ابوالفتح در گفت‌و‌گو با پانا:

نگاه آمریکا به برجام غیرسازنده است؛ توافق تا دو ماه آینده بسیار بعید است

آمریکا تمایل ندارد وارد دوران بدون برجام شود/ فاصله خواسته‌های ایران و آمریکا بسیار زیاد است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تا دو ماه آینده بسیار بعید است که مذاکرات به نتیجه برسد، گفت از آنجایی که فاصله خواسته‌های ایران و ‌آمریکا بسیار زیاد است و هرچه زمان می‌گذرد فاصله این خواسته‌ها می‌تواند بیشتر هم شود، من چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق برجام ‌ندارم.

کد مطلب: ۱۳۱۸۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
نگاه آمریکا به برجام غیرسازنده است؛ توافق تا دو ماه آینده بسیار بعید است

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌و‌گو با پانا درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، اظهار کرد: «پیش‌بینی من نسبت به مذاکرات احیای برجام این است که ما در یک دوره بلاتکلیفی به سر می‌بریم؛ ایالات متحده قصد بازگشت به برجام ۲۰۱۵ را ندارد؛ برای آمریکا برجام ۲۰۱۵ به‌علاوه برجام پلاس و برجام‌های دو و سه مهم است.»

وی افزود: «اما در عین حال پایان مذاکرات برجام را نیز اعلام نمی‌کند چون آمریکا تمایل ندارد وارد دوران بدون برجام شود. از این جهت یک روز صحبت از دیپلماسی می‌کنند و روز دیگر اعلام می‌کنند که ما تمرکزی بر مذاکرات نداریم و توجه ما به اعتراضات داخل ایران است.»

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: «چون فاصله خواسته‌های ایران و ‌آمریکا بسیار زیاد است و هرچه زمان می‌گذرد فاصله این خواسته‌ها می‌تواند بیشتر هم شود، من چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق برجام ‌ندارم. به نظر من تا دو ماه آینده بسیار بعید است که مذاکرات به نتیجه برسد.»

موضوع برنامه هسته‌ای ایران در واشنگتن تصمیم‌گیری می‌شود نه بروکسل

ابوالفتح ضمن اشاره به ادعای اروپا مبنی بر ارسال پهباد توسط ایران به روسیه نیز گفت: «اروپا عنصر مستقلی در مذاکرات برجام نیست، مشکل بین تهران و واشنگتن است. موضوع برنامه هسته‌ای ایران نیز برنامه امنیتی است که سیاستگذاری کلان آن در واشنگتن انجام می‌شود نه در بروکسل؛ بروکسل از واشنگتن تبعیت می‌کند. نگاه آمریکا نسبت به برجام نگاه غیرسازنده است بنابراین اروپایی‌ها نیز با همان نگاه به برجام می‌نگرند. ضمن اینکه برای اروپا موضوع اوکراین و پیروزی در جنگ اوکراین حیاتی‌تر از ایالات متحده است؛ چون تمام سرریز بحران اوکراین روی اروپا است.»

وی افزود: «برای اروپا کشوری که به روسیه کمک کند که در این نبرد سرنوشت‌ساز، اوکراین شکست بخورد، یک خیانت و خباثت است. قضاوت بخشی از نخبگان اروپایی است که ایران در حال مداخله در این جنگ است و این حتما اثر سوئی بر موضوع برجام میگذارد اما اگر نگاه آمریکا نسبت به برجام تغییر کند فارغ از اینکه ایران به روسیه سلاح داده است یا نداده است، از آنجایی که اروپا از سیاست‌‌های کلان ایالات متحده تبعیت می‌کند، مانع توافق نمی‌شود بنابراین موضوع پهپاد یک موضوع وابسته به برجام است اما اثرگذاری چندانی بر احیای برجام ندارد؛ مشکل برجام خیلی بیشتر از آن چیزی است که ایران به روسیه پهباد می‌دهد یا نمی‌دهد یا در داخل ایران اعتراض هست یا نیست؛ حتی اگر این اتفاقات هم رخ نمی‌داد مذاکرات وین به نتیجه نمی‌رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار