اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از ریزش مهیب کوه در جاده هراز تا حادثه در حرم رضوی

تهران (پانا) - حضوری شدن کلاس‌های درس مراکز دانشگاهی، ریزش مهیب کوه در جاده هراز، حادثه در حرم مطهر رضوی، انتشار تصاویر متهمان یک پرونده کثیرالشاکی و نام فوتبالیست مطرح در این پرونده و هشدار برای شیوع سرخک در کشور بخش‌هایی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از ریزش مهیب کوه در جاده هراز تا حادثه در حرم رضوی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۴۰ هزار و ۴۵۱ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. تاکنون ۶ میلیون ۹۰۰ هزار و ۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۵ هزار و ۹۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۴۱ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۷۴ دُز رسید.

حضوری شدن دانشگاه‌ها

در هفته‌ای که گذشت و پس از به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی، طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش در تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور به صورت صد درصد حضوری شد.

ریزش مهیب کوه در جاده هراز

انفجار مهیب و بعد هم ریزش کوه در جاده هراز طی هفته‌ای که گذشت با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد و مسئولان اظهارات متناقضی درباره این حادثه داشتند. عده‌ای آن را رانش کوه و زمین دانسته و برخی هم علت آن را فعالیت‌های مرتبط با معدن شن و ماسه عنوان کردند. مسئولان استان مازندران می‌گویند هیچ انفجاری در معدن شن و ماسه‌ رخ نداده و این واحد معدنی از 25 اسفندماه تعطیل بوده است. در مقابل برخی کارشناسان علت این حادثه را رانش کوه عنوان کرده‌اند. مهدی زارع، زمین‌شناس و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی علت این حادثه را ناشی از زمین‌لغزش محدوده دوآب عنوان کرد و گفت: محدوده دوآب در جاده هراز منطقه‌ای است که از قبل هم لغزشی بوده و به عنوان یک منطقه دارای لغزش معرفی می‌شود و طی دهه‌های گذشته نیز بارها این ناحیه دچار زمین لغزش‌های متعدد شده است. مشکل لغزش همواره به عنوان مشکل تردد در جاده هراز و جاده بلده مطرح بوده است به این دلیل که این ناحیه از نظر گسلش و وضعیت زمین‌شناسی منطقه‌ای بسیار فعال است. این زمین‌شناس با اشاره به فعالیت‌های معدن‌کاری در جاده هراز اظهار کرد: در دهه‌ها‌ی اخیر در این منطقه فعالیت‌های معدن کاری جریان داشته است. در ابتدای جاده بلده از گذشته معادن کوچکی وجود داشت که به حالت نیمه تعطیل درآمده بود اما از دهه 90 فعالیت وسیعی در معدن شن و ماسه در منطقه آغاز شد و همواره در این مسیر گرد و خاک وسیع ناشی از فعالیت معدن به صورت دائمی در طول سال مشاهده می‌شود. زمین لغزش جاده هراز با فعالیت معدن کاری تحریک شده است.

راننده هتاک به مادر کودک مبتلا به اوتیسم بازداشت شد

هفته‌ای که سپری شد، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی به بهانه پارک کردن یک خانم در محل پارک ویژه معلولان در حالی که فرزند اوتیسمی او نیز در ماشین همراهش بوده با وی برخورد نامناسبی کرده و علاوه بر توهین به این خانم به وسیله نقلیه او هم آسیب می‌‎رساند. در پی انتشار این فیلم علی صالحی، دادستان تهران بلافاصله دستور پیگیری فوری موضوع را صادر می‌کند. بر اساس آخرین خبر با پیگیری فوری قضایی صورت گرفته، راننده توهین‌کننده ساعتی پیش بازداشت و برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

حادثه در حرم مطهر رضوی

در هفته‌ای که سپری شد، حادثه‌ای تلخ در حرم مطهر رضوی اتفاق افتاد و یک فرد از اتباع کشورهای خارجی در اقدامی با سلاح سرد به 3 تن از طلاب حمله کرد. در پی این حادثه یکی از طلاب جان خود را از دست داد و 2 تن دیگر مجروح شدند. محمدحسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در پی این حادثه ضمن اعلام تشکیل جلسه ویژه بررسی مسائل مربوط به حادثه حرم رضوی، هشدار داد افراد و جریان‌ها از گمانه‌زنی درخصوص حادثه حرم مطهر رضوی خودداری کنند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به همیاری همه بخشهای ذی ربط در بررسی این حادثه خاطرنشان کرد: اقدامات مؤثر در این پرونده با محوریت دستگاه قضائی و به صورت ویژه در حال انجام است و تحقیقات قضائی، امنیتی، پلیسی و فنی به صورت توأمان پیش می‌رود.

آخرین وضعیت جسمانی «مهدی چمران»

مهدی چمران که از ابتدا فروردین ماه امسال به علت ابتلا به امیکرون در بیمارستان بستری بود در هفته‌ای که گذشت و با تشخیص پزشکان به بخش عمومی منتقل شد.

نام فوتبالیست سابق در میان متهمان کلاهبرداری

در هفته‌ای که گذشت به منظور ضرورت تسریع در دستگیری متهمین یک پرونده کثیرالشاکی با موضوع تشکیل شبکه چند نفری کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور تصاویر شش متهم پرونده با دستور قضائی جهت شناسایی و اعلام شکایت منتشر شد. بنابراین گزارش، به موجب پرونده مطروحه در شعبه دوم بازپرسی شهرستان رامهرمز ۶ نفر در یک پرونده متهم به تشکیل شبکه چند نفری کلاهبرداری با ۱۲۵۴ شاکی و اخلال در نظام اقتصادی کشور هستند و با توجه به ادله و مستندات موجود اتهام آن‌ها محرز و نظر به صدور ابلاغیه و همچنین صدور دستورات جلب و نیابت قضایی متواری بودن نامبردگان محرز شده است. در دستور قضائی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامهرمز آمده است از هموطنان درخواست می‌شود درصورت شناسایی یا داشتن اطلاعاتی از متهمان این پرونده به نام‌های مصطفی قلندری فرزند علی اصغر، آیناز قلندری فرزند مصطفی، آنا قلندری فرزند مصطفی، سولماز قلندری فرزند مصطفی، عادل کلاه کج فرزند محمدرضا و عبدالله کلاه کج فرزند محمدرضا به دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان رامهرمز و شعبه دوم بازپرسی دادسرای مذکور مراجعه کنند.

هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع سرخک

سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با هشدار نسبت به خطر افزایش بروز سرخک در کشور به دلیل شرایط این بیماری در کشور همسایه، از ساکنین کشور خواست که فارغ از ملیت اگر کودک زیر ۵ سال دارند و به دلیل کرونا واکسیناسیون‌ کودک‌شان را به تعویق انداختند حتما برای تکمیل برنامه واکسیناسیون کودک خود علیه سرخک اقدام کرده و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. وی با اشاره به اینکه سرخک یک بیماری ویروسی است، گفت: راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است و مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است؛ به نحوی که اگر فردی مبتلا به بیماری در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود ممکن است اگر فردی که ایمنی کافی ندارد، پنج دقیقه پس از او وارد اتاق شود باز هم به بیماری مبتلا شود. دوره نهفتگی بیماری حدود دو هفته است و پس از این مدت علائم بیماری با تب ظاهر شده و با بی‌حالی و بی‌اشتهایی ادامه می‌یابد. تب می‌تواند بیشتر شود تا جایی که به ۴۰ درجه هم برسد؛ بعد از یک دوره تبِ سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می‌شود که‌ مهم‌ترین آن دانه‌های قرمز رنگی است که بر روی صورت و گردن شروع می‌شود و به پایین بدن منتشر می‌شود. این دانه‌ها از بالا به پایین کم‌کم پاک می‌شوند. مدتی که این دانه‌ها بر روی بدن فرد است حدود پنج روز است. دو تا سه روز اول که دانه‌ها ظاهر می‌شود، تب هم هنوز ادامه دارد به همین دلیل علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند تب و بثورات قرمز رنگ سطح پوست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار