استاندار فارس:

کم‌آبی، مهمترین بحران فارس است

۹۲ درصد آب استان صرف کشاورزی می‌شود

شیراز(پانا) - استاندار فارس، کم‌آبی را به عنوان مهمترین بحران این استان برشمرد و با تاکید بر اینکه 92 درصد آب استان صرف مصارف کشاورزی می‌شود، گفت با کم‌آبی و کم بارشی سال قبل این بحران تشدید شد و بسیاری از شهرها و روستاهای استان را به لحاظ فعالیت‌های شغلی که اساسا کشاورزی بوده است با مشکل مواجه کرده است.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
کم‌آبی، مهمترین بحران فارس است

محمدهادی ایمانیه، در جمع خبرنگاران، با ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه استانداری در راستای توسعه استان، گفت: برنامه‌ریزی برای انجام یکسری اقدامات ریشه‌ای به منظور صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف آب از جمله تشکیل قرارگاه عملیاتی آب با حضور سازمان‌ها و دستگاه‌هایی از جمله آبفای روستایی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و صمت در استان را انجام داده‌ایم.

ایمانیه گفت: با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که مقرر شده است 4 هزار هکتار گلخانه در این استان ایجاد کنند که با توجه به ظرفیت کنونی و سطح 700 هکتاری گلخانه در استان این رقم 6 برابر مساحت گلخانه‌های فعلی استان خواهد بود.

وی افزود: کاهش بارش ها سبب شد که امسال امکان رهاسازی آب سد درودزن برای اراضی کشاورزی پایین دست در سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه فراهم نشود و برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به کشاورزان این مناطق با موافقت بیمه و جهاد کشاورزی بنا شد کشاورزانی که در مقابل خشکسالی خود را بیمه نکرده بودند بیمه شوند تا بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی از محل بیمه جبران شود و توجه ویژه‌ای نیز به اشتغال‌های خرد در این سه شهرستان به ویژه شهرستان خرامه داشته باشیم.

استاندار فارس در ادامه در پاسخ به اینکه چه میزان از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان فارس که در مهرماه 1400 رخ داد، محقق شده است، گفت: در اواخر سال گذشته 130هزار و 500 میلیارد ریال از منابع مربوط به مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان جذب شد که 80 درصد این عدد به شکل نقدی تامین شده و فقط 20 درصد آن به صورت اوراق بوده است.

«مجموع مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان 114 مصوبه بوده است که زمان‌بندی اجرای این پروژه‌ها متفاوت است و برخی تا پایان سال 1401 و برخی نیز تا پایان سال 1403 باید به بهره‌برداری برسد».

استاندار فارس با بیان این مطالب افزود: برای اجرای این پروژه‌ها که طبق برنامه در حال اجرا است، 66 هزار میلیارد ریال اعتبار و 80 هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است.

ایمانیه افزود: علاوه بر این حدود 4 هزار میلیارد ریال نیز از سوی وزارت نفت برای اجرای تعدادی پروژه ورزشی، بهداشتی و راه‌سازی تخصیص یافته است.

وی، آزادراه شیراز - اصفهان را یکی از پروژه‌های مهم و اثرگذار ملی دانست و گفت: برای تکمیل قطعات یک تا 6 این پروژه، 2 هزار میلیارد تومان و برای اجرای قطعات 7 و 8 آن نیز 3 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

استاندار فارس ادامه داد: قطعات یک تا 6 این پروژه هم اینک فعال است و با توجه به درصد بالای پیشرفت آن پیش‌بینی می شود که در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد.

استاندار فارس اضافه کرد: یک نگرانی که وجود دارد این است که با زیربار افتتاح قطعات یک تا 6، ترافیک این آزادراه به محور شیراز - سپیدان و گلوگاه گویم که هم اینک نیز با ترافیک مواجه است منتقل شود و به همین دلیل بنا شده که با مشارکت راه و شهرسازی استان و شهرداری شیراز اقداماتی برای کاهش بار ترافیک از جمله تعریض ورودی گویم و ایجاد مسیرهای جدید انجام شود.

استاندار فارس، در خصوص تامین اعتبار راه آهن شیراز - بوشهر با اشاره به برگزاری جلساتی با معاون اول رئیس جمهوری و وزرای راه و شهرسازی و نفت گفت: در این جلسات مقرر شد که اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل تهاتر نفت تامین شود.

ایمانیه افزود: هم اینک یک پیمانکار از سمت بوشهر به سمت شیراز و یک پیمانکار نیز از سمت مرودشت به سمت بوشهر کار را آغاز کرده‌ند و ما نیز با جدیت پیگیر اجرای این پروژه در کنار پروژه آزادراه شیراز - بوشهر - عسلویه هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس توافقنامه‌ای که اخیرا با قرارگاه خاتم الانبیا امضا کردیم مقرر شد که این قرارگاه نیز به این دو پروژه یعنی آزادراه و راه آهن ورود کند.

استاندار فارس افزود: پروژه راه آهن شیراز - گلگهر نیز با وجود اینکه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما متوقف است و در حال رایزینی با صنعت فولاد نی‌ریز و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هستیم که با تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط این دو مجموعه، پروژه مجددا فعال شود.

استاندار فارس، با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات عمرانی فارس نسبت به سال گذشته گفت: در حالی که کل اعتبار عمرانی استان ۹ هزار میلیارد تومان است، هزینه اجرای پروژه‌ای مانند راه آهن شیراز - بوشهر، 30 هزار میلیارد تومان و یا پروژه آزادراه شیراز - بوشهر و عسلویه نیز همین میزان است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که باید تمرکز خود را به سمت اعتبارات فرا بودجه‌ای ببریم.

استاندار فارس گفت: در 6 ماه دوم سال گذشته 40 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس انجام شد.

ایمانیه افزود: در 6 ماه نخست پارسال 348 میلیون دلار کالا از گمرکات فارس صادر شد که این عدد در 6 ماه دوم به 531 میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که بخش قابل توجهی از صادرات استان فارس از طریق گمرک بندرعباس، گمرک بندر امام و گمرک بوشهر انجام می‌شود که آمار آن جزو صادرات استان فارس محسوب نمی‌شود و به دنبال رفع این مشکل هستیم تا محصولات و کالاهای تولیدی فارس که از دیگر گمرکات صادر می‌شود نیز به عنوان آمار صادراتی گمرک فارس ثبت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار