۲۷ هزار مدرسه در مناطق مرزی دایر هستند

تهران (پانا) - مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری گفت کشور دارای 162 منطقه مرزی است و 135هزار همکار در این مناطق مشغول به کار هستند. 28 درصد از جمعیت دانش‌آموزی را در بر می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
۲۷ هزار مدرسه در مناطق مرزی دایر هستند

رسول پاپایی مدیر کل شوراهای و مناطق آزاد تجاری، ضمن تشکر از تلاش و مجاهدت همه همکاران فرهنگی سراسر کشور به ویژه در مناطق مرزی و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه همکاران پرتلاش مناطق مرزی را سنگرسازان بی سنگر آموزش و پرورش تلقی کرد و .فت این افراد در نقاط مرزی با تلاش زیاد پرچم میهن اسلامی از جمله پرچم تعلیم و تربیت را همواره در احتزاز نگه داشته اند و در تلاشند محرومیت ها باعث آسیب به این بخش مهم نشود.

پاپایی بیان کرد: کشور ما دارای 162 منطقه مرزی است و 135هزار همکار در این مناطق مشغول به کار هستند. و 28 درصد از جمعیت دانش آموزی ما را در بر می گیرد.27 هزار مدرسه در این مناطق دایر داریم. وقتی این اعداد و ارقام را مرور می کنیم متوجه خواهیم شد بخش عمده ای از فرایند تعلیم و تربیت در این مناطق رخ می دهد. از آنجایی که زادگاه بنده هم یکی از مناطق مرزی کشور بوده است، با مصائب و مشکلات این مناطق به خوبی آشنا هستم. مرز در قلمروسیاسی و حاکمیت ملی پدید آورنده وحدت سیاسی است و مرزنشینی نماد حاکمیت ملی است. در هزاره سوم هم جهانی شدن هر چند بسیار سریع در حال پیمودن مسیر ادغام دنیاست و فرصت ها و امکانات زیادی را هم برای دولت ها هم مرزنشینان هر دو سو در مراودات فرهنگی و تعاملات مرزی ایجاد کرده است از طرف دیگر تهدیدهایی را هم شامل شده و نگرانی هایی را درباره ارزش های حیاتی و هویت ملی برای حکمرانان و مرزنشینان هر دوسوی مرز ایجاد کرده است.

مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری ادامه داد: یکی از عناصر سیاسی و جغرافیایی که توانایی ایجاد وحدت سیاسی را امروزه دارد و نقش مهمی در هویت سازی دارد مرز است. حتی گاها مرزهای غیر جغرافیایی تعریف می کنند که در مقوله هویت سازی، وحدت سازی و... حکمرانان از آن استفاده می کنند در این مسیر هم فعالیت هایی را انجام می دهند.

وی افزود: "مرز ویترین فرهنگی کشورهاست" در بدو ورود برداشت کلی از هر کشور با دیدن مرزها صورت می گردد. ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش باور داریم که آموزش و پرورش رکن اصلی در توسعه پایدار است و به همین دلیل مرزها را باید هم از نظر امکانات هم از نظر کاهش فاصله با مرکز استان و شهرستانهای برخوردارحمایت های ویژه ای کرد.

پاپایی گفت: یکی از جاهایی که به توسعه فرهنگی و کاهش آسیب های موجود در این مناطق کمک می کند آموزش و پرورش، مدارس مرزی و برنامه هایی که هر از چندگاهی در جهت ارتقا وضعیت آموزشی، فرهنگی این مناطق برگزار می شود. همانطور که می دانیم این جلسه دومین جلسه آموزشی در حوزه مرزی است که جلسه قبل نشست با مدیران کل استان های مرزی و این جلسه نشست با مدیران آموزش و پرورش مناطق مرزی می باشد. بنابراین تلاش می کنیم با برگزاری مداوم این دوره ها و بررسی مسائل موجود بتوانیم جایگاهی را که مرز در سپهر تعلیم و تربیت دارد را ارائه و منعکس کنین تا نهایتا بتوانیم شاهد کاهش فاصله این مناطق با دیگر نقاط برخوردار کشور و استان ها شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار