یک دبیر عکاسی در گفت و گو با پانا:

آموزش مجازی، تدریس درس عکاسی را برای دانش‌آموزان به چالش کشید

رودهن (پانا) - دبیر درس عکاسی، روتوش و ترمیم عکس هنرستان چمران رودهن، تدریس این درس را با شرایطی که دوسال است بر آموزش و پرورش به صورت آموزش‌های غیرحضوری حاکم است، در مواجهه با چالشی بزرگ معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی، تدریس درس  عکاسی را برای دانش‌آموزان به چالش کشید

محمد امین دباغیان دبیر درس روتوش و ترمیم عکس دبیرستان فنی حرفه‌ای شهید چمران رودهن در گفت و گو با پانا گفت: «کرونا دو سال است که فرایند تدریس و آموزش را درگیر و با مشکل مواجه کرده است. درسی فنی، همانند عکاسی یکی از همان دروسی است که لازم است به صورت عملی برگزار شود، اما از زمان شیوع ویروس کرونا، تدریس و آموزش این درس به چالش اساسی کشیده شده است. همزمان با آغاز کلاس‌های مجازی، اقدام‌ به تهیه تقریبی ۲۰۰ کلیپ‌ و فیلم‌ آموزشی که زمان متوسط آن بین ۵ الی ۱۰ دقیقه بود، شد و در اختیار دانش آموزان و هنرجویان قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «پس از ارسال کلیپ‌های هر درس از مبحث روتوش و ترمیم عکس، فرصت تمرین و تجزیه و تحلیل روند‌ کاری و آموزشی به دانش‌آموزان داده می‌شد و نهایت زمانی هم در نظر گرفته می‌شد تا پس از تمرین مبحث مورد نظر فعالیت‌هایی که شخصی انجام داده‌اند را عرضه کنند، تا فرایند آموزش و یاد‌گیری مورد بررسی، نقاط قوت و ضعف مشخص شود.

سازگاری و منطبق شدن با شرایط می‌توانست زمینه‌‌ها، بستر‌ها و خلاقیت‌های جدیدی را برای آموزش پیش رویمان قرار دهد. باید این چالش تبدیل به فرصت می‌شد تا موانع سر راه تدریس و یادگیری هموار‌تر شود

وی همچنین توضیح داد: «قطعا هیچ نوع آموزشی مثل آموزش حضوری برای درس عکاسی متناسب نیست، اما وقتی با چالش مجازی روبه‌رو شدیم، سازگاری و منطبق شدن با شرایط می‌توانست زمینه‌‌ها، بستر‌ها و خلاقیت‌های جدیدی را برای آموزش پیش رویمان قرار دهد. باید این چالش تبدیل به فرصت می‌شد تا موانع سر راه تدریس و یادگیری هموار‌تر شود.»

این دبیر در تکمیل گفته‌هایش مطرح کرد: «از جمله فواید آموزش در بستر فضای مجازی این است که دانش آموزان به دفعات و طبق نیاز خود می‌توانند، کلیپ و فیلم تدریس را مشاهده کنند، ولی این امکان در آموزش حضوری فراهم نیست. همین یک مزیت به تنهایی فرصتی بود که بشود محتواهای آموزشی بیشتری را از زوایای مختلف در اختیار دانش‌آموز قرار داد به عبارتی کیفیت و کمیت موارد ارائه شده آموزشی به راحتی قابل افزایش و ارتقا است، تا زمینه یادگیری گسترده و همه جانبه برای دانش‌آموز فراهم شود.»

دباغیان خاطرنشان کرد: «این مزیت آموزش‌های مجازی باعث شده با توجه به این‌که در سال تحصیلی جدید کلاس‌ها، به صورت ترکیبی از حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود، کلیپ و فیلم‌های سال گذشته، در اختیار کلیه دانش آموزان گذاشته می‌شود. حتی دانش آموزانی که به صورت حضوری در کلاس‌ها حاضر می‌شوند، این امر باعث می‌شود که این تولید محتواها، مکمل آموزش‌های حضوری نیز باشند.»

دبیر درس روتوش هنرستان چمران اذعان کرد: «امتحانات درس عکاسی، اوایل به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد که سنجش فنی دانش‌آموزان بسیار مشکل صورت می‌گرفت همچنین امکان مشخص شدن نقاط قوت و ضعف و تشخیص کار واقعی خود دانش‌آموز وجود نداشت. اما کم‌کم با آرام شدن شرایط و بازگشایی مدارس، امتحان این درس کاملا به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود که روند ارزشیابی دانش آموزان، تسهیل یافت.»

دباغیان در آخر تصریح کرد:«در تدریس درس عکاسی علاوه بر توضیحات شفاهی، توضیحاتی عملی نیاز است که حضور دانش‌آموزان در کارگاه‌ها این نیاز را مرتفع می‌کند. در تدریس کارگاهی حضوری، به جز آموزش می‌توان روی مهارت‌ها و جزئیات انجام کار دانش‌آموزان دقت کرد و بنا به نیاز آن‌ها، آموزش‌های بهتر و فراتری را فراهم کرد. حضور در کارگا‌ه‌های حضوری دروس عملی به نوبه خود باعث ایجاد صمیمیت، بین دانش آموز و دبیر می‌شود و همین امر تاثیر مثبتی در امر آموزش و یادگیری دارد.»

خبرنگار دانش آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار