رئیس شورای شهر تهران:

افتتاح فاز یک بوستان ایرانیان؛ مردم تلاش‌ها را می‌بینند و نیاز به تبلیغات نیست

تهران (پانا) - فاز یک بوستان ایرانیان به مساحت ۱۶ هکتار، واقع در بلوار شقایق در منطقه ۱۹ تهران در چهارمین شنبه «امید و افتخار» به بهره‌برداری رسید.

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح فاز یک بوستان ایرانیان؛ مردم تلاش‌ها را می‌بینند و نیاز به تبلیغات نیست

صبح امروز فاز یک بوستان ایرانیان به مساحت ۱۶ هکتار، واقع در بلوار شقایق در منطقه ۱۹ تهران در چهارمین شنبه «امید و افتخار» با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، تورج فرهادی سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهرداری تهران افتتاح شد.

امکانات فاز یک این بوستان ۱۶ هکتاری شامل زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، دو ساختمان سرویس بهداشتی، موزه آجر (در دست اجرا)، مسیر بساوایی، پارکینگ طبقاتی(فاز ۲)، مسیر دوچرخه سواری، ایستگاه سلامت، زمین ورزشی چند منظوره و ... است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این مراسم با تشکر از زحماتی که برای افتتاح فاز نخست این بوستان اظهار کرد: این پروژه در دوره چهارم آغاز و تصویب شد ولی کار اجرایی و عملیاتی درستی روی آن انجام نشده بود که در این دوره مجددا عملیات اجرایی آن آغاز شد و با یک کار شبانه روزی به این مرحله رسید.

وی افزود: به این دلیل نام ایرانیان برای آن انتخاب شده بود که در طرح این پروژه از همه اقوام و استان‌های ایران اثری یافت می شد که علاوه بر فضای سبز ، یک آموزش عملی برای گردشگر باشد به طوری که یک ایران کوچک را در این بوستان ببیند. امیدواریم مابقی این پروژه با این رویکرد و نگاه ادامه پیدا کند و شاهد بوستانی بزرگ در جنوبی ترین نقطه تهران باشیم.

چمران ادامه داد: در انتظار هستیم که بخش های مختلف در شهرداری این پروژه خوب را در فاز بعدی به سرانجام برسانند و فقط فضای سبز نباشد و برای آموزش نیز از آن استفاده کنیم.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: یقینا مردم تلاش‌ها را می بینند و این اقدامات نیازی به تبلیغات ندارد و بهترین تبلیغات چشمان تیز بین مردم است که در این دوره کارهایی که خوابیده بوده مجددا آغاز شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد . در واقع این پروژه ها کلنگ زنی نیست بلکه بهره برداری است.

وی عنوان کرد: بیمارستان کودکان حکیم نیز دراین منطقه از پروژ ه های نیمه کاره ای است که تکمیل آن می تواند بسیار به مردم منطقه کمک کند چرا که چنین بیمارستانی در این محدوده نداریم.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در ابتدای آیین افتتاح بوستان فرامنطقه‌ای ایرانیان ضمن اشاره به ایام پیش‌روی اربعین، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، تحولی در نگرش موضوعات شهری اتفاق افتاده و در همین راستا توجه به جنبه‌های کیفی و کمی توسعه در اولویت قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه سخنان خود، بیان کرد: موضوع کیفیت علاوه بر استحکام سازه‌ها و عناصر محیطی و مبلمان شهری، بیشتر روی بهبود وضعیت گونه‌های گیاهی و افزایش مقاومت آن‌ها در تنش‌های محیطی متمرکز شده است.

مختاری درباره تعهد وزارت نیرو مبنی بر تأمین حجم قابل توجهی آب مورد نیاز از پساب برای آبیاری فضای سبز، گفت: در حال حاضر برای آبرسانی فضای سبز شهر تهران به صورت صد در صد از آب غیرشرب استفاده می‌شود. طبق این قرارداد باید تا افق ۱۴۱۰ از آب غیرشرب یا پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهر تهران استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درحال حاضر برای آبیاری ۱۳۵ میلیون متر مکعب از چاه‌ها، ۱۷ میلیون متر مکعب از قنوات، ۱۱ میلیون متر مکعب از رواناب و ۱۴ میلیون مترمکعب از پساب استفاده می‌شود. سال گذشته ۷ میلیون متر مکعب پساب وجود داشت که امسال از ابتدا تا پایان سال ۴۵ میلیون متر مکعب از پساب استفاده خواهد شد. برهمین اساس برداشت از آب‌های زیرزمینی به طور چشمگیری کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ضمن اشاره به ممنوعیت کاشت چمن، گفت: در همین بوستان ۳۰۰ هزار درخت، درختچه و گونه گیاهی مقاوم به کم آبی و مقاوم کاشته شده است. حدود ۱۰۰ هزار گونه گیاهی طی ۱۰ روز گذشته در این بوستان کاشته شد.

مختاری با بیان اینکه ارتباطاتی با شرکت‌های دانش بنیان برقرار شده تا ضمن بهینه سازی بوستان‌ها، هزینه‌های نگهداشت کاهش یابد؛ افزود: باید توجه بیشتری به نگهداشت بوستان‌ها شود.

وی درباره بوستان های مادر و کودک توضیح داد: احداث این بوستان‌ها خواسته بانوان شهر تهران است. احداث این بوستان‌ها به منزله تفکیک زنان و مردان نیست. پروژه بوستان مادر و کودک باید به صورت جهادی تحت یک مدیریت واحد انجام شود. برای شهر تهران باید یک نفر و آن هم فقط شهردار تهران تصمیم گیری کند.

مختاری با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی که در اختیار ارگان‌ها بود با دستور مقام معظم رهبری بخشی از آنها به شهرداری تهران داده شد، گفت: برای آنها مناقصاتی انجام شده و از آذر ماه کاشت درختان انجام می‌شود و در روز درختکاری هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در ۱۱ نقطه شهر تهران ایجاد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار