حسین صیدخانی: ما فیلمساز سفارشی نیستیم

حسن صیدخانی: جنگ یک درد مشترک است

تهران (پانا) - حسین صیدخانی می‌گوید او و برادرش فیلمساز سفارشی نیستند و هر چه داشته‌اند، در راه تولید «مستطیل قرمز» داده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
حسین صیدخانی: ما فیلمساز سفارشی نیستیم

بیست و سوم بهمن‌ماه سال 65 در تاریخ استان ایلام از یاد مردم اهل این منطقه نخواهد رفت، روزی که رژیم بعث عراق دست به یک جنایت جنگی که نمونه آن در دنیای ورزش کمتر دیده می‌شود، زد.
هواپیما عراقی در ظهر 23 بهمن ماه در حالی مسابقه دوستانه بین تیم‌های منتخب فوتبال چوار و منتخب جوانان ایلام برگزار می‌شد، زمین فوتبال را بمباران کرد و منجر به شهادت و مجروحیت ده‌ها فوتبالیست و تماشاگر شد.
بسیاری از مردم از این حادثه خبر ندارند چراکه حداقل در آثار هنری به این حادثه پرداخت نشده است اما به تازگی حسن و حسین صیدخانی برادران دوقلوی ایلامی با ساخت اولین فیلم سینمایی خود یعنی «مستطیل قرمز» پرده از این جنایت برداشته‌ و حادثه بمباران زمین فوتبال چوار را برای مخاطبان سینما به تصویر کشیده‌اند.
«مستطیل قرمز» که از چهارم اسفندماه روی پرده سینماهای منتخب سراسر کشور رفته است، روایتی واقعی از مردم جنگ‌زده و آواره‌ای است که اردوگاهی تشکیل داده‌اند و به سختی زندگی می‌کنند اما به هیچ قیمتی حاضر به ترک محل زندگی‌شان نیستند. مردم برای نشاط روحی مسابقه فوتبالی برگزار می‌کنند اما در دقیقه ۵۵ به ناگاه بازی متوقف می‌شود...!
فرهنگسرای تهران شب گذشته 14 اسفندماه میزبان کارگردانان «مستطیل قرمز» بود. پس از نمایش فیلم در این مکان نشست نقد و بررسی با حضور امیر اسماعیلی معاون منطقه 22، برادران صیدخانی، کورش جاهد منتقد و مهمانان برگزار شد.
حسن صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با اشاره به اینکه برای پرداختن به حادثه بمباران زمین فوتبال چوار در قالب یک فیلم سینمایی به دنبال آن بوده‌اند که اثر به دور از شعارزدگی بُنیه مستند و واقعی داشته باشد، گفت: پژوهش این اثر کار سختی بود و نزدیک به 6 ماه طول کشید. از سوی دیگر همه اتفاقاتی که در فیلم مشاهده می‌کنید در یکسال رخ نداده، اما در فاصله زمانی سال‌های 60 تا 65 اتفاق افتاده و فیلمنامه بر این اساس نوشته شده است.
وی با اشاره به فیلمبرداری این اثر در استان ایلام گفت: زمین فوتبال چوار بازسازی شده و ما در مجاورت آن لوکیشن را ایجاد کردیم و فیلم را جلوی دوربین بردیم.
یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با بیان اینکه جنگ واقعه‌ای بسیار تلخ است، تصریح کرد: شاید بتوان گفت جنگ یک درد مشترک میان ملت‌هایی‌ست که تاکنون آن را تجربه کرده‌اند. متاسفانه هنوز در ایلام آثار و تبعات جنگ دیده می‌شود.
حسین صیدخانی دیگر کارگردان «مستطیل قرمز» با بیان اینکه این روزها در جنگ اوکراین و روسیه شاهد این هستیم که عده‌ای از مردم اوکراین کشورشان را ترک می‌کنند، مطرح کرد: شاید بتوان گفت مردم ایران تنها مردمانی بودند که در زمان دفاع مقدس کشور خود را ترک نکردند، استقامت کردند و ذره‌ای از خاک کشور را به دشمن ندادند.
وی در ادامه با بیان اینکه حمایتی در سینمای دفاع مقدس وجود ندارد، گفت: برای سینمای جنگ نسبت به فیلم‌های آپارتمانی با حضور بازیگران چهره آنچنانی فروش در گیشه قابل تصور نیست و فیلمسازان در این شرایط کمتر انگیزه پیدا می‌کنند به سراغ ساخت آثار دفاع مقدسی بروند.
یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با بیان اینکه متاسفانه برخی از فیلمسازان فیلم‌هایی را تولید می‌کنند که نسبت به سوژه‌های آن شناختی ندارند، تصریح کرد: ما به فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار پرداختیم چراکه با سوژه آن زندگی کرده‌ایم و آشنایی کامل داریم اما برخی فیلمسازان بدون شناخت سوژه‌ها دست به خلق آثار می‌زنند و به گونه‌ای کار تولید می‌کنند انگار به تمام موضوعات اشراف دارند.
صیدخانی خاطرنشان کرد: لازم است روی این مساله تاکید کنم که ما فیلمسازی سفارشی نیستیم و هر چه داشته‌ایم، در راه تولید «مستطیل قرمز» داده‌ایم. همچنین لازم می‌دانم بگویم در این مسیر بزرگترین تجربه برای ما آن زمان رقم خورد که با مردم فیلم را تماشا کردیم و واکنش‌های مختلف از آن‌ها گرفتیم.
کورش جاهد منتقد با اشاره به اینکه سازندگان فیلم «مستطیل قرمز» برای تولید این اثر از جان مایه گذاشته‌اند، گفت: مخاطبان زمانی که فیلمی را در سینما تماشا می‌کنند، ناخودآگاه به فضای امروز ربط می‌دهند. پایان این فیلم هم که با گزارش عادل فردوسی‌پور رقم می‌خورد به این مساله اشاره دارد که می‌توان به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، فکر کرد و تبعات آن همچنان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت این فیلم‌ها تنها تاریخ‌نگاری و یا وقایع‌نگاری نیست بلکه بحث‌هایی درباره امروز دارد که مهم است.
کسب مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی ficts ایتالیا، برگزیده جشنواره بین‌المللی مقاومت و کسب دیپلم افتخار و لوح زرین از جشنواره ملی فانوس از جمله افتخارات این فیلم سینمایی است.
اندیشه فولادوند، مهدی اسدی، علی اوسیوند، محمود مقامی، جمشید جهان‌زاده، شهربانو موسوی، با حضور شارل کوان فرانسوی با معرفی حسن مظلومی و عاطفه مرشدی و بازیگران نوجوان هستی صادقیان و داریا اصلانی از جمله نقش‌آفرینان «مستطیل قرمز» هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار