بهترین زمان مطالعه بر‌‌اسا‌س معیارها و آخرین دست‌یافته‌های جهانی

زنجان (پانا) - از مباحث و عوامل بسیار مهم که باعث موفقیت، به‌ویژه موفقیت تحصیلی می‌شود، زمان مطالعه و زمان تاثیر آن بر مغز است. صبح‌ها بهترین زمان برای مطالعه است، ولی این حرف برای همه صدق نمی‌کند. افرادی هستند که در ساعات دیگر روز‌، احساس می‌کنند مغز خود در بالاترین سطح یادگیری قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۳۱۴۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بهترین زمان مطالعه بر‌‌اسا‌س معیارها و آخرین دست‌یافته‌های جهانی

طبق نظر علم پزشکی، زمان بندی خوب که به آن کرونوبیولوژی نیز گفته می شود، اوج عملکرد یادگیری انسان است که با DNA مشخص می‌شود. ساعت بیولوژیکی انسان که ساعتی درونی است از دوران نوجوانی و جوانی در مغز ما شکل گرفته است. نتیجه بسیار مهمی که می توان گرفت آن است که در دوران جوانی، دوران شکل دهی به سبک زندگی است که شخص دانش آموز قادر به ایجاد هرگونه الگو و در نهایت عادت در کالبد خود است.

هر شخصی ساعت بیولوژیکی متفاوتی دارد که اوج بهره وری ذهنی و فکری او را تعیین می‌کند. انسان می‌تواند یک فرد سحرخیز باشد، در صبح، پرانرژی، با تمرکز بالا و دارای قدرت یادگیری بالایی باشد. در نقطه مقابل، افرادی هستند که از آرامش و سکوت شب استفاده می‌کنند و به مطالعه می‌پردازند و برای آنها بهترین زمان مطالعه شب است و در یادگیری به میزان حداکثر خود می‌رسند.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید همانطور که سحرخیز بودن و یا دیرهنگام به تختخواب رفتن، از عادت‌هایی است که در طولانی مدت برای هر یک از ما ایجاد می شود، می توانیم با تمرین و ممارست ساعات خواب و بیداری را بطور دلخواه تنظیم کنیم، در نتیجه بهترین زمان مطالعه ممکن است با این روش تغییر پیدا کند.

مطالعه در صبح

اکثر دانش آموزان فکر می کنند که صبح بهترین زمان مطالعه است. به این دلیل که بعد از خواب کافی و استراحت شبانه است. همچنین با صرف صبحانه‌ای لذیذ و خوشمزه، مغز ما در هوشیارترین و فعال‌ترین حالت خود برای یادگیری قرار می‌گیرد. نور طبیعی که از پنجره به داخل اتاق می تابد، برای چشم شما مفید است و شما را هوشیار نگه می‌دارد. این زمان برای باز کردن یک کتاب درسی جهت یادگیری مبحث جدید، یا فقط مرور یادداشت‌های سخنرانی روز گذشته، بسیار مناسب است، زیرا صبح ها به طور کلی به شما توانایی یادآوری بهتری می‌دهند.

مطالعه در بعد از ظهر

هنگام بعدازظهر، مغز و عملکرد دانش آموز در ادغام اطلاعات جدید با آنچه که آنها می دانند مهارت دارد فعالیت می کند. در این زمان از روز، دانش آموزان قادر به ایجاد ارتباط و معنادار کردن اطلاعاتی و مباحثی است که آموخته است. صبح ها و بعد ازظهرها برای بسیاری از دانش آموزان یکی از بهترین زمان‌ها برای مطالعه است، زیرا اگر در حین مطالعه سوالی پیش آمد، همیشه می توانید با دوستان یا معلمان خود تماس بگیرید تا به سرعت سوال پیش آمده، پاسخ داده شود و به جواب سوالات خود برسید، از جهتی دیگر این زمان، زمان فعالیت بیشتر افراد جامعه است و همین دلیل نیز، می تواند ایجاد انگیزه کافی برای مطالعه را در دانش آموز پدید آورد.

مطالعه در شب

برخی از دانش آموزان، تاکید بیشتری دارند که انرژی آنها بیشتر در اواخر ساعات روزانه است. از این زمان وقت شب، بهترین زمان مطالعه برای آنهاست. مطالعه در این زمان، همچنین به بهبود تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند، چون حواس پرتی کمتری وجود دارد و با کاهش فعالیت روزانه، آرامش و سکوت خاصی به وجود می آید.

مطالعه قبل از خواب را از دست ندهید. بر اساس برخی تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که مطالعه در خسته ترین زمان شما می تواند به مغز شما کمک کند تا مهارت های جدید بیشتری مانند صحبت کردن به یک زبان خارجی را حفظ کند. ظاهرا این حتی یک اسم هم دارد. یادگیری در خواب! از آنجا که در طول مدت زمان خواب، مغز انسان با طول موج آهسته، روند تثبیت حافظه بهترین کار خود را انجام می‌دهد و مغز شما می تواند ترمیم و دوباره فعال سازی مورد نیاز خود را در زمان استراحت دریافت کند. این بدان معنی است که مطالعه قبل از خواب می تواند به مغز شما کمک کند تا مطالب جدیدی را حتی در حین خوابیدن یاد بگیرد.

نکاتی در مورد بهترین زمان مطالعه و کیفیت یادگیری

با یک استراحت کوتاه در بعد از ظهر ممکن است نه تنها مطالب یاد گرفته شده را در حافظه خود ذخیره کنید بلکه انرژی شما را نیز بازیابی می شود و سهم بسزایی در یادگیری ایجاد می کند.

اگر قرار است برای یک امتحان سخت، ساعت های طولانی از روز را مطالعه کنید، دقایق کوتاهی در زمان مطالعه را به فعالیت هایی مثل گوش کردن به موسیقی دلخواه، یک پیاده روی چند دقیقه ای، خوردن یک میان وعده لذیذ و سالم اختصاص دهید، این کارها می تواند مغز شما را دوباره شارژ و پرانرژی کند.

تا حالا دقت کرده اید که ممکن است یک موضوع خاص در ذهن شما باشد و سوالات زیادی در ارتباط با آن داشته باشید و بسیار مشتاق برای رسیدن به جواب ها باشید؟ اشتیاق و انگیزه شما می تواند هر زمانی را به بهترین زمان مطالعه تبدیل کند.

بر اساس مطالعات انجام شده نشان می دهد که بین ساعت ۴ تا ۷ صبح، یادگیری به حداقل می رسد. این زمان را از برنامه زمانی خود برای مطالعه حذف کنید و این ساعات را حتما به استراحت اختصاص دهید.

دانش‌آموز خبرنگار: علیرضا تیموری

منابع:

psb-academy.edu.sg

dumblittleman.com

منبع داخلی:

https://ketabkonkour.com/mag/best-time-to-study/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار