مدیر جهاد کشاورزی میاندورود:

۲۵ هزار تن از محصولات باغی میاندورد صادر می‌شود

میاندورود (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی میاندورود بیان کرد با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، می‌توان در آینده نزدیک شاهد صادرات ۲۵ هزار تن محصولات کشاورزی این شهرستان بود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ هزار تن از محصولات باغی میاندورد صادر می‌شود

سید اسماعیل علوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود اظهار کرد: 10 هزار باغ مرکبات و سیاه ریشه دارای تولیدات صادرات محور هستند، بر این اساس برنامه صادرات باید توسط مسئولین ذی ربط یعنی اتاق بازرگانی و عوامل سیاسی ریل گذاری شود که در این صورت تولیدات بخش باغی شهرستان قابلیت صادرات دارد.
همچنین پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک، ۲۵ هزار تن از محصولات باغی صادر شوند.

وی افزود: توسعه کشاورزی و حمایت از کشاورزان جز با پرداخت تسهیلات بانکی، توسعه مکانیزاسیون، آموزش روستائیان و بهره برداران محقق نمی شود، در این راستا جهاد کشاورزی ۸۵ درصد وام بلاعوض جهت توسعه آبیاری تحت فشار، اعتباردولتی توسط جهاد کشاورزی برای زیر ساخت کشاورزی شامل شن ریزی جاده های بین مزارع، لایروبی آببندان، احداث کانال‌های بتنی به کشاورزان پرداخت کرده است.

علوی در رابطه با الحاق بافت روستایی بیان کرد: الحاق به بافت تابع شرایط خاصی است. بر اساس دستورالعمل های موجود، الحاق به بافت معمولا از طریق دهیاری و بخشداری صورت می گیرد و یکی از مجوزهای اصلی‌آن، صدور مجوز تغییر کاربری است که توسط کمیسیون تبصره یک ماده یک صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود در رابطه با سوخت کشاورزان افزود: سوخت بخش کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت که هم برای شخم و شیار، هم برای برداشت مزارع با ارائه معرفی نامه دهیاری صورت می‌گیرد و به ادوات دارای پلاک تعلق می‌گیرد؛ فقط در بحث سوخت موتور پمپ ها، داشتن پروانه آب الزامی است.

وی در رابطه با پلاک تراکتورداران بیان کرد: صدور پلاک برای ادوات کشاورزی مجددا در حال پیگیری است و در سال گذشته تعدادی متقاصی پلاک بعد از بازدید تکمیل پرونده شد و مدارک آنها بعد از بازدید در مسیر قانونی افتاد، تعدادی سینی پلاک صادر شد و تعدادی هم در مرحله صدور سینی پلاک هستند.

اسماعیل علوی درباره تامین آب کشاورزان اظهار کرد: متولی تامین آب کشاورزی، امور منابع آب است. با توجه به اینکه ۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری شهرستان وابسته به آب سد شهید رجایی است و با توجه به کم بودن ذخیره آب امسال کار شخم و شیار حداقل ۲۰ روز زودتر شروع شد، ولی با توجه به گرمای بیش از حد این روزها مقداری از اراضی پایین دست با کمبود آب مواجه شدند که با پیگیری جهاد کشاورزی و دستور فرماندار مدت رهاسازی آب تهاجمی شد و کلیه اراضی مدنظر تا امروز آبگیری شده و لازم است این روند ادامه داشته باشد تا خسارتی به اراضی مذکور وارد نشود و با عنایت به اینکه برنامه زمان بندی توسط امور آب در حال پیگیری است، لازم است کشاورزانی که در ابتدای خطوط فاز ۴ قرار دارند هنگام زمان‌بندی تحمل داشته باشند که دریچه ها را که احیاناً میراب ها بسته اند، بدون دستور میراب ها نسبت به بازگشایی دریچه ها اقدام نکنند.

وی تصریح کرد: وقتی که دریچه باز باشد آب به اراضی پایین دست نمی‌رسد و باتوجه به اینکه اراضی این مناطق وابستگی کامل به آب سد و بارندگی هایی که این سال ها شاهدش هستیم، دارند و احتمال اینکه امسال هم ذخیره سد پایین بیاید زیاد است، تا به امروز ۶۹ میلیون مترمکعب در سد آب وجود دارد ۲۰ میلیون مترمکعب برای پایداری سد باید بماند، پس ۴۹ میلیون مترمکعب آب داریم. برای بحث شالیزاری اگر درصدی بارندگی نداشته باشیم، باید اراضی مدنظر تغییر الگوی کشت بدهند و به کشت های مشابه برگردند. مانند سویا ( کشت بهاره ) و کلزا که در واقع باید شالی را در آن منطقه حذف کرد یا اینکه کشاورزان آن منطقه باید نسب به خرید زمینی جهت احداث آب بندان اقدام کنند که اگر زمینی وجود داشته باشد بحث احداث آب بندان توسط اداره آب منطقه یا جهاد کشاورزی پیگیری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود به کشاورزان تصویه کرد که با میراب های منطقه همکاری و همراهی داشته باشند و با برنامه های زمان بندی حرکت کنند.

دانش آموز خبرنگار: امیرعلی عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار