رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

احیای درختان خشک‌شده در پایتخت؛ 530 پرونده قضایی با موضوع درخت‌کُشی وجود دارد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت درختان خشکی که درون شهر وجود دارند، شناسایی و در فصل مناسب به جای آن درختان تازه کاشته شود.

کد مطلب: ۱۳۰۴۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
احیای درختان خشک‌شده در پایتخت؛ 530 پرونده قضایی با موضوع درخت‌کُشی وجود دارد

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در این دوره از شورای شهر تهران با توجه به حساسیتی که به حفظ و توسعه فضای سبز وجود دارد، اطلاع‌رسانی در حوزه قطع یا خشک کردن درختان بیش از گذشته شده است و در کنار این افزایش اطلاع‌رسانی حساسیت‌ها نیز بیشتر شده است، گفت:‌ «اینگونه نیست که یک درخت در مدت یک یا دو روز خشک شود بلکه خشک کردن درخت مدت زمان قابل توجهی زمان می‌برد و گاهی تا دوسال هم زمان می‌برد و بستگی دارد فرد متخلف به این درخت کم‌ آب داده باشد یا از روش‌های دیگر مانند ریختن مصالح ساختمانی استفاده کرده باشد یا برخی ریشه‌ها که به واسطه عملیات ساختمانی قطع شود، بنابراین یک بحث کوتاه مدت نیست.»

وی با تاکید بر اینکه در این دوره حساسیت‌ها نسبت به حفظ درختان گسترده شده است، گفت:‌ «در هر هفته چند مورد قطع یا خشک شدن درختان را به معاونت‌ها یا شهرداران مناطق اطلاع می‌دهم. یکی از کارهایی که باید شهرداری تهران دنبال کند، جایگزین کردن درختانی است که در سا‌ل‌های گذشته خشک شده و باید تعیین تکلیف شوند. تا چه زمانی درختان باید در جلوی خانه یک نفر یا یک مجموعه خشک بمانند؟ باید به جای این درخت خشک یک درخت در فصل مناسب کاشته شود. هم به فضای شهر طراوت بیشتری می‌بخشد و هم از لحاظ منظر شهری و ارزش اکولوژیک درخت برای شهر سودمند است.»

پیرهادی با تاکید بر اینکه کاشت درخت در فصل مناسب به جای درختان خشک امسال پیگیری می‌شود، گفت: «تلاش می‌کنیم قسمتی از درختانی که خشک شدند را احیا کنیم و به این سمت برویم که درختان تعویض شوند و درختان خشک جمع‌آوری و درختان تازه کاشته شود. در برخی معابر یک درختت خشک بیش از 5 سال به همان صورت باقی مانده است و تعیین تکلیف نشده و می‌تواند برای شهروندان هم خطرآفرین باشد.»

به گفته رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، باید در این رابطه تصمیم شجاعانه گرفت و سازمان بوستان‌ها آمار این درختان را تهیه کند و در کمیسیون ماده 7 مورد بررسی قرار داده و مجوزهای لازم را برای جایگزینی درختان خشک شده کسب و اقدام به کاشت درختان تازه کند تا شاهد طراوت در سطح شهر تهران باشیم.

وی اضافه کرد: «بررسی شود که علت خشک شدن این درختان چیست و اگر کسی کوتاهی کرده باشد باید با آنها برخورد شود و فرقی نمی‌کند که شهرداری یا منطقه یا نهاد دیگری باشد. اگر درختان به علت بیماری یا آفت خشک شده باشند حتما جایگزین آن در فصل مناسب که پاییز و آذر ماه به بعد است، انجام شود.»

پیرهادی با اشاره به اینکه حدود 530 پرونده برای درخت‌کُشی در قوه قضاییه مفتوح است که درحال بررسی است، گفت: «سازمان بوستان‌ها صدها پرونده کیفری برای افرادی که درختان را خشک کردند تشکیل داده و در این دوره شورا شاهد این هستیم با تعاملی که با دستگاه قضایی صورت گرفته با افرادی که نسبت به خشک کردن تعمدی درختان اقدام می‌کنند حتما برخورد و پیگیری صورت می‌گیرد و سازمان بوستان‌ها نسبت به این قضیه اقدامات لازم را انجام داده و حتما پیگیری خواهد شد تا این موضوع به حداقل‌های خود برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار