ایجاد جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت در تهران

تهران (پانا) - لایحه ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت‌رسانی در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

کد مطلب: ۱۲۹۴۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد جایگاه‌های کوچک مقیاس سوخت در تهران

سید جعفر تشکر هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و هشتمین جلسه شورا با اشاره به طی مسافت های طولانی برای دسترسی به جایگاه های سوخت در تهران اظهار کرد: بارها در این خصوص بحث شده بود اما راهکار عملیاتی ارائه نشد.

وی با بیان اینکه عملا ما نتیجه مطلوبی در این زمینه نداشتیم، گفت: از بخش های مختلف شهرداری در کمیسیون دعوت به عمل آمد که بدون اینکه شهرداری وارد تجارت خرد شود، این طرح به مرحله اجرا برسد.

تشکری هاشمی ادامه داد: ساده سازی کار و فراهم کردن امکان سرمایه گذاری خرد و کلان مردم در ایجاد جایگاه های سوخت رسانی و تامین ایمنی ساکنان اطراف جایگاه ها از اهداف طرح به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه پیوست فرهنگی این جایگاه های سوخت به عهده سازمان زیباسازی قرار داده شده است، گفت: با توجه به اینکه جایگاه ها تجهیزات خاصی ندارند، نوع تبلیغات آن بر عهده سازمان زیباسازی به صورت یکپارچه خواهد بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه قیمت بالای زمین در تهران برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران می تواند از زمین هایی که مورد استفاده نیست، برای اختصاص جهت راه اندازی این جایگاه ها در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

وی ادامه داد: شرکت پخش فرآورده های نفتی مجوزها را بر اساس شاخص های مختلف از جمله مکان یابی، میزان تقاضا و ایمنی محل صادر می کند.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه توسعه جایگاه های سوخت رسانی می تواند یکی از اقدامات مهم و بزرگ مدیریت شهری جدی باشد، تأکید کرد: بروکراسی های اضافی در این طرح حذف می شود تا سریعتر به روندی برسیم تا جایگاه ها با مشارکت خصوصی ایجاد شود.

وی با اشاره به پیش بینی برای راه اندازی پنج جایگاه به ازای هر منطقه پایتخت، یادآور شد: ۸۰ جایگاه بنزین و ۳۰ جایگاه CNG در پایتخت نظر گرفته شده است.

مظفر به وجود زمین های خالی متعلق به شهرداری، دستگاه های دولتی و شهرک ها اشاره کرد و افزود: اراضی مازاد در پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز به عنوان ظرفیت برای ایجاد این جایگاه ها پیش بینی شده اند.

وی تأکید کرد: باید سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری موظف شود که ظرف یک ماه الزامات ترافیکی مناطق را پاسخ دهد تا روند راه اندازی جایگاه ها تسریع شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشارکت مدنی و مدل BOT، تأمین زمین و مشارکت شهرداری در این طرح پیش بینی شده است، گفت: شهرداری ملزم شده که هر ۶ ماه یکبار گزارشی از فرآیند کار را به شورا ارائه دهد. سعی شده که نکات مثبت مصوبات گذشته در متن مصوبه جدید لحاظ شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین جایگاه های سوخت در شهر یکی از اولویت ها به شمار می رود، از اعضای شورا تقاضا کرد که به این طرح رأی دهند تا منشأ خدمات برای شهروندان باشد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایجاد جایگاه های کوچک مقیاس اقدام خوبی است، گفت: جمعیت افزایش یافته و نیاز به جایگاه های سوخت افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: تقاضای من این است که در ساخت این ۱۱۰ جایگاه کوچک مقیاس پیوست های فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار بگیرد. در ابتدای طرح باید این پیوست مدنظر باشد.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای شهرداری، گفت: آورده شهرداری اصلی ترین و اساسی ترین مواد لازم احداث این جایگاه هاست. زمین، انشعابات، مجوز بهره برداری از زمین و عوارض آورده شهرداری از این طرح به شمار می رود.

وی افزود: سهم شهرداری تهران باید از راه اندازی جایگاه های کوچک مقیاس مشخص شود و باید به عنوان یک مدل درآمدی پایدار برای شهرداری باشد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: ارزیابی عملکرد و میزان سود و زیان جایگاه ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه بررسی این طرح، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت پیوست فرهنگی و اجتماعی در ایجاد جایگاه های کوچک مقیاس، گفت: در زمینه سرمایه گذاری نیز باید شرکت سرمایه گذاری دید مثبتی به سرمایه گذاران داشته باشد.

وی ادامه داد: این مشارکت، خدماتی است و خدمت رسانی به مردم را تسهیل می کند و نمی توان روی سود دهی آن حساب باز کرد و سودآوری مبنای کار در این طرح نیست.

چمران با بیان اینکه حریم شهر باید با همکاری فرمانداری در این طرح مشخص شود، گفت: یک ماه باید فرصت داده شود تا الزامات فرهنگی به طرح اضافه شود که اگر در طول این مدت انجام نشد، اجرای طرح آغاز خواهد شد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه طرح اتاف برای راه اندازی جایگاه های کوچک مقیاس مورد توجه قرار بگیرد، تأکید کرد: موضوع سلامت و محیط زیست جایگاه ها باید به صورت جدی مدنظر باشد و ممکن است برای ساکنان خطرساز باشد.

وی افزود: تقاضای ما این است که جایگاه های سوخت به هیچ عنوان در اطراف منازل مسکونی ساخته نشود که سلامت مردم با خطر مواجه نشود.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: عدم لحاظ تایید فنی در جایگاه های کوچک مقیاس به مناطق سپرده شده که این توان در مناطق وجود ندارد و گلوگاه هایی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص محدودیت های مدل های مشارکتی، پیشنهاد می کنیم که استفاده از سایر مدل های قراردادی نیز لحاظ و از طرفی رفع نقاط حادثه خیز، اصلاح هندسی و رفع نواقص تجهیزات ترافیکی نیز به طرح اضافه شود.

شفیعی با بیان اینکه ورود شهرداری به حریم از لحاظ حقوقی مشکل ساز است، اظهار کرد: در خصوص ایجاد جایگاه های بزرگ مقیاس که می تواند شبکه اطراف را درگیر کند، باید کنترل ترافیک آن صورت بگیرد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به برگزاری میهمانی ۱۰ کیلومتری در عید غدیر اشاره کرد و گفت: این اتفاق، اقدامی تحولی به شمار می رود که اجرای آن قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه راه اندازی جایگاه ها می تواند اشتغال آفرین باشد و خدمات رسانی به مردم را تسهیل کند، اظهار کرد: باید تنگ نظری در سرمایه گذاری را در این زمینه کنار گذاشت. پنج تا هفت سال زمان نیاز است تا سرمایه گذار به سود سر به سر دست پیدا کند لذا باید جاذبه برای ایجاد این جایگاه ها فراهم شود.

وی تأکید کرد: فرصت برای مشارکت عمومی فراهم شود تا مردم بدانند قرار نیست نورچشمی ها از این طرح استفاده کرده و در آن مشارکت کنند.

سروری با بیان اینکه زمان بندی مشخص برای اجرای طرح در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما به پیوست فرهنگی نیاز داریم اما زمان بندی پیوست ها باید به صورت مشخص، پیش بینی شود. نما با محوریت معماری ایرانی- اسلامی مهم است و امیدواریم اقدام و برنامه مثبتی برای مدیریت شهری باشد.

نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این جایگاه ها بسیار ضروری است، گفت: این پیوست باید به تأیید کمیسیون ملزم شود تا اجرای طرح معطل نماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار