مبارزه با لارو پروانه تک نقطه‌ای در شالیزارهای میاندورود

میاندورود (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود از مبارزه با لارو پروانه تک نقطه‌ای برنج در شالیزارهای میاندورود خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۵۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مبارزه با لارو پروانه تک نقطه‌ای در شالیزارهای میاندورود

سید اسماعیل علوی اظهار کرد: مبارزه با لارو پروانه شب پره تک نقطه ای برنج در شالیزارهای این شهرستان انجام شد، میاندورود دارای 8 هزار و 592 هکتار شالیزار است که در سطح 3 هزار و 570 هکتار آن مبارزه با این آفت انجام پذیرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود گفت: شب پره تک نقطه ای برنج در اکثر نقاط جهان انتشار دارد و هم اکنون در بیشتر کشورهای دنیا انتشار دارد و لارو این آفت برگخوار است.

علوی افزود: در سنین اول فقط از پارانشیم برگ ولی در سنین بالا از تمام قسمت های برگ تغذیه می کند.
به علاوه تغذیه آن از خوشه های برنج به دفعات دیده شده است. در انبوهی بالا ممکن است حتی جوانه انتهایی را نیز قطع نماید.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود به روش های کنترل این آفت اشاره و تاکید کرد: چند روش برای کنترل آن وجود دارد. کنترل زراعی به صورت زهکشی مزرعه و خشک کردن چمن‌زارها یا باتلاق ها از تجمع لاروها جلوگیری کرده و باعث پراکنده شدن آنها می شود.
از طرفی زهکشی مزرعه موجب جذب بیشتر کلسیم از خاک شده و در نتیجه سبب سخت شدن بافت گیاه شده و آن را نسبت به آفت مقاوم می‌سازد. همچنین کنترل مکانیکی از بین بردن علف‌های هرز حاشیه مزارع برنج در زمان فعالیت آفت از جمله اقدامات کاهش دهنده جمعیت آفت است. کنترل فیزیکی نیز به این صورت است. نصب تله‌های نوری (الکتریکی و فانوسی) در مزرعه از روش‌های مهم جلب و شکار انبوه شب پره‌های آفت تک نقطه ای برنج است. کنترل بیولوژیکی نیز روش دیگر است که می توان درباره آن گفت از پارازیتوئیدهای مهم تخم آفات برنج زنبور تریکوگراما است. رهاسازی زنبور تریکوگراما 7 روز پس از اولین شکار حشرات کامل طی سه نوبت به فاصله هر هفته توصیه می‌شود. در کنترل شیمیایی هم اینطور است که چنانچه مزارع در تابستان با گرما و خشکی شدید مواجه شوند، جمعیت لاروها به صورت طغیانی افزایش می‌یابد که برای مبارزه شیمیای این آفت می توان از سموم مجاز طبق دستورالعمل حفظ نباتات استفاده کرد که توصیه شده پیش از مبارزه شیمیایی آب مزرعه تخلیه و 24 ساعت پس از سم پاشی نیز از آبیاری مزرعه خودداری شود. بر این اساس بهترین زمان سم پاشی غروب و یا شب است.

خبرنگار: امیرعلی عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار