رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا:

لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان؛ محیط‌های آموزشی بهترین بستر برای ارتقای سلامت روان هستند

تهران (پانا) - بیش از 15 سال از تدوین قانون‌ سلامت‌ روان در کشور می‌گذرد اما همچنان لایحه سلامت به سرانجام نرسیده و منتظر تصمیم‌گیری نهایی است و به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اگر موضوع سلامت روان جدی گرفته نشود، می‌‌تواند تبعات و عوارضی داشته باشد و ضرورت دارد که خدمات این بخش تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۱۵۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان؛ محیط‌های آموزشی بهترین بستر برای ارتقای سلامت روان هستند

سید‌حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران همزمان با سومین روز از هفته سلامت روان در کشور که با عنوان سلامت روان و بهزیستی نامگذاری شده است، به اهمیت سلامت اشاره کرد و گفت: «اگر موضوع سلامت روان جدی گرفته نشود، می‌‌تواند تبعات و عوارضی داشته باشد. از این رو در کنار خانواده‌ها، سازمان‌ها هم باید برای ارتقای سلامت روانی اجتماعی کارکنان خود برای آن‌ها برنامه داشته باشند. بنابراین‌ استفاده از مددکاران اجتماعی می‌‌تواند کمک کند تا به‌موقع برخی از مشکلات شناسایی شود و از تبدیل‌شدن به بحران در جامعه جلوگیری کند.»

تاثیرات پاندمی کرونا بر سلامت روان

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تاثیرات پاندمی کرونا بر سلامت روان اظهار کرد: «خانه‌نشینی و کاهش ارتباطات اجتماعی ناشی از ایام کرونا، نداشتن مهارت در چگونگی تخلیه هیجانات، تغییر ناگهانی در سبک زندگی‌ها، پرنشدن خلاءهای عاطفی و از سوی دیگر فشارهای اقتصادی و بی‌پاسخ ماندن مطالبات جامعه را می‌تواند عوامل زمینه‌ساز در افزایش اختلالات روانی عنوان کرد. در عین حال هر اندازه اتخاذ راهکار مناسب برای رفع چالش‌ها در سطح فردی و اجتماعی به تاخیر بیفتد به همان میزان زمینه بروز اختلالات روانی افزایش می‌یابد.»

وی تصریح کرد: «به هر میزان که افراد مهارت‌های مختلفی همچون تاب‌آوری، حل تعارض، مداخله در بحران، مهارت‌های ارتباطی داشته باشند میزان آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر بحران‌ها و اختلالات روانی کمتر خواهد بود.»

اهمیت خودمراقبتی در سلامت روان

موسوی چلک در ادامه با اشاره به اهمیت خودمراقبتی برای حفظ سلامت روان گفت: «خودآگاهی اولین گام برای برنامه‌ریزی در مسیر خودمراقبتی است. همه ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داریم و این آگاهی، به ما قدرت می‌دهد که با آن بتوانیم با ایجاد تغییرات اثرگذار، زندگی خود را متحول کنیم.»

لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان

رئیس انجمن مددکاری‌ کشور با بیان اینکه دولت باید دسترسی به خدمات بهداشت روان و دسترسی به مشاور و مددکار را تسهیل کند، گفت: «موضوع سلامت روان و سلامت اجتماعی روان به‌معنای عام، هم در بسته بودجه دولت و هم در سبد خانوار فردی باید جایگاه داشته باشد که اکنون از جایگاه مناسبی برخوردار نیست در حالی که عوامل تشدید‌کننده اختلالات روانی مانند کرونا، ناامیدی و... در جامعه نیز در حال افزایش است. در صورت بیمه این خدمات، احتمال استفاده بیشتر مردم از این متخصصان و خدمات افزایش می‌یابد و هنگامی که خدمات حوزه سلامت روانی- اجتماعی مشمول پوشش بیمه‌ای نمی‌شود ممکن است برخی مردم توان استفاده از این خدمات را نداشته باشند.»

محیط‌های آموزشی بهترین بستر برای ارتقای سلامت روان

وی همچنین درباره اهمیت سلامت روان در بین نوجوانان اظهار کرد: «مدارس جایی هستند که افراد حداقل 12 سال در آن حضور دارند و طبیعی است که یادگیری مهارت‌ها در سنین مدرسه به‌مراتب ماندگاری بیشتری نسبت به سنین بالاتر دارد. بنابراین مدرسه و محیط‌‌های آموزشی بهترین بستر برای ارتقای سلامت روان هستند و هر اندازه که بر روی مدرسه در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، بیشترین خدمت به کشور می‌شود تا از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار