دانش‌آموزان باید برای مواجهه با بلایای طبیعی از آمادگی مهارتی و ذهنی برخوردار باشند

ارومیه (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان‌ غربی گفت دانش‌آموزان باید برای مواجهه با بلایای طبیعی از آمادگی مهارتی و ذهنی برخوردار باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید برای مواجهه با بلایای طبیعی از آمادگی مهارتی و ذهنی برخوردار باشند

منصور جوادی در جلسه هماهنگی بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله که با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی دخیل در اجرای مانور در سالن جلسات سازمان دانش آموزی برگزار شد، به تاریخچه برگزاری مانور زلزله اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از سال 1381 تاکنون، مانور سراسری زلزله و ایمنی در کلیه مدارس کشور به استناد تفاهم‌نامه مشترکی که در آن سال بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور و همچنین صداوسیما و جمعیت هلال‌احمر مبادله شد، برگزار شده است؛ از سال 1394 تغییراتی در این برنامه مانور مدارس صورت پذیرفته تا علاوه بر دانش آموزان و مسئولان مدارس، مردم نیز در این فرایند مشارکت داده شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در این خصوص ادامه داد: در رویکرد جدیدی که با عنوان "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" شناخته می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده است که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله‌های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت این مدارس به‌عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

وی به اهداف برگزاری این مانور اشاره کرد و گفت: افزایش سطح آگاهی دانش آموزان درمورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر آن، چگونگی ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش آموزان نسبت به پدیده های طبیعی، آشنایی با اقدامات و آمادگی قبل، حین و بعد از زلزله از دیگر اهداف برگزاری این مانور است.

جوادی از برگزاری پیش مانور و مانور اصلی در کلیه مدارس استان خبر داد و افزود: رویکرد مانور امسال نیز مانند سنوات گذشته "مدرسه ایمن،جامعه تاب آور" تعیین شده و تلاش می‌شود علاوه بر آموزش و آماده‌سازی دانش آموزان و پرسنل مدرسه و استانداردسازی ساختمان مدارس، ساکنین محله‌های مجاور مدارس نیز دراین فرایند مشارکت داده شده و مدارس به عنوان پایگاه‌های مدیریت بحران محلات و کمپ اسکان موقت آمادگی لازم را کسب کنند.

وی افزود: کشور ایران در منطقه‌ای زلزله‌خیز جهان واقع‌شده است و هر سال رویدادهای لرزه‌ای بزرگ و کوچک متعددی در کشور رخ می‌دهد که بعضاً تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای را به دنبال دارند، ازاین‌رو ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس سازمان دانش آموزی استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: مانور سراسری زلزله نیز در قالب آموزه های تربیتی آموزش و پرورش توانایی و مهارت دانش آموزان را تقویت می کند. همچنین آمادگی ذهنی نیز مورد هدف متولیان امر در اجرای مانورهای مختلف هستند.

حسین عباس‌زاده به در نظر قرار دادن شرایط مدارس در اجرای طرح‌های آماده‌سازی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: مقتضیات و شرایط مدارس با سایر نهادها و دستگاه ها متفاوت است و از همه اعضای شورای ایمنی انتظار مدنظر قرار دادن این شرایط را داریم.

رییس سازمان دانش آموزی استان در رابطه با جزییات برگزاری مانور بیست و سوم گفت: مکاتبات لازم جهت اجرای خوب این طرح در مناطق صورت گرفته و دستورالعمل اجرایی بیست و چهارمین مانور سراسری زلرله به مناطق و مدارس ارسال شده است، روز 8 آذر مانور سراسری زلزله برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار