کارشناس ادبیات در رباط‌کریم:

ادبیات، مادر تمام علوم است

رباط‌کریم (پانا)- کارشناس ادبیات پژوهش‌سرای ۹دی رباط‌کریم گفت که ادبیات، مادر تمام علوم است، چه علوم پایه و چه علوم انسانی، زیرا عناصر اولیه در ادبیات واژه است و در تمام علوم واژه و جمله حرف اول را می‌زند که خمیر مایه‌ آن از ادبیات است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات، مادر تمام علوم است

لیلی معارفی، کارشناس ادبیات پژوهشسرای ۹دی آموزش و پرورش رباط‌کریم و دبیر زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی را از سال ۸۵ در منطقه رباط‌کریم تدریس می کند و همچنین به مدت دو سال است که در پژوهشسرای این منطقه در بخش ادبی به نام کانال کافه ادبیات در حال فعالیت است.

معارفی در گفت‌و‌گو با پانا درباره علت نامگذاری روز قلم اظهار کرد: «دلیل اول، نزدیکی این روز به جشن تیرگان است. روزی که آرش کمانگیر، پهلوان نامدار ایرانی بنا به توافق دو کشور ایران و توران مامور شد تیری از بالای قله‌ دماوند به سمت مشرق زمین پرتاب کند که بنا به اسطوره ها این تیر به مدت یک شبانه‌روز در آسمان ایران شناور بوده و سرانجام بر شاخه‌ درخت گردویی در آن سر رود جیحون فرود می‌آید‌ و به این ترتیب مرز بین ایران و توران مشخص می‌شود.»

وی در ادامه گفت:« اما دلیل دوم، در ایران‌باستان یک روز از ماه را با نام خود آن ماه نامگذاری می‌کردند و آن روز را جشن می‌گرفتند. همچنین به اعتقاد قدما سیاره‌ تیر یا عطارد نماد نویسندگی بوده و قاعدتاً ابزار مهم و کاربردی در نویسندگی، قلم است. به همین مناسبت روز ۱۴ تیر ماه را به نام روز قلم نامگذاری کردند.»

کافه ادبیات فضایی است ارزشمند؛ از راه خواندن و نوشتن از راه تفکر

وی درباره‌ نحوه‌ فعالیت خود در بخش کافه ادبیات پژوهش‌سرای ۹دی رباط‌کریم تصریح کرد: «نوشتن جنبه‌های مختلفی دارد مانند نوشتن یک مقاله، شعر یا داستان. اما آنچه ما در کافه ادبیات در طول این دو سال به آن پرداخته‌ایم آن جنبه از نوشتن بوده که به نفع خودشناسی و خودسازی و مدیریت کارهای روزمره ما مربوط می‌شده و بنا به موضوعات و مباحث مطرح شده برای مطالعه‌ دانش‌آموزان کتاب‌هایی معرفی شد. چرا که معتقدیم ادبیات مادر تمام علوم است؛ چه علوم پایه و چه علوم انسانی. زیرا مصالح و عناصر اولیه ادبیات، واژه است و ما در تمام این علوم با واژه سر و کار داریم که خمیر مایه‌ آن از ادبیات می‌آید.»

پیش زمینه هر نوشتنی، خواندن است

کارشناس ادبیات پژوهشسرای ۹دی رباط‌کریم در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای کودکان و نوجوانانی که به نویسندگی علاقه‌مند هستند دارید گفت: «همان‌طور که می‌دانیم برای نوشتن یا باید خودمان محتوای ذهنی مناسبی داشته باشیم یا با خواندن کتاب‌های مختلف صاحب اندیشه و اراده تازه‌ای شویم و بتوانیم آن را به دیگران ارائه دهیم. اولین توصیه‌ من مطالعه زیاد است. دومین توصیه‌ من برای تمرین نویسندگی، نوشتن روزانه است. نوشتن‌های کوتاه روزانه راه مناسب و خوبی است برای رسیدن به نویسندگی جدی تا بتوانیم از خودمان اثری داشته باشیم.»

لیلی معارفی درباره اینکه کودکان و نوجوانان بهتر است چه نوع کتاب‌هایی را مطالعه کنند، گفت: «این امر بستگی به علاقه، کنجکاوی، زیاده‌خواهی و شوق خود افراد دارد. ما در ابتدا نمی‌توانیم تعیین‌کننده باشیم اما نکته‌ مهمی که باید به آن دقت کرد این است که چون کودکان و نوجوانان دارای قوه‌ تخیل و تصویرسازی بالایی هستند باید توجه کنند که قرار است چه بذری در خاک ذهن آنان کاشته شود و چه استفاده‌ای از رهگذر کتاب خواندن در زندگی بدست آورند.»

معارفی در ادامه خاطرنشان کرد: «همان‌طور که بدن ما برای رشد به انواع ویتامین‌ها و موادغذایی نیاز دارد و زیاده‌روی یا کم مصرف کردن یک نوع ماده‌غذایی به بدن آسیب می‌رساند ذهن ما هم باید تشخیص بدهد که چه موضوعاتی را نیاز دارد و بتواند تصمیمات اساسی و مهمی را برای زندگی خود در نظر بگیرد. بنابراین اینکه چه نوع کتابی را باید بخوانیم بستگی به تشخیص خودمان هم دارد.»

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی همچنین تصریح کرد: «امروزه با گسترش علم و تکنولوژی و روی آوردن به فضای مجازی نوشته‌ها شتاب‌زده و سطحی شده‌اند ما با خواندن ادبیات کهن و کلاسیک کشورمان از جمله شاهنامه‌فردوسی، دیوان‌حافظ، اشعار زیبای‌ نظامی و سعدی که همگی دارای مباحث اخلاقی هستند و افزایش سواد ارتباط با دیگران را در ما افزایش می‌دهند باعث می شویم پایه واژه‌شناسی ما تقویت شود.»

کارشناس ارشد ادبیات و زبان فارسی همچنین درباره فواید مهارت نوشتن بیان کرد: «در هنگام نوشتن فرم قرار گرفتن قلم در میان انگشتان دست حس خوبی به نویسنده می‌دهد اینکه می‌بیند کار رسمی و مهمی انجام می دهد و برای خودش وقت می گذارد باعث ایجاد حس آرامش در او می شود. به عنوان مثال نوشتن برنامه‌ریزی روزانه روی برگه کاغذ باعث می‌شود که تمام امور تحت اختیار او قرار بگیرد و خودش را ارزیابی کند و نظم ذهنی و بیرونی برای او ایجاد شود و در نهایت اینکه مهارت نوشتن در خلق و آشکار شدن آنچه می‌نویسیم بسیار موثر است.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهدیه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار