مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

حذف زباله‌گردی از 11 منطقه تهران تا دو ماه آینده

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ابراز امیدواری کرد که تا دو ماه و نیم آینده در 11 منطقه شهر تهران، زباله‌گرد به‌معنای شبکه هدفمندی که تحت پوشش اسم‌های مختلف مثل مافیا فعالیت می‌کنند، حذف می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حذف زباله‌گردی از 11 منطقه تهران تا دو ماه آینده

به تازگی محسن منصوری، استاندار تهران درخصوص موضوع زباله‌گردها گفته است: «باید برای جلوگیری از این موضوع کار را از پیمانکاران آغاز کنیم. در نواحی مختلف شهرداری پیمانکاران کار تفکیک زباله‌ها را بر عهده دارند؛ بنابراین باید رصد و پیگیری کار مقابله با استفاده از کودکان در این حوزه و از طریق پیمانکاران آغاز شود.»

محمدمهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه‌هایی که در این مدت برای کاش زباله‌گردی انجام شده است گفت:‌ «در سه محور فعالیت‌های خود را تعریف کردیم. نخست کاهش تولید که جزو وظایف شهرداری نیست اما به عنوان یک سیاست بالادستی، آن را در نظر گرفته‌ایم و با تولیدکنندگان مذاکراتی انجام می‌دهیم و همچنین تغییر سبک زندگی و تغییر رفتار شهروندان در حوزه مدیریت پسماند خانگی را دنبال می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه بحث تفکیک زباله در مبدأ و کاهش دفن برنامه دیگری است که در این حوزه پیگیری می‌شود، گفت: «طی مذاکراتی که با معاون شهردار داشتیم هدف‌گذاری شده تا زیر 30 درصد دفن داشته باشیم. اکنون بیش از 75 درصد دفن مستقیم پسماند داریم و این عدد در شهر تهران حدود 60 درصد است.»

عزیزی ادامه داد: «علت‌ها و موضوعات را در این حوزه بررسی و شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم در نحوه واگذاری قراردادهایمان که همان واگذاری پهنه‌های MRF (ایستگاه میانی پسماند) به سرمایه‌گذار است همه این موارد را حل کنیم؛ به طور مثال موضوع مخزن، تفکیک پسماند در مبدأ و انتقال پسماند تا خط‌های پردازش همه در یک بسته واحد دیده شده و به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم.»

وی با اشاره به اینکه قراردادهایی که در دوره مدیریت قبلی بسته شده چهار پهنه MRF بوده که یکی از پهنه‌ها یک ماه و نیم است که در کوهک فعالیت می‌کند، گفت:‌ «منطقه 22 که یک ماه است به پیمانکار واگذار شده و اکنون شاید زیر پنج درصد زباله‌گرد وجود داشته باشد؛ یعنی شبکه هدفمند جمع‌آوری ضایعات از طریق کودکان کار حذف شده است. در برخی مناطق دیگر که پهنه‌های MRF داخل آن است با شهردار مذاکره کردیم و پذیرفتند که نگاه درآمدی به این حوزه نداشته باشیم و اهمیت این موضوع برایشان خیلی زیاد بود و سعی کردیم زودتر از موعد با بازگشایی کارخانه MRF بتوانیم این پهنه‌ها را تحویل همان سرمایه‌گذار دهیم و شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌گردها بسترسازی کند. در منطقه هشت و منطقه 13 شبکه هدفمند زباله‌گرد نداریم مگر این که کسی از سر نیاز سر مخزن برود و چیزی را بردارد.»

عزیزی اضافه کرد:‌ «در مناطق چهار و 15 اکنون زیر 40درصد شبکه زباله‌گرد وجود دارد و تمام تلاشمان را می‌کنیم با همکاری دادستانی ناحیه 37 و عوامل انتظامی این شبکه را از میان برداریم. اینکه تاکیدات دستگاه‌‌های حاکمیتی در این حوزه زیاد است، درست است و جزو سیاست‌های سازمان مدیریت پسماند نیز وجود دارد. بسیاری از این موارد را خودمان به استاندار و سازمان محیط زیست گزارش می‌دهیم و در صدد این هستیم که در شهرداری تهران این موضوعات را از ریشه حل کنیم و با واگذاری درست، منافع پیمانکار و سرمایه‌گذار لحاظ شود تا دیگر تمایلی نداشته باشند سر مخزن بروند و زباله را از مخزن جمع‌آوری کنند.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: «به جرأت می‌توانم بگویم تا دو ماه و نیم آینده نباید در 11 منطقه زباله‌گرد داشته باشیم. زباله‌گرد یعنی شبکه هدفمندی که تحت پوشش اسم‌های مختلف از جمله مافیا فعالیت می‌کند. اکنون درگیری‌ها و توقیف خودرو زیاد است و به‌صورت شبانه‌روز، شبکه غیرمجازی که در شهر کار می‌کنند را با همکاری عوامل پلیس انتظامی جمع‌آوری می‌کنیم.»

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حذف سیستم سنتی جمع‌آوری پسماند از سطح شهر هستیم، گفت:‌ «روش نوینی از نحوه واگذاری کار به بخش خصوصی را در قالب سرمایه‌گذاری در دستور کار داریم. در یکسری از مناطق پهنه‌های MRF داشتیم که این اتفاق می‌افتد مثل مناطق پنج، هفت، هشت، 12، 13، 15، 16، 21 و 22 این کار انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار