سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

برای جلوگیری از قاچاق خاک کمبود قانون داریم

تهران (پانا) - سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات این سازمان برای مقابله با فرسایش خاک اعلام کرد که آمادگی هر نوع همکاری با سازمان مراتع و آبخیزداری را دارد و برای موضوع قاچاق خاک پیگیر اصلاح قوانین خاک است و به زودی نتیجه را اعلام خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
برای جلوگیری از قاچاق خاک کمبود قانون داریم

فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های زیربنایی و تولیدی پرداخت و در پاسخ به پانا مبنی بر اینکه بیش از سه برابر میانگین جهانی فرسایش خاک داریم و یکی از عوامل مهم این موضوع فرسایش بادی است که در قالب گرد و غبار خاک کشورمان را تهدید می کند، درباره اولویت این معاونت برای حفظ خاک گفت: «در این راستا دفتر خاک در معاونت آب و خاک تشکیل شده است تا موضوع حفظ خاک در درون مزرعه را پیگیر باشد . البته در معاونت آب و خاک در شرح وظایفش برنامه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و فرسایش بادی خاک تعریف نشده است زیرا خارج از مزرعه این مهم اتفاق می‌افتد. سازمان مراتع و آبخیزداری این مهم را پیگیری می‌کند و در این زمینه هر نوع کمکی از ما بر بیاید همکاری می‌کنیم.»

وی درباره مهمترین دغدغه این معاونت برای حفاظت از خاک گفت: «در حوزه خاک با موضوعاتی مانند قاچاق خاک و سلامت خاک درگیر هستیم و کمبود قانون داریم که به دنبال احصا قوانین موجود در این زمینه هستیم.»

مهمترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ آب و خاک

عباسی با تبریک هفته جهاد کشاورزی و با اشاره به سیاستگذاری در حوزه آب و خاک گفت: «برنامه ما مبتنی بر سند تحول دولت مردمی بوده و در این سند یکی از راهبردهای اصلی ارتقا امنیت غذایی و بهره‌وری آب است. در این سند چالش‌هایی برای بحث‌های آب و خاک تهیه شده و مهمترین آن محدودیت دسترسی به منابع آب بوده و پراکندگی سطوح کشاورزی و تغییر کاربری اراضی و تغییر کیفیت آب و خاک است.»

وی افزود: «در این سند علاوه بر اینها منشا ایجاد این چالش‌ها و اقداماتی که باید انجام شود، تکلیف شده است.»

وی افزود: «برنامه‌های ما تابع سند برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی هم هست و وجه مشترک همه این برنامه‌ها موضوع ارتقا امنیت غذایی و آب کشاورزی است.»

عباسی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی گفت: «برنامه‌های سخت‌افزاری و سازه‌ای و برنامه‌های مدیریتی و نرم‌افزاری داریم. در بحث سازه‌ای اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است زیرا اولویت هیات دولت در سفرهای استانی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور است.»

عباسی با اشاره به اینکه در حوزه‌ سازه‌ای فقط مشکل بودجه وجود دارد، گفت: «یکی دیگر از برنامه‌های سازه‌ای ما تکمیل زیرساخت پروژه‌های آبی شمال کشور است که در راستای امنیت غذایی کشور و استفاده از ظرفیت آب سبز است. در شمال کشور بارندگی‌ها خوب است و طرح ما این است که از این روان‌آبها و آب‌های سبز برای افزایس تولید استفاده کنیم.»

عباسی درباره اقدامات سازه‌ای گفت: «ما در حوزه فنی مشکلی نداریم و ظرفیت‌های مهندسی و تولیدکننده‌های خوبی داریم. ما در بعضی از موارد صادرکننده هم هستیم.»

وی درباره وضعیت مدیریت حوزه آب و خاک گفت: «نظام بهره‌برداری دغدغه ماست زیرا پروژه‌های خوبی اجرایی‌شده که در موضوع نگهداری مشکل داریم. در پروژه‌های جدید با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط از تشکل‌ها کمک می‌گیریم. تعاونی تولید و تشکل‌ها را ایجاد می‌کنیم تا بهره‌وری بهتری داشته باشیم و این اقدام با همکاری سازمان تعاونی‌ها انجام می‌شود.»

عباسی اظهار کرد: «همچنین نگاه ویژه به تعاونی‌های تولید و یکپارچه‌سازی اراضی داریم و معتقدیم توان مالی این‌ها خوب است و این تعاونی‌ها در حل مسایل اجتماعی پیش‌روی پروژه‌ها کمک‌کننده و تسهیل‌کننده هستند.»

سرپرست معاونت آب و خاک با اشاره به در نظر گرفتن جایزه برای متقاضیان یکپارچه‌سازی اراضی گفت: «از دانش بنیان‌ها در حوزه آب و خاک هم استفاده می‌کنیم تا برای افزایش ضریب دانش پروژه‌ها کمک‌کننده باشند.»

وی افزود: «فناوری‌های موجود را داریم و از طرفی فناوری‌هایی داریم که باید خلق شوند که مورد دوم احصا شده و به دانشگاه‌ها اعلام شده تا دستگاه‌های مورد نیاز ما را تولید کنند. فناوری‌هایی مانند هوشمندسازی و تکنولوژی کاهش تبخیر و غیره هستند که می‌توانند درون مزرعه با خارج از آن استفاده شود.»

وی با اشاره به خلا عملکرد در حوزه بهره‌وری از آب گفت: «برای ارتقا بهره‌وری آب با جبران خلا عملکرد روبرو هستیم. فائو اعلام کرده ما در این زمینه ۵۰ درصد خلا عملکرد داریم که با آموزش و ترویج و خلق فناوری‌ها می‌تواند به‌روز شود.»

عباسی با اشاره به منابع حوزه آب و خاک گفت: «دستورالعمل‌ها و ضوابط و قوانین خاک نیاز به بازنگری دارد و در این موضوع با سازمان برنامه و بودجه صحبت شده و برنامه‌ریزی شده تا بیش از ۱۵ آیین‌نامه که خلا داریم، تدوین شود.»

وی با اشاره به موضوع نظارت در پروژه‌های آب و خاک گفت: «اگر نظارت خوبی در حین بهره‌برداری باشد مشکلات ما کمتر است و از این رو بر این مقوله جدی‌تر پرداخته می‌شود.»

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۵۷۰ هزار هکتار سطح اراضی آبی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، درباره مهمترین اقدام این معاونت در هفته کشاورزی گفت: «در حوزه آب و خاک ۴۶۲ پروژه به ارزش ۳۸۷ میلیارد تومان در استان‌های مختلف افتتاح می‌شود که حدود ۱۵ درصد بهره‌برداری دارد و بیش از ۸ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.»

اعتبار بودجه ای این معاونت برای امسال ۴هزار ۵۰۰ میلیاردتومان است که تا الان ۳هزار ۵۰۰ میلیارد از طرف برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

چاه‌های کشاورزی به دلیل کمبود برق خاموش شدند

عباسی درباره خاموشی برق امسال و تاثیرش بر حوزه کشاورزی گفت: «باتوجه به کمبود برق تابع مقررات هستیم و سعی شده با برنامه‌ریزی بخشی از این مشکل را در ساعات فعال که چاه‌ها روشن است، حل کرد. ساعت ۱۲ تا ۵ عصر باید چاه‌های کشاورزی خاموش باشد.»

کشاورز به خاطر درآمد خوب به سراغ تولید هندوانه می‌رود

عباسی درباره وضعیت تولید هندوانه در کشور و اینکه کشت آن در مکان‌هایی قرار است کشت قراردادی شود، گفت: «در مناطقی که قطب تولید هندوانه هستند ۴ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در هر هکتار مصرف آب هندوانه است. البته مصرف آبیاری هندوانه از کاشت گندم کمتر است و هندوانه در جاهایی کاشته می‌شود که چیز دیگری نمی‌توان کاشت. همچنین برای کشاورز ۹ کیلو به ازای هر مترمکعب آب آبیاری برای هندوانه یعنی ۱۸ تا ۲۷ هزارتومان درآمد دارد و کشاورز تشویق می‌شود به سمت تولید هندوانه بروند.»

برای احیای قنوات کمبود بودجه داریم

وی درباره محدودیت این معاونت برای احیای قنوات گفت: «تخصیص اعتبار برای احیای قنوات به صورت اوراق سه ساله بوده که عملیات آبی و خاکی را کاهش می‌دهند اما امسال علاوه بر اعتباری که از منابع عمومی داریم از محل محرومیت‌زدایی ردیفی در نظر گرفته شده تا جدی‌تر به موضوع احیای قنوات پرداخته شود.»

عباسی عنوان کرد:‌ «اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات و طرح‌های آبخیزداری است که به دستور وزیر به هرکدام ۵۰ درصد می‌رسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار