وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد؛

تست یک ماهواره جدید تا سه هفته آینده

تا پایان دولت سیزدهم، ایران به توانایی ساخت ماهواره‌‌های سنجشی با دقت بک متر خواهد رسید/ اختصاص اینترنت به خبرنگاران از امروز

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان توضیحاتی درباره پرتاپ ماهواره خیام در روز گذشته، خبر داد تا پایان دولت سیزدهم، ایران به توانایی ساخت ماهواره‌‌های سنجشی با دقت بک متر خواهد رسید و در دو سه هفته آینده ماهواره جدیدی نیز تست خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تست یک ماهواره جدید تا سه هفته آینده

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در وزارت ارتباطات از فیبرهای نوری کف اقیانوس تا فضا ماموریت داریم؛ دامنه کار وزارت ارتباطات گسترده است.

وی افزود: همکاری‌های راهبردی با کشورهای اصلی را در دستور کار خود فرار دادیم بر همین اساس روز گذشته ماهواره خیام به فضا پرتاب شد. امروز نیز ماهواره با این موشک فضانورد به ایستگاه‌های بین‌المللی ارسال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کشور روسیه بیش از شش دهه در این عرصه تجربه دارد. این ماهواره ۶۰۰ کیلو وزن داشت و ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی و مبارزه با زمین‌خواری از کاربردهای این ماهواره است.

وی اضافه کرد: ساخت ماهواره خیام از ۵ سال قبل آغاز شده بود، در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعالی که شکل گرفت، توانستیم در سایه روابط خوب ایران و روسیه این ماهواره را پرتاب کنیم.

زارع‌پور گفت: تاکنون ۴ بار سیگنال‌های این ماهواره دریافت شده است. ان‌شالله خط تولید چنین ماهواره‌هایی با روسیه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه ظرفیت‌های داخلی نیز امکان ساخت ماهواره‌های با دقت ۱۰ متر را داریم. تا پایان دولت سیزدهم به توانایی ساخت ماهواره‌‌های سنجشی با دقت بک متر خواهیم رسید. ظرف دو سه هفته آینده ماهواره جدیدی نیز تست خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره اینترنت خبرنگاری نیز بیان کرد: از امروز یا فردا صبح، خبرنگارانی که وزارت ارشاد آن‌ها را به عنوان خبرنگار می‌شناسد می‌توانند به درگاه ملی خدمات هوشمند مراجعه کنند و اینترنتی ۲۰۰ گیگابایتی را دریافت کنند.

زارع پور خاطر نشان کرد:‌ یکی از گلایه هایی که خانواده ها بارها در جلسات مختلف به ما گفتند و از نگرانی های جدی خانواده‌های ایرانی است که به حق هم هست دسترسی به محتواهای ممنوع در جمهوری اسلامی و اینکه دسترسی به آنها به آسانی صورت نگیرد، است ، ما به کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فعال کردیم که صرفا دسترسی به محتواهای مستهجن و غیراخلاقی یا خشونت بسیار شدید توسط خود پلتفرم های جستجو محدود شود و بحث قفل کودک مطرح نیست. هیچ محدودیتی در هیچ نوع جستجوی دیگری ایجاد نشده است. در خیلی از کشورهای دیگر هم این امکان فعال شده است.

وزیر ارتباطات در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیز گفت: موردی به اسم طرح صیانت نداریم و چنین موضوعی مصوب نشده است. دولت مجری قانون است و تا زمانی که مصوبه قانونی تصویب نشود ما هیچ مصوبه اجرایی نخواهیم داشت. مواضع دولت کاملاً شفاف است و بارها گفتم فضای مجازی تبدیل به زیست اصلی مردم شده و حتماً نیاز به قانون گذاری دارد. آخرین قانون ما قانون جرایم رایانه‌ای است که مربوط به سال ۸۵ است و این فضا نیاز به قاعده‌گذاری دارد. ما مشارکت فعال با مجلس داشتیم تا مسیر طرح به سمتی پیش رود که به چارچوبی برای قاعده‌مند شدن فضای مجازی نزدیک شود اما متوقف شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار