چرا با آثار هنری مرتبط با «حاج‌قاسم» در فضای مجازی حذف می‌شود

تهران (پانا) - مسعود پورزارعی معتقد است استکبار نمی‌تواند از تاثیرات شهید سلیمانی بگذرد و به همین دلیل با آثار هنری مرتبط با ایشان مشکل دارند و اجازه انتشار را در فضای مجازی نمی‌دهند و مقابله می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا با آثار هنری مرتبط با «حاج‌قاسم» در فضای مجازی حذف می‌شود

به گزارش مهر، نمایشگاه «در امتداد نگاه امام» شامل ۴۰ اثر گرافیکی از آثار منتخب ۱۵ هنرمند از هنرمندان عرصه گرافیک کشور است که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

امیرخادم شریف، حامد مغروری، حسن روح‌الامین، صابر شیخ رضایی، امیرمسعود کاظمی، علی مصطفوی، حسین اجرش، علیرضا رحیمی، فرهود مقدم، محمدرضا دوست محمدی، محمد صمدی، محمود بازدار، مسعود پورزارعی، مهدی مصطفوی و علیرضا ذاکری، هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه هستند.

مسعود پورزارعی هنرمند طراح گرافیک که با ۲ اثر در این نمایشگاه حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این آثار بیان کرد: اکثر اوقات تایپوگرافی کار می‌کنم و برخی مواقع نیز در صورتی که ایده خوبی باشد، به صورت پوستر و تصویری هم انجام می‌دهم. با موضوع حاج قاسم سلیمانی بین ۱۰ الی ۱۵ کار انجام داده‌ام که همگی دلی هستند و سفارش دهنده نداشتند.

وی گفت: اولین اثر با موضوع حاج قاسم را در روز شهادت این شهید والامقام خلق کردم، چرا که نتوانستم از آن بگذرم؛ همچنان که دنیا هم نتوانسته پس از دو سال از شهادت ایشان، از این مساله بگذرد و با عکس و آثار هنری مرتبط با ایشان مشکل دارند و اجازه انتشار را در فضای مجازی نمی‌دهند و به نوعی مقابله با انتشار آنها می‌کنند. به هر حال اگر کسی نسبت به این مسائل بی اهمیت باشد، باید در انسانیت او شک کرد.

پورزارعی در پاسخ به اینکه پوستر چه کمکی به دیده شدن بزرگی حاج قاسم سلیمانی می‌کند، بیان کرد: در حال حاضر طرح‌های گرافیکی همچون پوستر که سریع می‌توان آنها را تولید کرد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و اتفاقاً از همین نظر است که فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام پوسترهایی با سوژه حاج قاسم را سریع پاک می‌کند. باید فضایی فراهم شود که وجهه‌های مختلف زندگی و ویژگی‌های حاج قاسم در قالب طرح‌های مختلف هنری دیده شوند.

وی درباره اینکه چرا آثاری مرتبط با شهید سلیمانی خلق کرده است، گفت: اگر شخصی خیلی تشنه باشد، ممکن است با یک الی دو لیوان آب تشنگی‌اش برطرف شود اما اگر یک لیوان آب شور به او بدهند، تشنگی که برطرف نمی‌شود و بدتر هم می‌شود. شهادت حاج قاسم، همین حکم را برای امثال من داشت؛ آمریکایی‌ها با این کارشان و شهادت حاج قاسم، بزرگی شخص حاج قاسم را به کل جهان نمایان کردند. من هم بعد از شهادت حاج قاسم، شناختی کامل از ایشان پیدا کردم، چراکه با مرام و مسلکی که داشتند، اجازه صحبت درباره خودش و شناساندن بزرگواری‌اش را به کسی نمی‌داده است. من هنوز هم احساس نیاز می‌کنم که اثری درباره ایشان خلق کنم و اگر ایده جدیدی درباره ایشان به ذهنم برسد، حتماً مجدد اثری درباره این شهید والامقام خلق می‌کنم.

این هنرمند طراح در پاسخ به اینکه آیا در خوشنویسی می‌توان ابعاد روحی یک شخصیت را به نمایش گذاشت؟ گفت: بله، حتماً می‌شود در خوشنویسی هم می‌توان روحیات مختلفی را به نمایش گذاشت؛ هر خط بنا به تناسبش، روحیه‌های مختلفی را می‌توان خلق کرد. شخصیت حاج قاسم را نمی‌توان در قالب یک یکی از خط‌ها گنجاند، اما زمانی که با کودکان و بچه‌ها طرف می‌شد، شکسته نستعلیق؛ اگر با دشمنان طرف می‌شد خط رقعه و اگر قرار باشد بعد اعتقادی و نیایشش را خط نوشت، باید با نستعلیق نوشت. من دوست دارم شخصیت حاج قاسم را به صورت حماسی و با خط ثلث بنویسم، چراکه وجه حماسی ایشان در همه جای دنیا زبانزد است.

وی بیان کرد: خیلی متأسفم که نتوانستم در زمان حیات، ایشان را ببینم چراکه اگر ایشان را می‌دیدم مطمئناً تأثیرات بیشتری در روحیه‌ام داشت کمااینکه خیلی اوقات وقتی چشم در چشم شخصی می‌شوید، تأثیرات مثبت نیز منتقل می‌شود.

پورزارعی در پایان در پاسخ به اینکه آثار هنری را چطور برای مخاطبان خلق می‌کند، گفت: من از خود حاج قاسم کمک می‌گرفتم تا بتوانم حرف ایشان را به مخاطبان مختلف منتقل کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار