چه میزان برق در مصرف خانگی صرفه‌جویی شد؟

تهران (پانا) - شرکت برق ایران خبر داد امروز صرفه‌جویی ۶۰۰ مگاواتی برق در بخش خانگی اتفاق افتاد که نشان‌دهنده همکاری مردم در زمینه مصرف برق است که البته به اندازه اقدامات انجام شده در بخش صنعت نیست.

کد مطلب: ۱۲۸۵۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
چه میزان برق در مصرف خانگی صرفه‌جویی شد؟

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصطفی رجبی مشهدی اعلام کرد: نیاز مصرف برق کشور امروز به حدود ۶۰ هزار مگاوات رسید که ۵۵ هزار مگاوات آن تولید و ۵ هزار مگاوات آن از طریق طرح های مدیریت مصرف تامین شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف داشته‌ایم که اگر قرار بود این ناترازی طبق روال سالانه یعنی ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رشد داشته باشد، امسال می‌بایست به حدود ۱۸ هزار مگاوات می‌رسید که با انجام اقدامات کاهشی مانند ساخت نیروگاه‌های جدید، تامین تجهیزات نیروگاهی و فعال‌شدن گروه‌های کاری بسیار در نیروگاه‌ها، این اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در راستای کاهش ناترازی، امسال اقدامات زیادی در بخش تولید و تعمیرات نیروگاه‌ها صورت گرفت. به‌عنوان‌مثال برای افزایش ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید برنامه‌ریزی کردیم که بخشی از آن مربوط به نیروگاه‌های در اختیار صنعت است.

رجبی مشهدی گفت: بعد از دوران اوج مصرف در سال ۱۴۰۰، توافق‌نامه‌ای با بخش صنعت امضا کردیم که طبق آن صنایع خود را مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید کردند که یکی از این واحدها با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات تیرماه در مدار تولید قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین بخش عمده‌ای از این ۶ هزار مگاوات نیز به‌زودی وارد مدار تولید خواهند شد. به‌طورکلی در مقایسه با سال گذشته ۳ تا ۴ هزار مگاوات قدرت عملی نیروگاه‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: امسال همچنین تعمیر نیروگاه‌های موجود زودتر از سال گذشته انجام شد و ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های موجود نیز ارتقا یافت. تمامی این موارد برای کمک به کاهش ناترازی تولید و مصرف برق و تامین برق پایدار همه مشترکان انجام گرفت.

سخنگوی صنعت برق گفت: تغییر ساعت کاری ادارات در تهران از شنبه ۲۱ خرداد اجرا می‌شود که جا دارد از هیئت وزیران برای اجرایی‌شدن این طرح سپاسگزاری کنم چرا که این اقدام خود هزار تا هزار و ۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق را به دنبال دارد که برابر با مصرف ۲ تا ۳ استان کوچک است.

رجبی مشهدی گفت: بنابراین اجرای این طرح در کاهش ناترازی تولید و مصرف برق بسیار تاثیرگذار است. در پی اجرای این طرح از ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواسته شده که در ساعات اداری نیز در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد و پس از ساعت اداری نیز ۶۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

وی در خصوص قطعی برق ادارات پرمصرف گفت: امسال با نصب کنتورهای هوشمند برق دستگاه‌های اجرایی با حساسیت بیشتری در هر لحظه پایش می‌شود. دیروز و امروز مجبور شدیم برق چند دستگاه اجرایی را به علت پرمصرف بودن قطع کنیم البته این موضوع قبل از اجرا به آنها اطلاع داده شد.

رجبی مشهدی به صنایع اطمینان داد که امسال میزان محدودیت‌ها برای این بخش بسیار کمتر از سال گذشته خواهد بود هرچند تا این لحظه مصرف برق صنایع ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش برق‌رسانی به صنایع طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که وقفه‌ای در تولید و فعالیت‌های این بخش رخ ندهد.

سخنگوی صنعت برق افزود: مهم‌ترین کاری که صنایع می‌توانند برای کاهش محدودیت‌های خود انجام دهند احداث نیروگاه است. وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها نیز دراین‌خصوص همکاری لازم را خواهد داشت. حتی وزارت نیرو امکان خرید برق مازاد این نیروگاه‌ها را نیز فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار