آیلین فیضی*

شغلی ‌بدون دستمزد، استراحت‌، مرخصی و بازنشستگی

خانه‌داری از سخت‌ترین شغل‌های جامعه است که نه حقوقی، نه بیمه و بازنشستگی، نه تعطیلی و نه مرخصی دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
شغلی ‌بدون دستمزد، استراحت‌، مرخصی و بازنشستگی

زن خانه‌دار یعنی یک مدیر قوی و برنامه‌ریز همه‌جانبه، یعنی یک اقتصاددان باهوش، مدیر روابط عمومی، هنرمند خلاق، طراح دکوراسیون داخلی، پرستار خصوصی، معلم با یک روح بزرگ و ازخود گذشته و بسیاری ویژگی‌های دیگر که هر یک در برهه‌ای از زندگی بروز می‌کند و خود را نشان می‌دهد.

خانه‌داری نه تنها شغل است بلکه شغلی مهم و آینده‌ساز است. این که می‌گویند زن خانه‌دار بیکار است به دلیل کمبود فرهنگی است که در گذشته وجود دارد.

اگر خودمان را یک روز جای یک زن خانه‌دار فرض کنیم متوجه خواهیم شد که خانه‌داری شغلی تمام‌وقت است.

از کودکی شغل برای ما کارمندی پشت میزنشین تعریف شده که طبق وظایفش عمل می‌کند. کم‌لطفی است که خانه‌داری را با مجموعه‌ای از وظایف شغل ندانیم. خانه‌داری شغلی است که یک وظیفه معین ندارد، بلکه مجموعه‌ای از وظایف است به‌نوعی اگر بخواهیم سمت یک زن خانه‌دار را معرفی کنیم باید بگوییم زن خانه‌دار مدیریت امور داخلی منزل و برنامه‌ریزی‌های خانواده را انجام می‌دهد، اما بدون حقوق و مزایا.

زن خانه‌دار مشغله فراوانی دارد. توجه به زن خانه‌دار و خواسته‌هایش و گاهی هدیه‌ای کوچک می‌تواند زن خانه‌دار را خوشحال کند و از خستگی او کم کند. همه مشاغل ساعت کاری معینی دارند. به طور معمول برای هر کاری در روز 8 ساعت زمان تعریف شده و باقی روز می‌توان به استراحت و رسیدگی به امور شخصی پرداخت. زن خانه‌دار اما از چنین ساعت کاری برخوردار نیست. خانه‌داری تقریبا شغل 24 ساعته است. زن خانه‌دار تمام‌ روز در حال انجام کارهای خانه است. برای رفع خستگی 24 ساعت کار خانم خانه‌دار می‌توان یک گردش کوتاه یا سفرهای خانوادگی برنامه‌ریزی کرد و اینگونه به او مرخصی داد.

گفتیم خانه‌داری یک کار تمام‌وقت و بدون استراحت و مرخصی است. از طرفی خانم‌ها برای خانه‌داری که تمام وقتشان را می‌گیرد حقوقی دریافت نمی‌کنند، حتی اگر تمام این حقوق و مزایا را هم در نظر نگیریم نمی‌توانیم از سنین کهنسالی زنان خانه‌دار بگذریم. خانم‌های خانه‌دار مانند باقی انسان‌ها سنشان بالا می‌رود و از توانایی‌های‌شان کاسته می‌شود. کسانی که شاغل هستند یک روز بازنشسته می‌شوند، کارمندان به صورت رسمی و مشاغل آزاد به گونه‌ای دیگر اما خانه‌دارها بازنشستگی ندارند و همه وقت در حال کار کردن هستند.

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار