‌دانش‌آموز المپیاد البرزی در گفت‌وگو با پانا

‌دو رکن خانواده و مدرسه مهمترین عامل ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان ناحیه دو کرج که حائز به کسب مدال نقره المپیاد کشوری زیست‌شناسی شده بود گفت دو رکن خانواده و مدرسه مهمترین عامل ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۳۲۳۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
‌دو رکن خانواده و مدرسه مهمترین عامل ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است

آنیتا سوداگری دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان ناحیه دو کرج که توانست مدال نقره المپیاد کشوری زیست شناسی را کسب کند از شروع تلاش های خود برای راهیابی به المپیاد زیست شناسی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «هفته دوم آذر ماه سالی که پایه دهم بودم کتاب المپیاد زیست" کمپبل" را خریدم و همان زمان شروع کردم به خواندن که در 20 مرداد ماه همان سال تصمیم به شرکت در‌ المپیاد‌ را گرفتم، ولی به دلیل راهنمایی های اشتباهی که به من شد تا زمان خریدن کتاب و شروع خواندنم طولانی شد/ وقتی به طور تصادفی داشتم بیوگرافی مریم میرزاخانی را می خواندم با المیپاد آشنا شدم، زمان بیشتری که گذشت خانواده و مدرسه اصرار بنده را در شرکت در المپیاد دیدند و تشویق ها و کمک های بیشتری به من کردند، به خصوص در سال یازدهم تحصیل که پدر، مادر و البته خواهرم خیلی به من انگیزه دادند و مدرسه هم موقعیت های بیشتری را برایم در نظر گرفت که این مورد خیلی کمک‌کننده بود.»

‎وی در‌خصوص تحصیل خود در مدارس سمپاد گفت: «بودن در مدرسه استعدادهای درخشان می تواند تا حدی کمک کننده باشد، چون المیپاد در این مدارس شناخته شده تر است، جو المپیاد می تواند پررنگ تر باشد و کادر مدرسه بیشتر حمایت می کند و کلاس های بیشتری برگزار می شود. در مواردی هم دانش آموزان سال بالایی دانش پژوهان مدال آوری هستند که در همین مدارس هستند. همچنین می بینیم مدارسی که امکانات بیشتری دارند معمولا قبولی های بیشتری هم دارند. برای کسانی که در مدارس المپیادی نیست کار کمی سخت تر می شود ولی قبول شدن در المپیاد برایشان غیرممکن نیست.«

‎ سوداگری از زمان بندی خود برای درس خواندن اینگونه گفت: «تا قبل از دی ماه زمان بندی خاصی برای درس خواندن نداشتم، ولی بعد از دی ماه در‌ زمان بندی که برای خودم ایجاد کردم در شبانه روز بین5 تا 10 ساعت درس می خواندم.»

‎ وی بیان کرد: «اگر بخواهم توصیه ای برای دانش آموزان عزیز داشته باشم صحبت ها خیلی طولانی می‌شودریال ولی پیشنهاد می کنم مسیر المپیاد و مسیرهای مشابه را امتحان کنند که فارغ از بحث مدال گرفتن یا نگرفتن مطالبی که دانش پژوهان در این بازه از زندگی یاد می گیرند و اثراتی که بر روی مغزشان می گذارد آنقدر زیاد و مفید است که می شود گفت حتی اگر کسی مدال آور هم نشود بخش زیادی از چیزی که می توانست به دست بیاورد را به دست آورده است.»

‎این دانش آموز المپیادی اضافه کرد:« اینکه شما درحال حاضر دقیقا کجا قرار دارید و یا اینکه با چه سرعتی پیش می روید خیلی مهم نیست. دانش آموزان زیادی را دیدم که واقعا در ابتدا و یا حتی اواسط مسیرشان عقب بودند، ولی با همه سختی هایی که وجود داشت ایستادند و در نهایت هم از بسیاری که جلوتر بودند پیشی گرفتند. برعکس هم وجود داشت. دانش آموزان زیادی که جلو بودند ولی با گذر زمان به خاطر مسیرها و راهنمایی های اشتباه و یا غرور، نتوانستند آنقدر که باید تا پایان قوی بمانند، پس چه در المپیاد چه در مسیر دیگری که با اعماق وجودتان موفقیت در آن را می خواهید،اگر عقب هستید اگر نتایج خوبی نمی گیرید و یا هر چیز ناامید کننده دیگری وجود دارد، ناامید نشوید. می‌توانم با اطمینان بگویم که هرچه قدر هم که الان عقب باشید ،این بزرگی آرزوهایی که برای خودتان دارید را محدود نمی کند. پس باور کنید رسیدن به همه آرزوها ممکن است.»

این دانش آموز ادامه داد: «نکته بعد اینکه به این فکر نکنید چه کسی الان چقدر از شما جلوتر یا عقب تر است. در کل در مسیرهایی که فشار و حجم کارها زیاد است، این کار فقط از سرعت شما کم می کند. همین که حواستان به خودتان باشد و تا نهایت توانتان برای پیشرفت خودتان تلاش کنید. همچنین یک زمانی لازم است زیاد فکر کنید! یا زیاد از کسانی که مسیر شما را رفتند سوال بپرسید. الزاما تلاش زیاد یک نتیجه خوب ندارد، بلکه راه هایی که در پیش می گیرید خیلی خیلی مهم است. شاید حتی بیشتر از زمانی که برای تلاش کردن اختصاص داده می شود از دانش آموزانی که مسیر شما را گذرانده اند بپرسید و از فکر و خلاقیت خودتان برای پیش بردن مسیر خودتان استفاده کنید. این کار محدود بودن زمان را هم تا حد خیلی خوبی جبران می‌کند.»

‎سوداگری در پایان با توصیه هایی که برای دانش آموزان علاقمند به المپیاد داشت یادآوری کرد: «اول اینکه اگر با اشکالات و ضعف های خودتان روبرو می شوید نترسید یا از آنان فرار نکنید. تا حد امکان از روش هایی که ضعف های شما را به ما نشان می دهد استفاده کنید و در حد امکان آن را برطرف کنید المپیاد زیست این ویژگی را دارد که موارد دیگری را از کسانی که آن مسیر را گذرانده اند بپرسید. حتما به مرور باتجربه و فکر کردن هم خودتان می توانید متوجه شوید.»

دانش‌آموز خبرنگار: ریحانه اسدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار