سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است

پیشرفت‌های دور اخیر مذاکرات به طور کامل تامین‌کننده مطالبات قانونی جمهوری اسلامی ایران نبوده است/ مشورت‌ها درباره ماحصل نهایی مذاکرات در سطح عالی در تهران انجام شده و در حال انجام است/ در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم، معطوف به انتظارات برحق ایران از آمریکا است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به گاهشمار سیاست خارجی در هفته‌های گذشته با تسلیت ایام عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام اظهار کرد: امام حسین علیه السلام مظهر همه خوبی‌ها، زیبایی‌ها، شرافت‌مندی‌هاست. امام حسین شخصیتی برای همه عالم است.

وی به روز خبرنگار اشاره کرد و ادامه داد: روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار روز تلخی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است چراکه در ۱۷ مرداد ۲۴ سال پیش در پی ورود طالبان به مزارشریف، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این شهر مورد حمله قرار گرفت و در این حمله ناجوانمردانه تعدادی از دیپلمات‌ها و شهید صارمی به شهادت رسیدند. یاد همه آن‌ها را گرامی می‌داریم. من این روز را به همه خبرنگاران تبریک می‌گوییم.

کنعانی با بیان اینکه نقش خبرنگاران نقش بسیار برجسته‌ای در روشنگری و ایجاد روابط بین کشورها دارند، گفت: امیدواریم همیشه این رسالت را به خوبی انجام دهید.

سخنگوی وزارت امور خارجه سالروز مقاومت اسلامی را هم گرامی داشت و گفت: روز ۲۳ مرداد روز غلبه مقاومت و حزب‌الله لبنان بر رژیم صهیونیستی است. اهمیت این روز در تحقق یک راهبردی است که حضرت امام پایه‌گذاری کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری هم ادامه پیدا کرد و آن هم اینکه مقاومت تنها رمز پیروزی در مقابل استکبار است. یاد تمام مجاهدان راه مقاومت را گرامی می‌داریم و امیدواریم به برکت خون شهدای مقاومت، پیروزی نهایی حاصل شود.

آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای

کنعانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره توافق وین گفت: ما در یک روندی قرار داریم که ادامه گفت‌وگوهای نیروهای مذاکره‌کننده برای رفع تحریم‌ها است. در ادامه مذاکراتی که در وین و دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیرا در وین شاهد بودیم که در امتداد گفت‌گوهای دوحه بود. تیم هسته‌ای ما به این مذاکرات رفتند با انگیزه جدی دستیابی به یک توافق که خوب باشد، قوی و ماندگار‌و و بتواند منافع ملت را تامین کند. در این دور از مذاکرات، گفت‌وگوها حساس و سنگین بود. پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشت و حرکت به سمت جلو بود. در برخی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ایران بود پیشرفت‌های نسبی حاصل و مطالبات ما تامین شد. اما این پیشرفت‌ها به طور کامل تامین‌کننده مطالبات قانونی جمهوری اسلامی ایران نبود و ما انتظارات دیگری هم از طرف مقابل داشتیم که تامین شود. ماحصل این مذاکرات را نماینده اروپا به طرف‌ها ارائه کرد و قرار شد تیم‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و تصمیمات نهایی درباره ماحصل نهایی گرفته شود. در سطح عالی مشورت‌ها در تهران انجام شده و در حال انجام است. ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم این معطوف به انتظارات برحق ایران از آمریکا است. ما معتقدیم که زمینه برای توافق وجود دارد مشروط بر اینکه مطالبات ایران تامین شود و اگر این اتفاق بیافتد ما معتقدیم زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد. از نظر ما متنی نهایی است که خطوط قرمز ایران را رعایت کرده باشد و تمام مطالبات برحق ایران به ویژه مطالبات اقتصادی باید در متن باشد تا مورد تایید قرار بگیرد.

تشکیل دولت فراگیر، موضع ایران درباره افغانستان

وی به سالروز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اشاره کرد و گفت: ثمره این اشغال ۲۰ ساله و نامشروع آمریکا در افغانستان غیر از ویرانی و کشتار چیزی نداشت. ایران از آنچه در افغانستان در این ۲۰ سال گذشت رنج برد. ما معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند، تشکیل دولت فراگیر متشکل از اقوام و جریان‌های حاضر در این کشور است. این موضع جمهوری اسلامی ایران است و همچنان معتقد است راهکار بازگشت ثبات در افغانستان، تشکیل دولت مردمی فراگیر با حضور همه گروه‌هاست. ایران در کنار مردم افغانستان قرار دارد با نگاه مسئولانه. گفت‌وگوهای ایران در زمینه کمک به ثبات و آرامش در افغانستان و هم توسعه مناسبات مستمرا در حال انجام دهد.

ارتقای سطح روابط ایران و کویت

کنعانی درباره حضور سفیر کویت در ایران بعد از هفت سال گفت: ما شاهد یک تحول جدید در حوزه مناسبات بین دو کشور هستیم. کشورهای منطقه به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه ما وجود دارد دچار سوتفاهم‌هایی شوند اما روابط ایران و کویت همیشه دوستانه بوده و اکنون هم تصمیم گرفته شد که روابط به سطح سفیر ارتقا پیدا کند. این می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا در سطح منطقه ما شاهد روابط قوی‌تری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس باشیم.

تحولات عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه به تحولات عراق هم اشاره کرد و گفت: مسائل عراق برای ایران بسیار مهم است و در نباشیم تا کمک کنیم دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی مختلف داخل کشور عراق به هم نزدیک شود. ما توصیه می‌کنیم همه جریان‌های سیاسی عراق را به احترام به قانون اساسی این کشور و پاسداشت نهادهای قانونی که آرامش فقط در سایه گفت‌وگو به دست می‌آید و ما معتقدیم لزوم توجه به منافع ملی باعث می‌شود این کشور زودتر به آرامش برسد.

هیچ کسی حق متهم‌کردن ایران را در قضیه سلمان رشدی ندارد

ناصر کنعانی درباره حمله سلمان رشدی تصریح کرد: سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خط قرمز بیش از ۱.۵ میلیون مسلمان و تمام ادیان الهی خود را مورد غضب و خشم قرار دارد. خشم ‌‌ و غضبی هم که آن زمان رخ داد فقط محدود به ایران نبود و همگان در کشورهای دیگر به طور جدی و خشمگینانه واکنش نشان داد. کسی هم حق ندارد در قضیه حمله به سلمان رشدی ایران را متهم کند. برخی کشورهایی که به آزادی بیان اشاره می‌کنند بدانند این اصلا قابل توجیه نیست که به بهانه آزادی بیان به اسلام و مسلمان و شعائر اسلامی توهین شود.

آخرین وضعیت ۵ خدمه ایرانی بازداشت‌شده در آرژانتین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف هواپیمای ونزوئلایی از سوی آرژانتین و به دستور آمریکا گفت: هواپیمایی که در آرژانتین توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد. این هواپیما قبلاً فروخته شده است و مدارک آن هم در ایکائو موجود است و این ادعای آمریکا درباره معامله این هواپیما کذب است. ما مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم ولی مهمترین مسأله برای ما وضعیت ۵ خدمه ایرانی این‌ هواپیماست. این افراد متاسفانه بدون هیچ جرمی ۸۰ روز است که در آرژانتین به همراه هواپیما توقیف هستند. حمایت کنسولی و اقدامات سیاسی انجام شده، سفارت ایران پیگیر پرونده است، همزمان ارتباط مشترکی با ونزوئلا به عنوان مالک هواپیما وجود دارد. انتظار ما از مقامات قضایی آرژانتین این است که تسلیم فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و زمینه آزادی ۵ خدمه ایرانی این هواپیما را فراهم کنند.

آخرین وضعیت دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و دیپلماسی وزارت امور خارجه درباره دارایی‌های ایران در سئول تاکید کرد: پیگیری‌های ایران با کره جنوبی مستمرا در حال انجام است. دارایی‌های ملت ایران در کره جنوبی هیچ ارتباطی با برجام ندارد و باید زمینه آزادسازی پول‌های ایران فراهم شود.

کنعانی تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد و همکاری‌های فناورانه هم بخشی از این همکاری‌هاست و نمونه موفق آن هم پرتاب ماهواره خیام بود. ادعاهای دولت آمریکا درباره همکاری ایران و روسیه سیاسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار