معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اولویت دهکده فناوری کشاورزی حل مشکل آب است

تهران (پانا) - معاون وزیر جهادکشاورزی مهمترین اولویت‌ دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی را پرداختن به مشکل آب و کمک به مدیریت مصرف آن عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اولویت دهکده فناوری کشاورزی حل مشکل آب است

به گزارش ایرنا، وی به بروز تغییرات اقلیمی در سطح دنیا و افزایش دمای کره زمین اشاره کرد و افزود: تنها تفاوت در این است که در بعضی از کشورها به دلیل بارندگی بسیار ظهور و بروز پدیده تغییرات اقلیمی کمتر از ایران است و در ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک با میانگین بارش سالانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیمتر، نمود بیشتری دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر ضرورت توجه به الگوی کشت در دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی تأکید کرد و گفت: الگوی کشت یک سیاستگذاری دولتی است، اما اجرای آن را بخش خصوصی برعهده دارد.

خیام نکوئی اظهار کرد: هیچ مسئول استانی نمی پسندد که وقتی می‌توان برای تأمین نیاز استان از گیاهان کم آب بر استفاده کرد به کشت گیاهان با مصرف آب بالا روی بیاورند از این رو الگوی کشت باید در برخی از شرکت‌های دانش بنیان پیاده‌سازی شود.

وی یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان را دریافت مجوز عنوان کرد و ابراز کرد: با سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی توافق شده است تا به شکل ویژه با شرکت‌های دانش بنیان همکاری کنند و در شهرستان نیز انتظار می‌رود تسهیلات ویژه‌ای برای حل مشکلات آن‌ها در نظر گرفته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود خبر خوشی نیز برای دانش آموختگان مقاطع دکتری در رشته‌های کشاورزی داشت و گفت: هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسته خواهد شد که بر اساس آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برای گذراندن دوره پسادکتری در مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مشغول شوند.

خیام نکوئی ادامه داد: این افراد دانش آموختگان بخش کشاورزی هستند که با حقوق نزدیک به استادیار پایه یک یعنی ۱۰ میلیون تومان به مدت ۶ ماه تا سه سال بسته به حوزه‌ای که آن‌ها را به کار می‌گیرد، مشغول به کار می‌شوند و اگر آن مجموعه از عملکردشان راضی بود، جذب خواهند شد.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه دیگری نیز مربوط به پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری در قالب طرح‌های تحقیقاتی است و این افراد نیز می‌توانند به عنوان مروج در بخش ترویج مشغول به کار شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تأسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاروزی در شاهرود هم اشاره‌ای داشت و بر به صحنه آوردن بخش خصوصی و مشارکت دادن آن‌ها در حل مشکلات و اولویت‌های بخش کشاورزی استان سمنان تأکید کرد.
خیام نکوئی ابراز کرد: نمونه آن مزرعه زعفران شاهرود است که می‌توان آن را در آینده با رعایت الزامات به عنوان مزرعه نوآوری به شمار آورد.

بازدید از شرکت‌های برتر دانش بنیان مستقر در مرکز رشد، امضای توافق‌نامه، افتتاح دهکده کشاورزی و فناوری و نوآوری، کلنگ‌زنی نخستین گلخانه هیدروپونیک هوشمند و بازدید از شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی پارک علم و فناوری استان سمنان واقع در شاهرود از برنامه‌های امروز معاون وزیر جهادکشاورزی و معاون وزیر علوم در شاهرود بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار