی، مدرسه با محوریت دانش آموزان اداره می شود و اینکه دانش آموزان کاندیداهایی را در شورای مدرسه داشته باشند که بتوانند صحبت های آنان را به راحتی به گوش اولیای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان برسانند که در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت موثر باشد مخصوصا در مدارسی که دانش آموزان عضو شورای دانش آموزی در آن تحصیل می کنند و نقش محوری این مدارس را با حضور دانش آموزان ترسیم می کنیم.»

شعبانی در خصوص چگونگی کاندیدا شدن دانش آموزان گفت: «دانش آموزانی که کاندید هستند و دوست دارند عضو شورای مدرسه باشند با حضور در دفتر آموزشگاه به عنوان کاندیدای شورای دانش آموزی ثبت نام می کنند. کادر آموزشگاه که در یک تیم تایید صلاحیت هستند دانش آموزان را انتخاب می کنند و بعد از این که نفرات انتخاب شدند تقریبا یک هفته قبل به صورت کاملا نمادین و اساسی تبلیغات دانش آموزان شروع می شود. از ظرفیت ها، قدرت ها و استعدادهایی که دارند دانش آموزان را معرفی می کنند.»

وی ادامه داد: «رویدادی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است این است که دانش آموزان می توانند تشکیل ائتلاف دهند. یعنی چند نفر از کاندیداها در قالب یک گروه ائتلافی که در انتخابات مختلف همچون مجلس شورای اسلامی و شورای شهر می بینیم تشکیل می شوند. این گروه مبانی را بررسی و خود را به دانش آموزان جهت شرکت در انتخابات معرفی می کنند. دانش آموزان بعد از کاندید شدن و شروع تبلیغات در یک روز خاص که امسال از 22 تا 25 آبان ماه است، انتخابات در مدارس با حضور فرمانداری ها و بخشداری ها از طریق صندوق اخذ رای در مدارس که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد آغاز می شود.»

وی در خصوص نقش اعضای شورای دانش آموزی در مدرسه هم اضافه کرد: « اعضای شورای دانش آموزی موظف هستند با کادر پرورشی، کادر آموزشی و با اولیای مدرسه و همچنین انجمن اولیا و مربیان وارد مشورت شوند. وظایف اصلی شورای دانش آموزی این است که در پیشبرد اهداف مدرسه به مدیر ، معلمین و کادر اجرایی و همین طور دانش آموزان مدرسه کمک کنند. در اصل این دانش آموزان کمک کادر مدرسه هستند. برای اجرای هرچه بهتر مسئولیت های آموزشگاه و مشاورانی که در کنار مدیر و اولیای مدرسه قرار می گیرند و در جمع های انجمن اولیا به بهتر اجرا شدن فرایند تعلیم وتربیت در مدرسه کمک می کنند و نماینده دانش آموزان در مدارس هستند. صحبت های دانش آموزان را به گوش اولیای مدرسه می رسانند و برعکس اگر مدرسه از دانش آموزان درخواستی داشته باشد توسط اعضای شورای دانش آموزان انجام می شود. چون اعضای شورا، جامعه مقبولی هستند که از طرف خود دانش آموزان انتخاب می شوند که دارای محبوبیت خاصی هستند. این دانش آموزان مشارکت پذیر و مشارکت جو هستند و می توانند کمک کننده در بحث تعلیم و تربیت مدارس باشند.»

سرپرست اداره فرهنگی و هنری درخصوص تعداد کاندیداهای شورای دانش آموزی تصریح کرد: «اعضای شورای دانش آموزی مدارس که متشکل از رئیس شورا، منشی، اعضا و دو نفر عضو علل البدل هستند، ولی در مدارس متوسطه اول و دوم برای 250 دانش آموز، 5 نفر عضو اصلی و از 250 نفر تا 350 نفر 7 نفر عضو اصلی و از 350 نفر تا 550 نفر، 9 نفر اصلی و از 550 نفر به بالا که شامل مدارس پرجمعیت است، 11نفر اصلی و 2 نفر عضو علل البدل هستند، این ترکیب اعضای شورای دانش آموزی بر اساس آمار دانش آموزان مدارس است.»

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: «امسال پس از برگزاری انتخابات اعضای شورای دانش آموزی هر مدرسه در اولین دستور کار خود، دانش آموزان را ترغیب و تشویق به حضور در کانون‌های فرهنگی و تربیتی با هماهنگی مدیر مدرسه که پیوندی محکم بین مدرسه و کانون های فرهنگی و تربیتی است برقرار می کنند. این پیوند را برای اولین بار وزارتخانه آموزش و پرورش به نحوی برگزار کرد که رویکرد این دوره از انتخابات، تقویت مسئولیت اجتماعی دانش آموزان در خانواده، مدرسه و جامعه است.»

دانش آموزخبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار