دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

درس‌کاوی و درس‌پژوهی از یافته‌های اخیر نظام آموزشی جهان است

شیراز (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت شیوه درس‌کاوی و درس‌پژوهشی، ارتقا و بالندگی شغل معلمی است که در تحقیقات متعدد دنیا، موثرترین راه برای وضعیت آموزش بوده است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
درس‌کاوی و درس‌پژوهی از یافته‌های اخیر نظام آموزشی جهان است

محمود امانی طهرانی در اولین نشست تخصصی درس‌کاوی در ایران که به همت معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: در حدود ۷ ماه است که یک حرکت جدید درباره بهبود تدریس معلمین با محوریت جمعی از افراد علاقه‌مند به حوزه‌ تدریس و با راهنمایی استاد بین‌المللی که از اساتید دانشگاه ناگویا ژاپن هستند شکل گرفته است.

وی در خصوص زمان برگزاری جلسات درس‌پژوهی و درس‌کاوی گفت: گروهی از معلمان، مدیران، معاونان و اساتید دانشگاه در سلسله جلسات خواندن درباره موضوع درس‌کاوی، به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس شرکت کردند.

وی گفت: موضوع درس‌کاوی و درس‌پژوهی از یافته‌های اخیر نظام آموزشی جهان است که برای بهسازی آموزشی به‌کار گرفته می‌شود. در این نگاه جدید همه اتفاقات پیرامون موضوع تدریس و معلمی و واکاوی هر یک از اتفاقات دقیق و جزئی است که در فرایند یک تدریس رخ می‌دهد و توسط گروهی از معلمان در یک تدریس عادی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: درس‌کاوی توسط گروهی از معلمان در یک نقطه اجرا می‌شود و تمام اتفاقات جریان تدریس با جزئیات تمام ثبت و ضبط می‌شود و به وسیله گروهی که آن را طراحی یا گروهی که آن را ثبت و ضبط کرده یا معلم مورد بررسی ریز و جزئی قرار می‌گیرد و از این طریق دانش مربوط به یادگیری رشد می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شیوه ارتقا و بالندگی شغل معلمی در تحقیقات متعددی در دنیا نشان داده که موثرترین راه برای وضعیت آموزش است، در اینجا معلمان ‌بر اساس آموزه‌های خود و آنچه با آن سر و کار دارند می‌آموزند، هر صحنه درس پژوهی و درس کاوی صحنه‌ای است که مداوم با آن درگیر هستند‌.

محمود امانی طهرانی گفت: اینگونه نشست‌ها باعث می‌شود تا با دقت از لنز و دوربین یکدیگر یافته‌های علمی را بنگرند، موثر بودن، بهبود و اصلاح را مد نظر قرار دهند، در جریان درس‌کاوی تک تک عکس‌العمل‌های دانش‌آموزی، اشتباهات، نوع عمل، تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر، با وسایل، با معلم و با مدیر مورد دقت و واکاوی قرار می‌گیرد.

وی گفت: این جریان از یک دانش عملی و حرفه‌ای که امروزه در دنیا به آن توجه بسیار می‌شود، نشات گرفته است که مدل توسعه این کار را ما خیلی خاص تعریف می‌کنیم.

دانش‌آموز خبرنگار: عسل رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار