مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

بهمن 1400؛ همسرکشی در اهواز

تهران (پانا) - یک مرد جوان در اهواز در یازدهمین ماه سال 1400 سر بریده همسر 17 ساله خود را در مقایل چشم مردم چرخاند. این حادثه واکنش‌های زیادی در کشور به دنبال داشت.

کد مطلب: ۱۲۶۷۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
بهمن 1400؛ همسرکشی در اهواز

یازدهمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

ماجرای همسرکشی در اهواز

در بهمن ماه سالی که سپری شد، قتل زن 17 ساله اهوازی توسط شوهر خود بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت. این حادثه با واکنش اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم و همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری روبه‌رو شد و بار دیگر نشان داد که لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت باید هرچه سریعتر در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد. انتشار تصاویر این حادثه مورد انتقاد قرار گرفت و موجب شد تا پایگاه خبری رکنا نیز از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شود.

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور

در بهمن ماه سال 1400، پس از حدود دو ماه رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت.

واکسیناسیون گروه سنی زیر 12 سال

در یازدهمین ماه سالی که گذشت، واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال آغاز شد. در نوبت اول گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال واکسینه شدند. تمام افراد ۹ تا ۱۲ سال کشور توانستند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند. همچنین مرحله دوم واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال نیز در بهمن ماه آغاز شد.

راه‌اندازی فوری تخت‌های ICU ویژه کودکان

سویه اُمیکرون در بهمن ماه سال 1400 در کشور شدت گرفت و بنا به اعلام پزشکان، این سویه کودکان را بیشتر از سایر گروه‌های سنی، هدف قرار داد. با توجه به افزایش بستری‌های کودکان مبتلا به اُمیکرون، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران اعلام کرد که درباره کودکان هر سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران راه‌اندازی سریع، فوری و جهادی تخت‌های آی سی یوی کودکان در دستور کار قرار گرفت.

ساخت واکسن جدید برکت

شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصان این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه‌ واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا کرد. در بهمن 1400، کارخانه تولیدکننده واکسن کوو ایران برکت از تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون و کسب موفقیت آن در تست حیوانی خبر داد. نتایج اولیه مطالعات این واکسن به روز شده، نشان‌دهنده خنثی‌سازی ۱۰۰ درصدی سویه‌ اُمیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله از مطالعات به‌صورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر شد.

افزایش حقوق سربازان متاهل

شهریار حیدری، عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی از افزایش حقوق سربازان در بودجه سال 1401 و اصلاح قانون سربازی خبر داد و گفت: «حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل ۹۰ درصد و همچنین حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین خواهد شد که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می‌شود. بر این اساس حداقل حقوق سربازان در سال 1401 به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید و همچنین سربازان متاهل ۵ میلیون تومان دریافتی خواهند داشت.»

افزایش وام ازدواج

رقم وام ازدواج جوانان هر ساله در لایحه بودجه افزایش می‌یابد. در بودجه سال 1401 نیز رقم پیشنهادی مطرح شد و در بهمن ماه سالی که گذشت؛ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون برای اعطای وام ازدواج به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به زوجین خبر داد. زارع گفت: «براساس تبصره ۱۶ که مربوط به اشتغال‌های خرد و متوسط بود که براساس آن بانک مرکزی مکلف شد مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه جاری و سپرده‌های قرض الحسنه برای اشتغال هزینه کند. همچنین از این بخش برای وام ازدواج نیز باید هزینه کند که بر این اساس برای هر کدام از زوجین که تاریخ عقد آن‌ها از اول فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ هست مبلغ ۱۲۰ میلیون پرداخت کنند. همچنین بانک مرکزی مکلف شد برای زوجین که زیر ۲۳ سال سن دارند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج به آن‌ها اعطا کند.»

حریق در بازار بزرگ تهران

در بهمن ماه سالی که گذشت، بخشی از بازار حاجب‌الدوله در بازار بزرگ تهران دچار حریق شد و بر اثر این حریق بیش از 30 باب مغازه در آتش سوختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار