معلم برگزیده استانی جلوه‌های ویژه معلمی در کرمان:

معلم باید به شغل خود عشق بورزد

کرمان (پانا) - آموزگار پایه دوم دبستان کرامت کرمان که برگزیده استانی جلوه‌های ویژه معلمی نیز است، عنوان کرد معلم باید به شغل شریف خود علاقه داشته باشد و به آن عشق بورزد و قبل از هر کاری به تزکیه نفس خود بپردازد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم باید به شغل خود عشق بورزد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، متن گفت و گو به طاهره کشاورزی شرح زیر است.

لطفا کار معلمی را در یک جمله تعریف کنید.

معلمی یعنی عشق، ایثار، از خود گذشتگی، هنرمند در تدریس و سازنده در همه امور دانش آموزان.

چه عواملی باعث شده کار معلمی را عاشقانه دنبال کنید؟

من عاشق معلمی و دانش آموزانم هستم، شغل معلمی موهبتی الهی است که به من داده شده است که با تمام وجود و علاقه کار کردن با فرشته های پاک و معصوم سرزمینم را دوست دارم همه دانش آموزان فرزندان من هستند و به آنها مادرانه عشق می ورزم و تلاش می کنم تا قدمی موثر در شکل دهی آینده و عاقبت بخیری و تعلیم و تربیت صحیح فرزندانم داشته باشم.

یک معلم سرآمد و تاثیرگذار چه ویژگی هایی دارد؟

معلم باید به شغل شریف خود علاقه داشته باشد و به آن عشق بورزد. قبل از هر کاری به تزکیه نفس خود بپردازد و در انجام همه امور و کارها به رضایت خداوند و حاضر و ناظر بودن خدا بر اعمالش بیندیشد. معلم باید ارتباط خوب و موثری با دانش آموزان و اولیا و کارکنان مدرسه داشته باشد. معلم باید خلاق، توانمند و سخنوری خوب باشد و از هوش و زکاوت خوبی هم برخوردار باشد، دارای سلامت جسمی و روحی و ظاهری آراسته باشد و دلسوز و مهربان نسبت به دانش آموزان و دوست و شفیق و مورد اعتماد دانش آموزانش و صبور و بردبار باشد.

برای کیفیت بخشی بیشتر به جریان یاددهی -یادگیری په پیشنهادهایی دارید؟

دوره های آموزشی با عنوان تربیت مدرس تولید محتوا و روش های نوین آموزشی در زیست بوم جدید دنیای با کرونا، تربیت و تعلیم معلمان به صورت کارگاهی و برگزاری دوره های آموزشی روش های تدریس نوین برای همکاران به صورت حضوری و بروز کردن سطح علمی همکاران فرهنگی، آشنایی با فناوری های نوین و استفاده از آنها در تدریس و آموزش. ما همیشه شعار می دهیم همکاران روش تدریس سنتی را کنار بگذارند اما به آنها یاد داده نشده چگونه مهارت محور باشند و در کلاسی خلاق و فعال و پرجنب و جوش برای دانش آموزان تدریس کنند. کلاس های ضمن خدمت مجازی هم معمولا برای همکاران چیزی جز مطالب حفظی ندارد و چندان تاثیری بر کارامدی و توانمندسازی شان ندارد. فراهم کردن امکانات آموزشی بهتر و وسایل آزمایشگاهی با کیفیت تر و جدید در مدارس، به کار گیری مدیران و معاونان فعال و توانمند در مدارس، نظارت هر چه بیشتر بر روند تعلیم و آموزش کیفی و کمی در مدارس، نظارت از طرف مسولان و گروه های آموزشی با پیگیری خیلی بیشتر از آنچه الان مشاهده می کنیم از عواملی هستند که می توانند به کیفیت بخشی به فرایند یاددهی-یادگیری کمک کنند.

برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین چه راهکارهایی ارائه می کنید؟

برای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین باید دانش آموزانی خلاق، پرسشگر و متفکر که آزادانه و آگاهانه و عاقلانه تصمیم می گیرند را تربیت کنیم. باید مدارس ما به گونه ای باشد که فضای شادابی برای دانش آموزان باشد و علاوه بر تعلیم و آموزش به تذهیب و سایر علاقه مندی ها و تربیت عبادی، اخلاقی، هنری، زیباشناسی، اقتصادی، حرفه ای، اجتماعی، سیاسی، زیستی و بدنی هم توجه شود .

به نظر شما آموزش در زیست بوم کرونا با چه مشکلات و چالش هایی همراه است؟

کرونا در چند ماه گذشته با تغیرات شگرف در رفتار، اخلاق، اقتصاد و از همه مهم تر بر آموزش و تعلیم و تربیت، تهدیدات و آثار مخربی بر جامعه بشری وارد کرد. آموزش در تلویزیون و پیام رسان شاد نتوانست نیازهای آموزشی دانش آموزان را در همه دوره های تحصیلی مرتفع کند و با مشکلات بسیاری همراه بود .ناتوانی در تعامل میان معلم و دانش آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی، کمبود وقت برای تدریس و هماهنگ نبودن مباحث آموزشی با میزان پیشرفت درسی دانش آموزان، وابستگی دانش آموزان به اولیای خود در درس خواندن، جدی نگرفتن امر آموزش و یادگیری توسط دانش آموزان و کم کاری و بی توجهی و نا اگاهی جمعی از همکاران به امر تدریس در فضای مجازی، عدم داشتن مهارت و شایستگی های تخصصی در چنین شرایطی و عدم توانایی در محتواسازی استاندارد و مناسب و نداشتن گوشی مناسب (یا اگر دانش آموزان گوشی خوب داشتند وسیله بازی و گذراندن اوقات طلایی زندگی آنها به بطالت)، از مشکلات آموزش مجازی بود. اکنون افت تحصیلی در خیلی از مدارسی که بازدید می رویم مشاهده می شود، دانش آموزان کلاس دومی که اکنون در پایان سال تحصیلی دوم هستند هنوز حروف الفبا و مسایل ریاضی پایه ریاضی را نیاموخته اند و همکارانی که درس ریاضی را به صورت صوتی تدریس می کردند همه و همه امر آموزش را تحت تاثیر می گذاشت. کم تحرکی، افسردگی و عدم آشنایی با مهارت های اجتماعی و تعامل گروهی از دیگر آسیب های ناشی از جهان کرونا برای دانش آموزان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار