یک مشاوره درحوزه نوجوان در کرج در گفت‌و‌گو با پانا:

فرد دچار سندرم سندرلا نهایت موفقیت خود را در ازدواج با یک شخص می‌بیند

کرج (پانا) - یک مشاوره درحوزه نوجوان در کرج بیان کرد سندروم سیندرلا باعث می‌شود که فرد به‌دنبال یک نجات‌دهنده باشد تا بیاید و او را از زندگی که هیچ تلاشی برای آن انجام نداده است نجات دهد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
فرد دچار سندرم سندرلا نهایت موفقیت خود را در ازدواج با یک شخص می‌بیند

زینب حمیدی، مشاورحوزه نوجوان در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «سندروم سندرلا سندرومی است که امروزه در دختران و پسران جوان دیده می شود. این سندروم باعث می شود فرد برای نجات از زندگی به دنبال ناجی باشد. زندگی که برای آن هیچ تلاشی نکرده و در زندگی به دنبال رشد و شکوفایی نبوده است. اکنون رشد خود و موفقیت خود را در گرو یک فرد دیگر می بیند و می‌گوید یک فردی در زندگی من پیدا شود تا من خوشبخت شوم و در زندگی من باعث ایجاد تغییر شود. در دختران اینگونه است که می گویند ازدواج کنم و همسرم برایم پول خرج کند و من را به آن ایده آل هایی که می خواهم برساند و در پسران چنین است که من با همسری پولدار ازدواج کنم و با پدر همسرم در حیاط شرکتمان قدم بزنیم.»

وی در ادامه افزود: «این زمانی نشأت می گیرد که یک مادر زمانی که می خواهد برای فرزندش دعا کند می گوید انشالله عروس بشوی، آن مادر نهایت آرزویش برای آینده فرزندش عروس شدن فرزندش است و موفقیت فرزند خود را در عروس شدن می بیند. البته این دعاها بد نیستند، ولی اینگونه دعاها در ضمیر ناخوداگاه کودک تاثیرگذار است و باعث می شود کودک از همان کودکی هدف خود را برای خوشبخت شدن ازدواج قرار دهد. اگر من مادر، بودنم با ثبات باشد وقتی برای کودکم دعا می کنم برای او آرزوی موفقیت می کنم. زمانی که یک مادر برای کودکش آرزوی موفقیت می کند در ضمیر ناخودآگاه او این چالش به وجود می آید که من قرار است برای رسیدن به موفقیت تلاش کنم پس آن کودک درآن زمان برای خود هدف تعیین می کند.»

حمیدی خاطرنشان کرد: «زمانی که فردی نهایت موفقیت خود را در زندگی ازدواج با یک فرد دیگر ببیند و با کسی که قرار است با اسب سفید بیاید و او را از زندگی نجات دهد و زندگی که او دوست دارد را برایش بسازد، فرد دچار این سندرم می شود. راه درمان این است که والدین به نوجوانان یاد بدهند که تو هستی، تو وجود داری، تو منحصر به فردی، استعدها و هوشی که تو داری قرار است تو را در مسیر موفقیت قرار دهد، تو خوشبختی، قرار نیست کسی تو را خوشبخت کند، تو سرمایه هایی همچون سلامتی،پدر و مادر و شرایطی که هم اکنون در آن هستی را داری که نمی شود با پول آن را معاوضه کرد. ممکن است سختی های منحصر به فردی را تجربه کنی که فردی در زندگی نتواند آنها را تجربه کند. سختی هایی که در زندگی است را باید بپذیریم. این سختی ها در مسیر زندگی برای هر فردی لازم است و خداوند در قرآن می فرماید: یدالله فوق ایدیهم ومن من نیاز ندارم به مخلوقی که بیاید و من را نجات دهد. خالق ،من را در مسیر قرار می دهد.»

این مشاور در پایان بیان کرد: «اگر فردی با این تفکر وارد زندگی شود که قرار است کسی بیاید و او را نجات دهد این ازدواج به طلاق ختم می شود، چون وقتی فرد وارد زندگی می شود، می بیند زندگی که او فکر می کرده با زندگی که دارد خیلی متفاوت است و فردی که با او ازدواج کرده است، خودش نیازمند است. اگر با این تفکر ازدواج وار زندگی کنیم صددرصد به بن بست می رسیم، ولی اگر به این نتیجه برسیم که من خوشبختم و دست خداوند را بالای سر خود ببینم هیچ موقع دنبال یک فردی نمی گردم تا بیاد و خوشبختم کند. باید با این تفکر ازدواج کرد که من خوشبختم و با یک انسان خوشبخت دیگر ازدواج می کنم و خوشبختانه با هم زندگی می کنیم.»

وی ادامه داد: «در آیه 62 سوره بقره خداوند متعال می فرماید: «به خداوند و قیامت ایمان داشته باشید و عمل صالح انجام دهید هیچ ترسی برای تو نیست. در این آیه حرفی از نجات دهنده زده نشده است، خداوند در این آیه نجات دهنده را خود فرد می نامد و نمی گوید اگر با فردی ازدواج کنید عمل صالح انجام داده اید. ازدواج صحیح زمانی انجام می گیرد که من به بلوغ فکری،احساسی و عقلی رسیده باشم و با کسی که مثل خودم به بلوغ رسیده است ازدواج کنم که این یک ازدواج موفق می‌شود.»

دانش آموز خبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار