پر رنگ ترین،حیاتی ترین و محوری‌ترین مقوله برای برقراری عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است

کلات (پانا) - مدیر اموزش و پرورش کلات عنوان کرد پر رنگ ترین،حیاتی ترین و محوری‌ترین مقوله برای برقراری عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
پر رنگ ترین،حیاتی ترین و محوری‌ترین مقوله برای برقراری عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است

دومین جلسه قرارگاه جهادی، عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در شهرستان کلات برگزار شد.

رمضان پروانه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کلات در این جلسه بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که امروزه در جامعه به دنبال آن هستیم عدالت اجتماعی است و پررنگترین،حیاتی ترین و محوری ترین مقوله برای برقراری عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است. در قرارگاه جهادی بر عدالت آموزشی و تربیتی و نصیب برابر آموزشی تاکید شده است که باید همه‌ افراد از امکانات موجود به نحو احسن و برابر استفاده کنند. بدلیل عدم زیرساخت های موجود دانش آموزان دچار مشکل شدند. در دوران دو سال کرونا دانش آموزانی که از زیرساخت ها و امکانات آموزشی مناسبی برخوردار نبودند، از نصیب ِآموزشی برابر بی بهره بودند که باید در قرارگاه جهادی این کاستی ها با برنامه ریزی های مناسب رفع شود. قرارگاه جهادی در پی آن است تا ظرفیت های درون و برون سازمانی را برای پیشبرد امور پای کار آورده و هماهنگی های لازم صورت بگیرد.

وی در ادامه نقش اصلی قرارگاه جهادی را نیاز سنجی، امکان‌سنجی، تنظیم گری، تسهیل گری مدیریت درون آموزش و پرورش و بسیج ظرفیت های سایر نهادها و سازمان‌ها برای برای برقراری عدالت تربیتی در مناطق محروم و کم برخوردار دانست و افزود: برای یادگیری در یک مدرسه باید کارهای اساسی و جهادی صورت بگیرد که منجر به تربیت درست شود و برونداد آن عدالت تربیتی و یادگیری باشد. در بیرون از دستگاه تعلیم و تربیت نیز باید دستگاه های ذیربط همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا جریان یادگیری در این شهرستان مرزی و کم برخوردار شکل بگیرد. اینکه انتظار داریم دانش‌آموزان ما، تمام ساحتی تربیت شوند و یک زندگی مطلوب در آینده داشته باشند، بسیار مهم است چرا که همه ما در اجرای عدالت مسئولیم.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان کلات در جمع اعضای جلسه شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای منطقه در حوزه نیروی انسانی-بررسی نیازهای لازم برای برگزاری کلاس درس، ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت-تجهیزات اولیه آموزشی و پرورشی برای رفع نیازها و کمبودها، شناسایی و به کارگیری ظرفیت های دولتی-غیردولتی، مردمی، خیریه و گروه‌های جهادی جهت دسترسی به جامعه هدف (دانش آموزان)، ایجاد و تشکیل جلسات منظم(با برونداد مثبت)، برنامه ریزی(برنامه های با قابلیت اجرا) را از اهم این وظایف قرارگاه جهادی برشمرد و تشریح کرد: همه ما به خوبی می‌دانیم که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند تعلیم و تربیت را به دانش آموزان بیاموزد، چرا که فقط بخشی از اوقات او در اختیار این دستگاه است،نقش شرکای تعلیم و تربیت (رسانه ها، خانواده ها، دوستان، همسالان و...) می تواند در تربیت فرد موثر باشد، اگر همه دست به دست هم دهیم و یَد واحد شویم تعلیم و تربیت به معنای واقعی اتفاق خواهد افتاد.

این مقام مسئول اظهار‌ کرد: یکی از بحران های موجود در آموزش و پرورش و در جامعه، کیفیت آموزشی است. عملکرد ما باید تبدیل به یک رفتار مثبت در‌ جامعه شود که اگر غیر از این باشد کارایی مطلوبی نداشته و باید برای رفع این بحران، به دنبال موانع موجود بر سر راه یا اهدافمان باشیم، چرا که ما بدنبال تربیت یک فرد تمام ساحتی هستیم که مورد قبول جامعه نیز باشد.

در ادامه رمضان پروانه، عدالت آموزشی را در سه سطح به شرح ذیل عنوان کرد و گفت: اول عدالت در لایه خرد؛مثل توزیع لوازم‌التحریر و پوشاک برای دانش آموزان مدرسه، دوم عدالت در سطح کلان، مثل ایجاد فضا و تجهیزات و تأمین نیروی انسانی و با کفایت در راستای یادگیری، سومین سطح جایی است که ما ورود نکرده‌ایم و حیاتی‌ترین سطح یعنی رسیدن به توسعه آموزشی و عدالت آموزشی.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش را نیازمند همراهی دستگاه‌ها و مشارکت خیرین دانست و تصریح کرد: دبیرخانه قرارگاه برای ثمربخش بودن اقدامات و فعالیت ها، هماهنگی و پیگیری جدی در این خصوص داشته باشد.

در ادامه هر یک از اعضای جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات پرداخته و راهکارهای لازم در راستای برقراری عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار