در گفت‌وگوی یک مدرس موسیقی با پانا مطرح شد:

یونس احمدیان: بُعد معنوی فعالیت در حرفۀ موسیقی باید حفظ شود

هنرستان‌های موسیقی می‌توانند تأثیرات بسیاری در شناخت استعدادهای موسیقی در کشور داشته باشد/ گزینش و انتخاب ترانه از مسائل مهم موسیقی در کشور است/ رسانه‌ها باید موسیقی با کیفیت منتشر کنند

تهران (پانا) – یونس احمدیان، مدرس موسیقی، ضمن تأکید بر این مفهوم که امروز، آموزش‌وپرورش اصولی در هنرستان‌های موسیقی زمینه‌ساز شکوفایی و کشف استعدادهای هنری است، گفت بعد معنوی فعالیت در حرفۀ موسیقی باید حفظ شود.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
یونس احمدیان: بُعد معنوی فعالیت در حرفۀ موسیقی باید حفظ شود

یونس احمدیان، مدرس گیتار پاپ و صداسازی، در حوزۀ استقبال هنرجویان در گفت‌و گو با پانا در دوران پس از کرونا با اشاره به این که در این دوره، آموزش‌های مجازی همچنان پیگیری می‌شود، گفت: «در شرایطی هستیم که به واسطۀ کم‌رنگ‌تر شدن بیماری کرونا، استقبال از برگزاری کلاس‌های موسیقی بیشتر می‌شود و اگر بخواهیم در کنار همۀ این مسائل، اشاره‌ای نیز به اوضاع اقتصادی مردم داشته باش باشیم، باید بگوییم که امروز هنر به لحاظ مسائل اقتصادی نسبت به نیازهای اولیه و معیشتی، در اولویت دوم خانواده‌ها قرار گرفته است.»

همه‌گیری کرونا و مسائل مالی و اقتصادی بر اقتصاد کلاس‌های موسیقی تأثیر گذاشت

وی که مدت 12 سال است در حوزۀ نوازندگی و 6 سال در حوزۀ تدریس موسیقی به فعالیت می‌پردازد، در بخشی دیگر از این گفتگو، با اشاره به این امر که در کنار هم گرفتن همۀ مسائل، برآوردی دارد که برآورد همۀ این مسائل، منجر به عدم استقبال از کلاس‌های موسیقی می‌شود، افزود: «همه‌گیری بیماری کرونا، حضور هنرجویان در کلاس‌های موسیقی را کم‌رنگ‌تر کرده است، اما وجود بسیاری از مسائل اقتصادی و معیشتی نیز به این مسئله دامن می‌زند.»
این مدرس موسیقی، در بخشی دیگر از این گفتگو، با تأکید بر این مفهوم که معمولاً کسانی که بخواهند با مافیا بُر بخورند، با مسائلی مواجه می‌شوند که با اصول اخلاقی و اعتقادات آن‌ها در تضاد است و منافات دارد، ادامه داد: «باید بگوییم که به همین دلیل است که هر کسی وارد مافیای موسیقی نمی‌شود و به همین دلیل، کسانی که در مدت‌ زمان‌های بسیار طولانی در حوزۀ موسیقی فعالیت کرده‌اند و به عنوان شغل و اولویت اول درآمدی به آن نگاه می‌کنند، بیشتر به آموزش می‌پردازند و از آموزش موسیقی کسب درآمد می‌کنند.»

آموزش‌وپرورش اصولی در هنرستان‌های موسیقی زمینه‌ساز شکوفایی و کشف استعدادهای هنری است

احمدیان، در همین راستا، وجود هنرستان‌های موسیقی در سیستم آموزش‌وپرورش کشور را در حوزۀ شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای هنری در زمینه‌های مختلف رشته‌های متعدد موسیقی برشمرده و با اشاره به این مفهوم که اگر سیستمی که برای شناخت استعدادهای هنری استفاده می‌شود، اصولی باشد، این سیستم می‌تواند تأثیرات بسیاری در شناخت، رشد و پرورش استعدادهای موسیقی در کشور داشته باشد، اضافه کرد: «دقیقاً در چنین موقعیت‌هایی است که علاقه‌مندان به عرصۀ موسیقی با قرار گرفتن در شرایط، می‌توانند خود را در عرصۀ موسیقی بهتر بشناسند و باید گفت که نگاه‌ها در این زمینه، با توجه به تجربیات و شناختی که هر کس دارد، نگاه متفاوتی در این زمینه دارد، البته که تأثیر مدرسان با تجربه و توانمند در شکل‌گیری و جهت دهی این نگاه‌ها غیرقابل انکار است.»

نوازندۀ موسیقی به سراغ سازهای می‌رود که بتواند با آن ارتباط برقرار کند

این نوازندۀ ساز پیانو، با اشاره به این نکته که این موضوعات در همۀ اصناف وجود دارد و اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، در برخی از موارد دیده می‌شود که کارها، در شرایطی که باید به درستی انجام شود، دقیق و درست صورت نمی‌پذیرد و در برخی از موارد انجام می‌شود، اما باید گفت که در بسیاری از موارد، این نگاه‌ها به صورت اصولی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: «به یقین حوزه‌های مختلف موسیقی، مانند آموزش، نوازندگی و دریافت حس خوب و انتقال تجربه به نسل آینده، در یک وجود یک فرد، تفکیک می‌شود و در پلۀ نخست، بحث شخصی و ارتباط با سازهای موسیقی بسیار مهم است و به همین دلیل، در انتخاب ساز برای یادگیری به این موضوع نگاه نکردم که استقبال جمعی تا چه اندازه است و به سراغ آن‌ سازی رفتم که در درجۀ اول، توانستم با آن ارتباط برقرار کنم.»

احمدیان، علاقه را به عنوان نخستین اولویت اصلی و شخصی خویش در حوزۀ انتخاب ساز در نوازندگی برشمرده و با بیان این که همواره برای او مهم است که با یک ساز آرامش بگیرد و ارتباط برقرار کند، تصریح کرد: «مبحث بعدی در این زمینه امرار معاش و درآمدزایی در موسیقی است که در این زمینه، باید گفت که مسائل اقتصادی از حوزه‌های مهمی است که بسیاری از مسائل زندگی ما به آن گره خورده است و نیازمند توجه بیشتری در این زمینه هستیم و به همین خاطر، بسیاری از افراد در حوزۀ موسیقی به درآمدزایی به عنوان نخستین اولویت خویش نگاه می‌کنند.»

بعد معنوی فعالیت در حرفۀ موسیقی باید حفظ شود

وی، با تأکید بر این مفهوم که درآمدزایی اولویت اول او در حوزۀ موسیقی نبوده است و در شریاطی قرار گرفته است که می‌توانسته است اوضاع اقتصادی خویش را در وضعیت بهتری قرار دهد، اما نپذیرفته است، خاطر نشان کرد: «در این شرایط، من اعتقاد دارم که کار در موسیقی باید به گونه‌ای باشد که بعد معنوی آن نیز حفظ شود.»
این استاد موسیقی، انتقال درست و اصولی مفاهیم هنری را از جملۀ مقوله‌های مهم در حوزۀ شخصی هر مدرس موسیقی دانسته و با تأکید بر این مفهوم که هر کسی که بتواند این موضوع در در خویش تقویت کند تا بتواند آن‌چه را که آموخته است، به دیگران انتقال بدهد، حسی بسیار خوشایند را تجربه می‌کند، تأکید کرد: «اگر بخواهم در حوزه‌های مختلفی که به فعالیت در آن‌ها می‌پردازم، یکی را انتخاب کنم، باید بگویم که تجربۀ انتقال مفاهیم موسیقی، نسبت به نوازندگی و کسب درآمد از این حوزه، برای من بسیار خوشایندتر است.»

بسیاری از مردم به کیفیت آثار موسیقی که گوش‌ می‌کنند، دقت نمی‌کنند

احمدیان، منابع انتشار موسیقی در کشور را یکی از مهم‌ترین زمینه‌های نیازمند توجه از سوی وزارت فرهنگ‌وارشاد‌اسلامی برشمرده و ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، بسیاری از مردم، به این موضوع دقت نمی‌کنند که چیزی را گوش می‌دهند، خاطر نشان کرد: «اگر مراکز انتشار موسیقی در کشور که در حوزۀ ترویج موسیقی فعالیت می‌کنند، به کیفیت بیشتر توجه کنند، برخی از خلأ‌های موجود در موسیقی پر می‌شود و من امروز، خلأهای بسیاری دی این زمینه دیده می‌شود و به نظر من، اگر چنین نگاهی در مراکز انتشار موسیقی در کشور وجود داشته باشد، بسیار از مسائل موجود در این عرصه حل می‌شود و اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه خواهد افتاد.»

گزینش و انتخاب ترانه از مسائل مهم موسیقی در کشور است

وی در همین راستا، ترانه در موسیقی را یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در حوزۀ موسیقی برشمرده و ضمن ابراز خرسندی از این امر که امروز، شاعران بسیار خوبی نیز در حوزۀ موسیقی فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: «در عین این که شاعرانن و ترانه‌سرایان خوبی در این زمینه داریم، گزینش و انتخاب شعر نیز باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در حوزۀ موسیقی قرار بگیرد و به آن توجه شود.»

این نوازندۀ ساز پیانو، کپی کاری در موسیقی را یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌جانی موسیقی در شرایط فعلی برشمرده و یادآور شد: «امروز، گروه‌های در حوزۀ تشخیص آثار کپی موسیقی گام برمی‌دارند و آن‌ها را به گوش مردم می‌رسانند و باید در این زمینه نظارت بیشتری وجود داشته باشد تا چنین رخدادهایی به وقع نپیوندد.»

رسانه باید موسیقی با کیفیت منتشر کند

احمدیان در پایان این گفتگو، که هنرمند، با تکیه بر دانش و خلاقیت خود، به ایجاد تغییرات مثبت در نگرش و بینش موسیقی، می‌تواند به ماندگاری برسد، گفت: «این تغییرات ممکن است در زمان حیات یک استاد موسیقی در این دنیا اتفاق نیفتد و ممکن است این اتفاق، پس از درگذشت اساتید اتفاق بیفتد، چرا که به خوبی دیده‌ایم که بسیاری از اساتید، پس از درگذشتشان شناخته شدند و اگر رسانه‌ها و مراکز انتشار موسیقی بتواند در کیفیت انتشار آثار، توجه لازم را داشته باشند، می‌توان شاهد رخدادهای بسیار خوبی در حوزۀ موسیقی بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار