تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 1401 چه تبعاتی دارد؟

تهران (پانا) - یک ماه از سال جدید می‌گذرد اما هنوز تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ اعلام نشده است درحالی که این تعرفه‌ها باید تاکنون تصویب و اعلام می‌شد اما همچنان اختلاف نظر متولیان نظام سلامت در میزان تعرفه‌های درمانی باعث شده تا بیماران سردرگم باشند.

کد مطلب: ۱۲۷۲۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 1401 چه تبعاتی دارد؟

علی‌رغم اینکه هنوز رقم تعرفه‌های خدمات درمانی به طور رسمی اعلام نشده است اما برخی پزشکان بدون اینکه منتظر اعلام تعرفه‌های جدید بمانند، نرخ جدید ویزیت را در مطب‌های خود اعمال کرده‌اند زیرا معتقدند افزایش هزینه‌های عمومی مثل افزایش دستمزد، نرخ خدمات برق و آب و گاز و سایر هزینه‌ها نیز شامل آنها می‌شود و نمی‌توانند تا زمان اعلام تعرفه‌ها معطل بمانند. این در حالی است که در این فرایند، بیماران و مراجعان به مطب‌ها متضرر می‌شوند زیرا نرخ ویزیت پزشکان بنا به مناطق جغرافیایی در شهر متفاوت است.

تصمیم‌گیری برای تعیین تعرفه‌های خدمات درمانی در شورای عالی بیمه سلامت صورت می‌گیرد و در نهایت هیأت وزیران تعرفه پیشنهادی سال جدید را تصویب و اعلام می‌کند. در آخرین جلسه سال گذشته شورای عالی بیمه، افزایش 28.5 درصدی تعرفه ویزیت‌ پزشکان تصویب و پیشنهاد آن جهت بررسی به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شد تا لیست تعرفه مذکور به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، سازمان نظام پزشکی، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه ‌و بودجه کشور و تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور تعیین و در تصویب‌نامه مصوب هیات وزیران در زمینه تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در سال 1401 ابلاغ شود.

در عین حال سازمان نظام پزشکی نیز در سال گذشته، پیشنهاد افزایش تعرفه پزشکی به میزان 60 درصد را داده بود اما این مساله که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو در نهایت عملی نشد. گرچه شورای عالی بیمه پس از برگزاری جلسات متعدد، عدد 28.5 درصد را به‌ عنوان پایه افزایش تعرفه‌های خدمات سلامت در سال 1401 به تصویب رساند اما در ادامه شورای عالی نظام پزشکی و همچنین برخی انجمن‌های صنفی پزشکی، ضمن رد این پیشنهاد، افزایش بیشتری را خواستار شدند. البته تعرفه‌های سال جدید باید پیش از آغاز سال تعیین و اعلام می‌شد اما چندسالی است به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود دارد شاهد این اتفاق نیستیم و تأخیر در تعرفه‌های درمانی موجب بروز مشکلاتی شده است که عمدتا در این مسیر بیماران متضرر می‌شوند.

تبعات تاخیر در اعلام تعرفه‌ها

منصور جعفری نمین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور، با عنوان این مطلب که از ابتدای سال جدید قیمت‌ها و دستمزدها افزایش یافته اما بلاتکلیف ماندن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی باعت سردرگمی و به تبع آن زمینه ساز برخی از تخلفات می‌شود، گفت: «ضروری است دولت با نگاه واقع بینانه به شرایط موجود هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و اعلام تعرفه‌های پزشکی اقدام کند.»

او با گلایه از تأخیر شورای عالی بیمه و دولت در اعلام تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی، گفت: «تعرفه‌های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی مورد توجه واقع نشده و مشخص نیست ضرر و زیان وارده در این خصوص را چه ارگان یا نهادی باید جبران نماید. ادامه این روند و بی توجهی دولت به معیشت و تعرفه‌های جامعه پزشکی موجب تعطیلی و ورشکستگی مراکز درمانی و مطب‌ها و نیز افزایش درخواست مهاجرت جامعه پزشکی خواهد شد.»

نظر وزیر بهداشت درباره تعرفه‌های پیشنهادی نظام‌پزشکی

امسال نیز سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را پیش از سال جدید داد. پیشنهادی که بنا به گفته مسئولان این سازمان پس از بررسی‌های کارشناسی تهیه شده است و آنها معتقدند تعرفه خدمات درمانی باید واقعی شوند. البته در روزهای اخیر نیز خبرهایی از تصویب پیشنهاد سازمان نظام پزشکی مبنی بر افزایش 60 درصدی تعرفه‌های پزشکی در رسانه‌ها مطرح شد که سریعا نیز تکذیب شد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در روزهای گذشته طی دیدار جمعی از نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: «تعرفه‌های پزشکی را شورای عالی بیمه سلامت تعیین می‌کند که این کار در دی‌ماه سال گذشته انجام و مصوبه آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود و پس از آن در هیات دولت مصوب و ابلاغ می‌شود. در جلسه اخیر نیز در هیات دولت پیگیر تصویب آن بودم که رئیس‌جمهور نیز بر تسریع در تصویب تعرفه‌ها تاکید کرد و به احتمال زیاد، هفته آینده در دولت مطرح می‌شود.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «سازمان نظام پزشکی یکی از اعضای شورای عالی بیمه سلامت است و تعرفه پیشنهادی این شورا را در دی ماه امضا و تایید کرده است. تعرفه‌های پزشکی جدید پیشنهادی و منتشرشده اخیر از سوی سازمان نظام پزشکی، مورد تایید وزارت بهداشت نیست.»

بیمه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند

پیشتر نیز یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی سال 1401 نسبت به افزایش 60 درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده واکنش نشان داده و به پانا گفته بود:‌ «تعرفه‌های پزشکی باید نسبت به تورم افزایش یابد اما با توجه به افزایش قیمت کالاها افزایش تعرفه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. سازمان نظام پزشکی هم براساس تحلیل‌های صورت گرفته خواستار افزایش تعرفه‌ها براساس تورم شده است. منتهی برای این‌که فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، باید فرانشیز بیمه‌ها کاهش پیدا کند تا بار اضافی افزایش تعرفه‌ها بر روی مردم نباشد و افزایش هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه‌گر بپردازند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی با حساسیت بیشتری عمل کرد تا اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمتر آسیب ببینند، گفت: «برای افزایش تعرفه‌های پزشکی کارگروه تخصصی در سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت تشکیل و کمیسیون بهداشت نیز بر موضوع نظارت دارد. در شرایطی که مردم در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند اگر قرار باشد تعرفه‌های خدمات درمانی افزایش یابد، مردم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی قطعا افزایش تعرفه‌های پزشکی قابل قبول نیست و بیمه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند.»

با این حال افزایش 28.5 تعرفه پزشکی از سوی شورای عالی بیمه تعیین شده است رقمی که مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره آن گفته است: «بر اساس سیاست‌های کلی سلامت، تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت باید مبتنی‌ بر شواهد و براساس ارزش افزوده باشد کما اینکه در قانون بیمه همگانی، بر تدوین تعرفه‌ها براساس قیمت واقعی تاکید شده است. لحاظ کردن سطح درآمد عموم شهروندان، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و عدالت اجتماعی از جمله مولفه‌های مهمی است که در تصمیم‌گیری تعرفه خدمات تاثیرگذار است.»

او با تاکید دوباره بر اینکه سازمان بیمه سلامت با مصوبه شورای عالی بیمه و با رشد 28.5 درصدی تعرفه‌ها در سال 1401 موافق است، خاطرنشان کرد: «اگرچه با همین درصد رشد هم در تامین منابع مشکلاتی وجود دارد، اما برای تداوم خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و جلوگیری از شکل‌گیری پرداخت‌های غیر رسمی در هزینه‌های سلامت، از این سیاست تعرفه‌ای حمایت می‌کنیم و آن را رشد منصفانه‌ای می‌دانیم.»

با وجود انتشار اخباری در زمینه تعرفه رسمی ویزیت پزشکان با در نظر داشتن رویکرد افزایشی نظام پزشکی و رویکرد کاهشی بیمه سلامت باید منتظر بود جلسه هیات دولت درباره افزایش تعرفه پزشکی تشکیل و نرخ نهایی آن تعیین و اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار