موسی معتمدی، رتبه اول رشته حفظ کل قرآن کریم:

هرکس حافظ قرآن شود قرآن هم حافظ او می‌شود

اصفهان (پانا) - یک نخبه قرآنی گفت هرکسی که  قرآن را حفظ کند قرآن هم حافظ او می‌شود. اگر برای قرآن خواندن وقت گذاشته شود، قرآن خیلی بهتر و برتر از انسان نقش خود را ایفا می‌کند. قرآن یک موجود زنده و حیّ است. اگر شما برای قرآن قدم بردارید، قرآن هم برای شما چندین برابر جبران خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
هرکس حافظ قرآن شود قرآن هم حافظ او می‌شود

موسی معتمدی، رتبه اول رشته حفظ کل قرآن کریم در مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در گفت‌وگو با پانا گفت: «قبل از آن که وارد آموزش و پرورش شوم، معلم قرآن بودم. به غیر از آموزش و پرورش در جامعه القرآن و مدارس علمیه، مهد قرآن و دارالقرآن ها تدریس داشتم و در سال 1396 توفیق شد در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم و در ادامه همان رسالت معلمی که داشتم وارد آموزش و پرورش شدم.»

وی افزود: «هدف من بیشتر برای ترویج بحث فرهنگ قرآنی و حفظ قرآن و مباحث معرفتی است که واقعاً خلأ آن در آموزش و پرورش احساس می شود و بهترین مکانی که می تواند ترویج دهنده قرآن باشد، آموزش و پرورش است. خصوصا در سنین پایین تر که ذهن ها برای بحث های قرآنی و معرفتی آماده تر است.»

معتمدی تاکید کرد: «کسی که با قرآن مأنوس است و حافظ قرآن می‌شود، رنگ و بوی زندگی‌اش قرآنی می‌شود و اگر می خواهد حافظ قرآن بماند، ناگزیر است که روزانه میانگین حداقل یکی دو ساعت برای آن وقت بگذارد. قطعاً انس با قرآن برکات زیادی برایش ایجاد می کند و تعبیری که من برای دوستان دارم در ظاهر این است که شما قرآن را حفظ می کنید، اما در واقع قرآن شما را حفظ می کند.»

وی ادامه داد: «هرکسی که قرآن را حفظ کند قرآن هم حافظ او می شود و اگر ما برای قرآن وقت بگذاریم، قرآن خیلی بهتر و برتر از ما نقش خود را ایفا می کند. چون قرآن یک موجود زنده و حیّ است، اگر شما برای قرآن قدم بردارید، قرآن هم برای شما چندین برابر جبران خواهد کرد.»

این حافظ قرآن در خصوص رتبه‌ها و مقام‌هایی که در مسابقات قرآنی کسب کرده عنوان کرد: «از سال ۸۰_ ۸۱ در شهر قم وارد موسسه جامعة القرآن شدم و بعد در طرح حفظ یکساله شرکت کردم و در مدت یک سال قرآن را حفظ کردم و بعد از مدتی حفظ من نیاز به تثبیت پیدا کرد و مقداری دچار فراموشی شدم و دوباره برگشتم در مسابقات کشوری جامعة القرآن در رشته ۲۰ جزء اول شدم، در مسابقات کشوری دانشجویان ۳ دوره اول شدم، در مسابقات دارالقرآن امام علی اول شدم، در مسابقات کشوری اداره کار اول شدم، در مسابقات کشوری جامعة القرآن مقام اول را کسب کردم، در مسابقات کشوری قوه قضاییه اول شدم و در مسابقات کشوری اوقاف نیز توانستم مقام اول کشوری را کسب کنم. چرا که در کشور ما معتبرترین مسابقات حفظ، مسابقات اوقاف است. مهمترین رتبه هایی که کسب کردم در مسابقات بین‌المللی روسیه بود که در سال ۹۴ اول شدم و مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران که سال ۹۶ اول شدم و سال گذشته هم در مسابقات جشنواره برترین حافظ سال بود که اول شدم و مسابقات فرهنگیان را هم که به تازگی اول شدم و خودم عقیده ام این است که هیچ چیزی به اندازه مسابقات نمی تواند یک حافظ را حفظ و ترتیلش را آماده نگه دارد.»

معتمدی ادامه داد: «در مسابقات بین المللی روسیه در سال ۹۴، فینال مسابقات در شهر مسکو برگزار شد که تقریبا حدود ۶ _۵ هزار نفر جمعیت آمده بود و یکی از نکاتی که برای من خیلی جالب بود این بود که گفتند تمام افراد برای تماشای فینال مسابقات حفظ، بلیط تهیه کرده بودند و تماشای مسابقه فینال رایگان نبوده است. من آنجا به این نکته پی بردم که ما الحمدالله از این لحاظ در کشورمان غرق نعمت هستیم و همه جا محافل و جلسات قرآنی برپاست.»

وی بیان کرد: «به معلم ها و دانش آموزان این توصیه را می کنم که هر چقدر می توانند در طول سال تحصیل قرآنی عمل کنند، من با دانش آموزان کلاس اول و دوم و سوم ابتدایی کار کردم و در طول یک سال تحصیلی با روزی دو دقیقه تمرین، دانش آموزان آیت الکرسی را حفظ شدند. به نظر من در طول یک سال پنج سوره کوچیک به دانش آموزان آموزش دهیم تا آن سوره ها را حفظ کنند، سوره را بخوانند و معنایش را یاد بگیرند این فضا آماده است و دانش آموزان دوست دارند اگر با برنامه‌ریزی و تشویق همراه باشد، موفقیت در این کار بیشتر است.»

معتمدی در پایان بیان کرد: «اگر بین ۵ تا ۲۰ دقیقه در روز برای قرآن وقت بگذارید به راحتی می‌توانید در طول یک سال یک جز قرآن را حفظ کنید، ولی خب دقایق و فرصت ها همانطور که امام علی فرمودند: مثل ابر می گذرد. نکته ای در این حدیث است که چرا امام نفرمودند فرصت مثل برق و نور می گذرد؟ به این دلیل که سرعت مد نظر حضرت نیست، این مدنظر است که انسان متوجه گذر ابر نمی شود، یک ابری تو آسمان هست و شما آن را نگاه می کنید و کمی بعد حواستان نیست می‌بینید که دیگر نیست، فرصت ‌ها هم به همین شکل است. سریع نمی گذرد، ولی ما متوجه گذرش نمی شویم و از دست می رود. با روزی پنج الی ده دقیقه وقت گذاشتن برای قرآن می توانیم خیلی با قرآن مأنوس شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار