‌فواد صفاریان‌پور: نوجوانان واقعی باشند

تهران (پانا) - فواد صفاریان‌پور مجری، تهیه‌کننده و کارگردان، در برنامه‌ «اقیانوس آرام» به نوجوانان توصیه کرد واقعی باشند و دروغ نگویند. وی همچنین معتقد است: «آدم‌ها انتظار دارند یک دفعه همه چیز تغییر کند. به شکل ناگهانی دانش‌شان زیاد شود یا اینکه همه به یکدیگر احترام بگذارند. این اشتباه است و همه چیز باید به مرور اتفاق بیفتد.»

کد مطلب: ۱۳۱۶۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
‌فواد صفاریان‌پور: نوجوانان واقعی باشند

صفاریان‌پور درباره‌ همکاری با افراد با تجربه گفت: «من تجربه‌ خیلی خوبی از معاشرت با افرادی داشته‌ام که به‌واسطه‌ شرایط شغلی‌ام بوده است. فکر می‌کنم این نهایت خوشبختی است. تمام چیزی که از این آدم‌ها آموختم این است که هیچ‌کس عامل خوشبختی و بدبختی دیگری نیست جز خود افراد و هیچ انسانی بی‌دلیل بزرگ نمی‌شود و رشد نمی‌کند. هیچ‌چیزی در جهان نبوده است که از بیشتر دانستن کسی جلوگیری کند.»

دوست داشتم یک سینماگر بزرگ شوم

کارگردان برنامه‌ «چرخ» در ادامه‌ برنامه درباره‌ علاقه‌مندی به کارش توضیح داد: «من و سیاوش برادرم، خیلی کم سن و سال بودیم که یک ضبط دو کاسته داشتیم و یک نوار قصه را می‌گذاشتیم، صدا را می‌بستیم و صدای کاست دیگر را بلند می‌کردیم. درواقع این بازیِ دوران کودکی ما بود که الان هم همان بازی را انجام می‌دهیم و ابزارش کمی بزرگ‌تر شده است. من به‌شدت به سینما علاقه‌مند هستم و دوست داشتم یک سینماگر بزرگ شوم اما از بزرگان یاد گرفته‌ام که شاید بتوانم کمک کنم تا یک سینماگر موفق به وجود بیاید یا کمک کنم که یک سینماگر بتواند راهش را پیدا کند. به همین دلیل فعلاً برنامه‌سازیِ تلویزیونی انجام می‌دهم و با عشق و علاقه‌ی واقعی و قطعی کار می‌کنم.»

واقعی باشید

تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «آسمان شب» همچنین به نوجوانان توصیه کرد از نقش بازی کردن دوری کنند و خودشان باشند. او دراین‌باره گفت: «خیلی دوست دارم که آدم واقعی باشم، به دلیل اینکه ما خیلی از مواقع ادای آدم‌های خوب یا بد را درمی‌آوریم. من دوستانی دارم که کتاب می‌خوانند تا درباره‌اش حرف بزنند. خودم هم همیشه دوست داشتم کتاب بخوانم تا شاید بتوانم درک درستی از مسائل داشته باشم.»

وی افزود: «توصیه می‌کنم که واقعی باشید، دروغ نگویید و من هم سعی می‌کنم دروغ نگویم. مشکل ما این است که انتظار داریم یک‌دفعه همه‌چیز تغییر کند. به شکل ناگهانی دانش‌مان زیاد شود یا اینکه همه به یکدیگر احترام بگذارند. این اشتباه است و همه‌چیز باید به‌مرور اتفاق بیفتد. شما اگر صبور نباشید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید پیشرفت کنید و به نقطه‌ی ایده‌آلتان برسید. چاره‌ای نداریم که خودمان را بشناسیم و بدانیم در کجا لنگ می‌زنیم. مادر و پدرم همیشه می‌گفتند سعی کن در هر کاری که هستی بهترین باشی.»

آدمی که کارش را بلد است، داد نمی‌زند

تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «جویندگان کسوف» درباره‌ برخورد حرفه‌ای در کارش توضیح داد: «یک اتفاق خیلی مهم که در زندگی‌ام تاثیر داشت این است که من عاشق کارم هستم و خیلی خوشبخت هستم چون به‌واسطه‌ کارم می‌توانم با آدم‌های متفاوتی گفت‌وگو کنم. من برای مستندی که می‌خواهم بسازم، باید پژوهش کنم بنابراین باید صحبت‌های زیادی را گوش کنم. سعی می‌کنم سراغ منبع اصلی بروم و اگر می‌خواهم یک برنامه‌ی کودک بسازم، دارای یک تفکری باشد. باکسانی که از خودم کم سن و سال‌تر هستند، مثل کم سن و سال‌ها صحبت نمی‌کنم و این‌ها را از بزرگان یاد گرفته‌ام.»

این برنامه‌ساز ادامه داد:« یادم می‌آید یک اتفاقی افتاد که یک نفر دست کشید روی سرم و گفت ان‌شاءالله به این نقطه هم می‌رسی. من سنم کم بود و ناراحت شدم. به همین دلیل سعی می‌کنم گزنده صحبت نکنم. آدمی که کارش را بلد است، داد نمی‌زند و همیشه به کسانی که کار می‌کنم، می‌گویم اگر من داد زدم یعنی کارم را بلد نیستم.»

توقع نداشته باشیم دیگران برایمان کاری انجام دهند

صفاریان‌پور در ادامه برنامه «اقیانوس آرام» بیان کرد: «چند سال پیش یک تهیه‌کننده به من گفت تو تهیه‌کننده‌ بی‌عرضه‌ای هستی! خانه و ماشین و... نداری. حدود ۶ ماه از شنیدن این جمله با چیزی شبیه به افسردگی درگیر بودم. نه اینکه بخواهم خودم را آرام کنم اما وقتی متوجه شدم درمورد همان آدم می‌گویند که پول ما را نداده است و همچنین وقتی محصولاتی که چنین افرادی تولید کرده‌اند را می‌بینم، با خودم می‌گویم هر چیزی را حذف می‌کنیم باید یک ما به ازایی برای خودمان داشته باشیم. من در زندگی‌ام یاد گرفته‌ام که بدانم می‌ترسم و خیلی زیاد از شکست می‌ترسم و این‌قدر توقع نداشته باشیم که کسی برایمان کاری انجام دهد.»

سعی می‌کنم یک کار را با تمرکز انجام ‌دهم

وی درباره‌ تمرکز روی یک کار هم گفت: «بعضی‌ها می‌گویند که ما جزو افراد نادری هستیم که همزمان می‌توانیم چند کار را باهم انجام دهیم. اما من نمی‌توانم هیچ کاری را باهم انجام دهم. زمانی که به من می‌گویند بداخلاق یا جدی هستی، می‌گویم ما سرکار هستیم و داریم کار می‌کنیم و همگی هم بابت این کار دستمزد می‌گیریم و امرارمعاش می‌کنیم. درزمانی که برای کار مشخص‌شده است، با گوشی‌مان کاری نداشته باشیم مگر برای کارهای فوری. من یک کار را بیشتر نمی‌توانم انجام دهم، اما با تمرکز آن کار را انجام می‌دهم. من یک مستندساز هستم، کسی هستم که مشاهده و دریافت می‌کنم و انتقال می‌دهم. شاید به همین خاطر است که روی واقعی بودن تاکید دارم.»

صفاریان‌پور همچنین در انتهای برنامه گفت:‌ «زمانی که من و برادرم می‌خواستیم برنامه‌ای در حوزه نجوم بسازیم، ما را به گروه کودک فرستادند. چون سن‌مان کم بود و فکر می‌کردند چیزی نمی‌دانیم. ما می‌توانستیم ادامه ندهیم اما جلو رفتیم. زحمت کشیدیم و همه‌ی تلاش‌مان را کردیم و به نقطه‌ای که الان هستیم رسیدیم.»

برنامه «اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره‌های مختلف می‌شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار