مرتضی شایگان محمدی:

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، عامل نشاط اجتماعی و تقویت روحیه جوانمردی در دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان شهدای هسته‌ای منطقه ۱۴ ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را عامل نشاط اجتماعی و تقویت جسم و روح دانست و به نقش مهم این ورزش در ارتقای روحیه جوانمردی در دانش‌آموزان تأکید کرد. 

کد مطلب: ۱۲۸۰۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، عامل نشاط اجتماعی و تقویت روحیه جوانمردی در دانش‌آموزان است

مرتضی شایگان محمدی؛ دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان شهدای هسته منطقه ۱۴ ضمن تأکید بر شناسایی دانش آموزان مستعد در رشته ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای در مدارس در گفت‌وگو با پانا گفت: «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، به عنوان میراث معنوی ایرانیان شناخته می‌شود که قدمت باستانی داشته و در تفکرات و عقاید تک تک مردم ایران جا خوش کرده است و بدون شک، پهلوانان در ورزش جسم و ورزش روح خبره هستند. ورزشکار و قهرمان بودن، به معنای پهلوانی نیست. بلکه پهلوانی به معنای اراده و عزم است. یک پهلوان، علاوه بر تربیت جسم، روح خود را هم پرورش می‌دهد. بااین‌حال همان قدر که تربیت روح حائز اهمیت است، تربیت جسم دانش‌آموزان هم اهمیت دارد و ورزش قهرمانی باید بسیار مورد توجه مدارس قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان با اجرای حرکات زیبای ورزشکاران زورخانه‌ای و آشنایی آنان با محیط معنوی و شاد ورزش زورخانه‌ای، شور و شعف بی‌نظیری را دریافت می‌‌کنند، اذعان کرد: «یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به نشاط اجتماعی و روح و جسم دانش‌آموزان کمک کند، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای است که با حرکات منحصر به فرد ورزشکاران، در گود و آواز‌خوانی مرشد با شعرهای بسیار زیبای حماسی و تاریخی و مذهبی، شور و شوق خاصی به دانش‌آموزان تزریق می شود.»

دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان شهدای هسته‌ای منطقه ۱۴، ورزش زورخانه‌ای را یک ورزش ملی و آیینی کشور دانست و اظهار کرد: «این ورزش با گوشت و خون هر ایرانی عجین شده و تجلی ارزش ها و فرهنگ‌های ملی و آیینی ما است. ورزش زورخانه‌ای، هم بر جسم و هم بر روح انسان کار می‌کند و این مهم‌ترین وجه تمایز این رشته با سایر رشته‌های ورزشی در جهان است.»

شایگان محمدی درباره اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با ورزش زورخانه‌ای گفت: «دانش آموزانی که علاقه‌مند به این ورزش سنتی و مذهبی هستند، با توجه به عدم محدودیت سنی در این ورزش می‌توانند با حضور در زورخانه ها و فراگیری آن، تبلیغ‌کننده این ورزش در مدارس بوده و با هماهنگی مدیران و دبیر ورزش اقدام به تشکیل تیم باستانی کنند.»

وی در مورد جایگاه ورزش باستانی گفت: «باید بگویم با وجود غنی بودن این ورزش، متأسفانه در جامعه مهجور مانده، در حالی که اکثر نوجوانان ما تمام فوتبالیست‌های داخلی و خارجی را می شناسند. ولی شناختی از این ورزش صد در صد ایرانی ندارند و این به خاطر آن است که شبکه‌های مختلف سیما در شبانه‌روز، ساعت‌های متوالی مشغول پخش فوتبال است. ولی آن طور که باید، به این ورزش اصیل ایرانی اهمیت نمی‌دهد.»

شایگان محمدی در ادامه از مشکلات ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: «از مهم‌ترین مشکلات ورزش باستانی که تمامی رشته‌های ورزشی نیز تقریبا با آن رو به رو هستند، بحث مالی و گران شدن وسایل زورخانه‌ای مانند ضرب، میل، کباده، تخته شنو هستند که وسایل مصرفی به شمار می‌روند.»

دبیر تربیت‌بدنی در آخر فقط یک جنبه از فعالیت‌های زورخانه را مربوط به حرکت‌های ورزشی دانست و گفت: «تنها یک بخش از فعالیت‌های زورخانه‌ای مربوط به حرکت‌های ورزشی است، دیگر بخش‌های این ورزش، تمرین ارزش‌های اخلاقی مورد تأکید در اسلام و آموزش آن به نسل جوان به ویژه دانش‌آموزان است. این ورزش به منظور کمک به مستمندان، احترام به بزرگ‌ترها، گذشت، جوانمردی و تواضع که از جمله آداب و خصلت ورزشکاران است برای آموزش به نسل جوان به ویژه دانش‌آموزان توصیه می‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار