روانشناس ارشد بالینی در گفت گو با پانا عنوان کرد:

زباله گردی تهدیدی برای سلامت جامعه است

کرج(پانا) _ هر روز در کوچه و خیابان با منظره‌ای مواجه  می‌شویم که هم برای جامعه دردآور است و هم احساسات فردی را آزرده می‌کند این منظره‌های رنج‌آور، آویزان شدن تعدادی زباله‌گرد از مخازنی است که برای جمع‌آوری زباله‌ها در خیابان‌ها تعبیه شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
زباله گردی تهدیدی برای سلامت جامعه است

پدیده زباله‌گردی در شهر و مواجهه شهروندان با صحنه‌های تلخ و رنج‌آور آویزان شدن زباله‌گردها به مخازن زباله، نیازمند اتخاذ راهکارهایی است که یکی از آن‌ها توجه همه مردم به موضوع تفکیک زباله از مبدا می باشد.
مریم شکوری روانشناس ارشد بالینی در گفت گو با پانا در خصوص معضل زباله گردی عنوان کرد :«یکی از معضلاتی که همیشه به عنوان یک شهروند برای بسیاری ایجاد دغدغه می‌کند معضل زباله گردی و زباله گردها است. »
وی افزود : « با توجه به مصرف گرایی روزافزون به ویژه در شهر های صنعتی و متاسفانه مدیریت نا کافی مسئولین ، هر روزه با زباله گردان کوچک و بزرگی روبه‌رو می‌شویم که برای‌ تلاش جهت لقمه نانی ناچار به انجام این کار هستند .»

شکوری در ادامه تاکید کرد : « معضل زمانی دردآور تر خواهد بودکه این زباله گرد ها کودک باشند و جهت جمع آوری زباله تا کمر وارد مخزن زباله شوند که بی‌شک قلب هر بیننده ای را به درد می آورد .»

این روانشناس بالینی در رابطه با راه هایی برای به حداقل رساندن این معضل و دغدغه ی اجتماعی بیان کرد : « جهت به حداقل رساندن این معضل راه بسیاری در پیش است که از این راه ها می‌شود به فرهنگ سازی که جز از طریق امر آموزش میسر نمی باشد و همچنین مدیریت کامل و به جای مسئولین اشاره کرد . اما باید توجه داشت که در این میان ، وظیفه ی من شهروند برای به حداقل رساندن این معضل چیست .»

وی در این‌باره تشریح کرد : « خواسته یا ناخواسته هر روز با صحنه های این چنینی که به آن ها اشاره شده روبه رو هستیم و این معضل ادامه دار خواهد بود . لازم به ذکر است که به این نکته توجه شود که امر جمع آوری زباله بسیار درست می باشد. اما چگونگی انجام این امر است که در خور توجه قرار می‌گیرد.»
شکوری اضافه کرد: « به عنوان یک شهروند پیشنهاد میکنم که ما هم باید خود را در این رابطه مسئول دانسته و اگر برایمان دیدن چنین صحنه هایی درد آور است باید چاره جویی نموده و توجه نماییم که بخشی از این چاره جویی را خود به عهده بگیریم تا به لحاظ وجدانی آرامش پیدا کنیم و نقشی در حل این دغدغه و معضل اجتماعی داشته‌ باشیم»
وی درخصوص مسئولیت شهروندی در این معضل افزود :
« بپذیریم که همه افراد جامعه با هر دیدگاه سیاسی، اجتماعی‌یا از سردلسوزی و وظیفه دینی و انسانی با دیدن چهره معصوم کودکی که با لباس نامناسب از سطل زباله بالا می‌رود و یا گونی پاره بزرگی را به دوش می‌کشد، ناراحت می‌شویم و بارها و بارها با انداختن گناه به گردن دیگری وجدان خود را آسوده کرده‌ایم. اما برای رفع این مشکل بایستی سبک زندگی خود را تغییر دهیم و زحمت تفکیک زباله قابل بازیافت را از خانه بپذیریم. درصورتی که حداقل شهروندان این کار ساده را انجام دهند، علاوه بر جلوگیری از آسیب زدن به بهداشت و همچنین زیباتر شدن چهره ی شهر ، کمتر شاهد صحنه‌های زباله گردی و سوء استفاده از کودکان برای این شغل کاذب باشیم . میدانم و قبول دارم که تا حدی دچار زحمت خواهیم شد اما اگر هنگام جمع آوری زباله های منزل و از همان ابتدا زباله ها را تفکیک نموده و هنگام انتقال به مخازن زباله ، زباله های تر را داخل مخزن و زباله های خشک را بیرون از مخزن و به صورت تفکیک شده و مرتب کنار سطل زباله قرار دهیم تا لااقل زباله گرد ها آنچه را که به دنبالش هستند راحت تر بیابند .»
روانشناس ارشد بالینی در پایان بیان کرد : «امید داریم‌ با فرهنگسازی در جامعه و با هماهنگی دستگاه‌های مسئول و همراهی شهروندان در آینده نزدیک، شاهد این منظره‌های آزاردهنده در کوچه و خیابان‌ها نباشیم.»

خبرنگار ؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار